Historisk feilNAVigering

FØLG VG DEBATT PÅ FACEBOOK www.facebook.com/vgdebatt

NAV

Ingvar

Ingvar Tønnessen, tidsbegrenset ufør, mener:

* Halve befolkningen står på brukersiden, og 16000 ansatte er ofre for den mest makabre skrivebordsreformen i moderne tid.
* NAV-reformen er et eksperiment, og du og jeg er taperne.

Den skumleste ministeren vi har hatt i Norge i de siste 20 årene heter Iver.
På folkemunne blir han omtalt som «Reform-Iver». Han har valset gjennom de fleste departementer, og satt varige spor, og gitt mange arbeidstagere i Norge varige mén.
I helse- og skolesektoren har dette forårsaket gedigne energilekkasjer hos de ansatte, på bekostning av deres egen helse og brukernes tilbud.
NAVlebeskuende
NAVarsete har vært mye i fokus i det siste. Hun skal få fred her, for hennes synder er som krusninger på en smeigedag å regne, fremfor de bølgene som har bygget seg opp i kjølvannet av «Reform-Iver».

nav

De ansatte fungerer som lyNAVledere. Foto: tor Erik H. Mathiesen/SCANPIX

NAVarsete er ikke arbeidsminister. Det er Hanne Bjurstrøm. Som den fjerde i sitt slag leder hun en av de mest omgripende reformene i vår tid, NAV-reformen. Halve Norges befolkning står på brukersiden, og 16.000 ansatte er ofre for den mest makabre skrivebordsreform i moderne tid. NAVlesnora til reformen ble klippet i 2005 av Dagfinn Høybråten, reformens far. Han karakteriserer i 2010, reformen som feilslått.
- Det er blitt dårligere service for brukerne, sier den tidligere trygdedirektøren til Aftenposten i et intervju. (Ja, men ideen var jo god).
NAVlebeskuende politikere, med diverse statsråder i front skal alle i sin tid sette sitt personlige preg for ettertiden innen sin sektor, gjerne gjennom innføring av en eller annen reform.
Man kan være fristet til å stille spørsmålet om det er for mye inNAVl blant politikere. Ikke mange har den nødvendige ballast som vanlig arbeidstager, med de viktige erfaringene det innebærer.
Klart det er vanskelig å NAVigere rett som politikere, men man driver uansett ikke eksperimenter med halve den norske befolkning, mens man er restriktiv med forsøk på rotter og mus. NAV-reformen er et slikt eksperiment.
TelefoNAVtale
Så sitter vi der da, som tapere. Jeg, som nå har ventet i fem måneder på å få behandlet min søknad om en ytelse; og de ansatte (de av dem som ennå ikke er sykmeldt), som jobber 12-timersdager for å holde hodet over vannet. De blir som lyNAVledere å regne i dette systemet – ingen trivelig jobb, egentlig.
Selv hadde jeg en telefoNAVtale, men etter 23 minutter venting og 17 «for tiden stor trafikk», fikk jeg til slutt beskjed om at de skulle gi tilbakemelding senest dagen etter. Og «de», det var min 12. saksbehandler som hadde fått meg tildelt etter fødselsdato. Ringte hun? Nei.
Det gikk en uke, og på nytt ringte jeg mitt lokale NAVkontor. -Hallo, sa det i den andre enden,- det er Rita.
- Hei, Rita, hvor befinner du deg? – På NAV-Aust Agder.
- Å, ja, kan du sette meg videre…?- Nei, men jeg skal plotte inn på dataen at de skal ringe deg i morgen.
Det samme gjentok seg uken etter, da var det «Bjarne» jeg traff.
Det var vanskelig å bli satt videre, for alle var i et viktig møte, men da jeg fortalte at jeg ikke hadde hørt noe fra NAV på fem måneder, og at det var gått 20 dager siden de skulle ta kontakt dagen etter, så laget han umiddelbart en avviksmelding.
Dagen etter ringte en hyggelig finnmarking og sa at hun skulle ta tak i saken. Hun var altså nå min saksbehandler, hadde jobbet siden 01.05.10 og kjente meg ikke, og vice versa. Jeg fortalte min historie og mitt anliggende, og hun beklaget.

bjur

Hanne Bjurstrøm er minister med ansvar for NAV-reformen. Foto: Helge Mikalsen/VG.

Og: Hun hadde ikke kompetanse på mitt område, så hun måtte konferere med min forrige saksbehandler, som var spesialist på området. (Hvorfor mistet jeg ham?)
I tillegg var problemet at hun dessverre ikke hadde mitt fødselsnummer…
Nei, nei, men det kunne hun jo få. Hun så da på sin PC at jeg hadde søkt, og at saken var satt aktiv og til behandling den 22.09.10. (Dagen før). Jeg kunne bare slappe av, og fortsatt sende meldekort hver 14. dag, så ville jeg nok få mine penger. Bare velstand.
NAVigere
Nå ville det bli fortgang i saken, men selv om min behandlende lege og spesialist hadde skrevet at han støttet meg i min søknad, så måtte en intern NAV-lege vurdere saken endelig. Hans 30 minutters vurdering og innstilling vil endelig avgjøre utfallet av min sak.
Spesialistuttalelsen fra min behandlende lege gjennom seks år vil forhåpentligvis telle litt.
De som kjenner spillet gNAV vil kanskje sitte og trekke paralleller her.
Det handler om å produsere tapere; og den som er mest betydningsfull i spillet er en gjøk, mens den laveste er en narr…
«NAVigare nesesse est – (vivere non est necesse)» «Det er viktig å seile – å leve er mindre viktig». (Sitat Pompeius 56. f.Kr.)
Nå skal jeg holde sNAVla
Takk for oppmerksomheten!

FØLG VG DEBATT PÅ FACEBOOK http://www.facebook.com/vgdebatt

 

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

67 kommentarer

  1. Ja når jeg leser dette kan jeg ikke gi “trøst”!!!
    Jeg brukte 3 år fra jeg ble midlertidig ufør-til endelig avsluttning av saken- Måtte helt til Trygderetten!!!

    Saken min gikk fra den ene avdelingen til den andre-så tilbake til den første,så til neste som jeg for 4 mnd siden hadde vært innom- JA HELT UTOLIG-og dette sliter voldsomt på di ansatte;-( stakkars dem sier jeg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    anita kram - oktober 11, 2010 at 2:27 pm
  2. [...] This post was mentioned on Twitter by Beate and ElisabethSkarsbøMoen, ElisabethSkarsbøMoen. ElisabethSkarsbøMoen said: En NAV-brukers humoristiske hverdagsfortelling http://tiny.cc/n72vb [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  3. Dette er godt skrevet. Jeg og flere jeg kjenner har lignende erfaringer med NAV. Mange NAV-ansatte kjenner ikke lovverket eller gir blaffen i det, og de ber f.eks. om opplysninger som de ikke har lov til å be om. Jeg har blitt oppfordret til å stille til neste møte med min medisinske journal. Fastlegen min sier at det ikke er lovlig og at NAV må henvende seg skriftlig til han og spesifisere hvilke opplysninger de vil ha. Når jeg videreformidler denne beskjeden til NAV er responsen at jeg bare kan glemme det hele. Altså ingen hjelp å få…….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Karl Henrik Nymo - oktober 11, 2010 at 3:26 pm
  4. Hele NAV er en stor vits!!!! I løpet av 2 år har jeg tilsammen ventet 18 mndr på avgjørelse….venter fortsatt. TTT-og tålmod er en dyd

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    cathrine skårn - oktober 11, 2010 at 3:26 pm
  5. Ja vi begynner å bli mange med de samme erfaringene. Det er direkte fornedrende å bli behandlet på denne måten. Sjøl har jeg endelig fått innvilget varig uføretrygd og slipper heldigvis å lure på om det kommer penger hver måned!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Berit Berg - oktober 11, 2010 at 3:27 pm
  6. Jeg hadde heldigvis flaks når jeg søkte om rehabiliteringsstøtte, så alt gikk (nesten) smertefritt.
    Blir så utrolig provosert av dette kaffepause-byråkratiet og gjengen med papirflyttere og uduglinger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jørn - oktober 11, 2010 at 3:33 pm
  7. Endelig noen som som beskriver situasjonen rett fra leveren og fra brukerens ståsted. Fragmentering av fagområder, ansvarområder og stort sett alt annet i NAV er totalt håpløst. Ingen har oversikten, dvs hver enkelt ansatt har (i beste fall) kun oversikt over sin lille bit. Helheten – og brukerne – blir ikke ivaretatt. Jeg lurer på hvor manga årsverk som går med til å saksbehandle tull og tøys i stedet for at noen heller fikk utdelt myndighet til å handle!?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marit - oktober 11, 2010 at 3:35 pm
  8. Nok et eksempel paa at Norge har ca 50% mer offentlig ansatte enn det som egentlig trengs. Saa lenge politikerne lykkes med aa lure folk til aa stemme paa dem med lovnader om ytelser som vi maa betale selv via skatten, saa vil problemet bare oeke (les antall ordninger, lover, regler og byraakrater til aa administrere det hele). Hvis dette kan kuttes tilbake ville samfunnet tjene utrolige summer og flere maatte arbeide i produktive yrker og aktiviteter. Men, det er nok bare en oenskedroem. Fok flest foretrekker aa betale mye skatt og faa tilbake en liten andel i form av almisser fra politikere og byraakrater som vi som velgere har gitt makt over oss.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Knut Garshol - oktober 11, 2010 at 3:40 pm
  9. Et tips. De der NAV-uthevingene dine gjorde at jeg mistet helt tråden i hva du prøvde å si, og fikk følelsen av at det var en historie hvor du forsøkte å svinge innom flest mulig NAV-ord.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    petter - oktober 11, 2010 at 3:53 pm
  10. Du er ikke alene om slike opplevelser,med NAV.
    Har selv ventet på vedtak siden februar fra NAV, uten å komme noen vei, annet enn lengre inn i frustrasjon og NAV systemet.

    Etter 3 forskjellige saksbehandlere og snart et år med venting, har jeg nesten gitt opp dette systemet.
    Dette systemet skaper tapere, for så siden å spise de levende.

    Som en av mine tidligere saksbehandlere sa en gang ; “TTT, min venn, Ting Tar Tid.Slik er det i alt”
    Jeg svarte STT, Systemet Tar Tid.
    “Keiserens nye klær”

    Jeg kommer til å kjempe, til jeg en dag bidrar til å endre NAV!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jorg1 - oktober 11, 2010 at 4:01 pm
  11. Godt at du forteller høyt hva du opplever! Jeg har selv tatt ut noe av frustrasjonen min i egen blogg. baksteingjerdet.blogspot.com.
    Det kommer stadig frem flere eksempler i lyset, og det er viktig. For det må gjøres noen resolutte politiske grep om systemet skal finne sin funskjon i å faktisk hjelpe folk og ikke bare gi masse meningsløs motstand. Folk blir syke av NAV. Snakk om kontraproduktivt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jennie - oktober 11, 2010 at 4:05 pm
  12. NAV-reformen var et eksperiment som har bommet grovt. Dessverre, med de politikerne vi har, er det lite håp om bedring.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ludde - oktober 11, 2010 at 4:12 pm
  13. Send den til nav – du vil få tilbakemelding – svar på innlegg innen 18 måneder har du behov for å innklage svar tiden må denne sendes innen 2-3 uker. Ja det er forskjell. Hånden som tar er mye større en hånden som gir/hjelper. Dermed øker syke køene… etc.. ventet i 5 år jeg nå på svar… men får mitt årlige svar kommer om 18 måneder
    Sukkk….
    Da er jeg utsulta

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ella - oktober 11, 2010 at 4:22 pm
  14. Det tragiske er ikke at du treffer spikern på hodet, men det faktum at du ikke overdriver, tvert i mot. Er nå innlagt på sykehus, men hvem sender meldekort for meg da, slik at jeg ikke blir trukket i inntekt? Trusselen er allerede mottatt per brev!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øivind Strand - oktober 11, 2010 at 4:43 pm
  15. legg gjerne inn medlinger og eksempler også på facebookgruppen: nok NAV nå!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jennie - oktober 11, 2010 at 5:00 pm
  16. 5 måneder? Det er jo ingenting! Jeg gikk selv i “arbeidstrening” i 18 måneder, og min daværende sjef gjorde 5 avtaler med NAV om å snakke med min saksbehandler. Ingen dukket opp. En av dem ringte og presenterte seg for min sjef uten engang å si til meg at jeg hadde fått ny saksbehandler, hvilket resulterte i at jeg sluttet på dagen, gikk til NAV og satt der til jeg fikk snakke med noen. Det tok meg nesten 8 år å få tidsbegrenset ufør, hvilket er underlig siden det er snakk om en kronisk hodeskade.

    Jeg er helt enig i at de stakkars saksbehandlerene sliter med alt for mye. Det har jeg også sagt til hver enkelt av dem.

    Når det gjelder spesilaistuttalelser, er det en underlig affære på mange måter. Man bruker tid og ressurser på å finne, avtale tid med, og oppsøke en spesialist, f.eks. en nevrolog, hvorpå NAV bruker en helt A4 allmennpraktiserende lege til å bedømme dennes uttalelser. Hva er da vitsen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    NightWaker - oktober 11, 2010 at 5:01 pm
  17. Jeg har faktisk blitt mer syk etter at jeg kom inn i NAV systemet. Fra den dagen jeg ble sykemeldt pga en bilulykke så gikk det nesten 4 mnd før jeg fikk sykepengene mine pga rot i systemet. Dette påførte meg en del økonomiske unødvendigheter, å fikk faktisk til svar på NAV når jeg etterlyste pengene at jeg måtte bruke mindre, for det kunne ta tid!!!! vanskelig å bruke mindre når man ikke har noe.

    Etter ulykken, så ble jeg psykisk syk, et samlivsbrudd hjelpte ikke, å plutselig hadde jeg vært sykemeldt 1 år!! Jeg flyttet til et annet fylke, å da startet helvette. på 6 mnd hadde jeg 10 forskjellige leger som fastlege, noe som gjorde behandlingen umulig, å selv om jeg gang på gang etterlyst hjelp hos NAV, så fikk jeg alltid samme svaret.. unnskyld men det tar tid. Det er nå gått snart 2 år siden ulykken, å jeg blir faktisk dårligere for hver mnd. Helsen har aldri vært så dårlig som nå.

    På nav kontoret henger det plakater rundt i hele bygget der det står ” Vi gir mennesker muligheter ” Jeg blir så provosert hver gang jeg ser dem, har lyst til å rive dem ned. Jeg lever under fattigdomsgrensen, har en leilighet som er full av vannskader, sopp og mugg. men har hverken økonomi eller helse til å klare å flytte lenger. Nav klarer ikke å se fakta når jeg legger frem økonomien. Dem klarer ikke å se at behandlingen koster så mye at når jeg har betalt husleie, strøm ( som jeg nesten ikke tør bruke ), leger, medisin og psykolog, så sitter jeg igjen med ca 1000,- som skal dekke ting som mat, reiser og telefon.
    Noen som er klar over hvor dyrt det faktisk er å ringe NAV? Det går nesten 1000,- i mnd til lege, NAV og annen behandling!

    Jeg var gjeldfri når jeg ble syk. Nå har jeg fler inkassokrav. Å livsstilen som jeg hadde er helt borte, jeg har overhode INGEN luksus i livet. Jeg har ikke engang vært på en fisketur i år, jeg hadde faktisk ikke råd til det.

    Slik som systemet fungerer, så virker det som om at økonomien skal være et pressmiddel for å få folk ut i arbeid igjen. Kjære NAV jeg har ikke brukket en fot, jeg har ikke en synlig skade som kan repareres av min fastlege. Jeg trenger faktisk hjelp!! Det hjelper ikke at dere sier beklager gang på gang. få ting gjort, støtt folk isteden for å jobbe mot dem. Fortsetter det på denne måten vil fler og fler som blir syke, bli langtidssyke. Jeg er hellig overbevist om at jeg kunne vært i arbeid etter et halvt år om jeg hadde fått hjelp.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Utrulig Sliten - oktober 11, 2010 at 5:05 pm
  18. Jeg, og alle de andre ansatte i NAV, har stor forståelse for problemene dere og vi opplever. For glem ikke at de fleste av oss også er brukere av NAV. Vi opplever også frustrasjoner, venting, penger som ikke kommer osv.
    Dette er et politisk vedtatt reform, tatt på tross av advarsler fra brukerorganisasjoner, forskere og de ansattes organisasjoner. Det er ikke for ingen ting at de ansatte har et sykefravær som ligger høyt over gjennomsnittet i resten av befolkningen. Ja, vi mangler kompetanse. Men i hvilket privat foretag ville en sykepleier blitt satt til å være ingeniør? Det stilles umenneskelige krav til hva vi ansatte skal klare å håndtere fra dag en. Det skulle vært satt inn ekstra ressurser fra starten, men realiteten var nok at politikerne tenkte på hvor mye de kunne klare å spare på reformen. Det blir nok bra til slutt, men det vil ta tid å bygge kompetanse som er tilfredstillende for alle som trenger hjelp. Vi stemmer ved valgene, vi får de politikerne vi fortjener. Så kanskje vi alle er litt delaktige i de problemene vi nå sliter med.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    NAVlebeskuer`n - oktober 11, 2010 at 5:24 pm
  19. Hei har selv hatt en stygg erfaring med nav. midt under rehabuiliteringen ble jeg gravid som alle andre og vet dere hva jeg fikk til svar av en nav ansatt. jeg spurte hva slags rettigheter har jeg nå som jeg skla ha barn, i sted for å opplyse meg om mine rettigeter så sa hun til meg. Ja du føder barnet og etter par uker når du har kommet deg så skal barnet i barnehage og jeg i arbeid… Det er helt greit når det gjelder arbeid men en som har rett til rehabiliteringspenger og skal ha barn. at man får en slik beskjed er fælt. Hvem er det som setter en 1 mnd gammel baby i barnehage . Da spør jeg meg sjøl hvor kompetent er den personen som kan gi sånne uttalelser. ? senere i etterkant fikk jeg beskjed av en annen ansatt på samme kontor at det er ikke slik det funker, ingen går fra en baby på en mnd . Da spør jeg meg selv hva gjør hun der hvordan kan det seg at hun har fått jobb på nav når hun kan si noe så dumt. Hun er jo tross alt der får å kunne svare på befolkningens spørsmål som skulle oppta dem !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sandra - oktober 11, 2010 at 5:35 pm
  20. Jeg ville ikke regne med at utallelsen fra fastlegen din eller andre eventuelle spesialister blir vektlagt hos nav eller deres såkalt konsulterende lege.

    Regn med at saken ikke blir lest av legen, men etter 30 sekunder blir stemplet som avslag og at du er frisk. Det er slik det fungerer hos nav.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    sugenstubbe - oktober 11, 2010 at 5:39 pm
  21. Jeg har omdøpt NAV til skjærsilden. Det er ingen som kommer utenom den, men utfallet for de fleste er et “Helvete”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hogne - oktober 11, 2010 at 6:10 pm
  22. En ting er at NAV byråkratiet er helt på jordet, men det som bekymrer meg absolutt mest er mengden NAV brukere i Norge. 650 000 pluss nordmenn som mottar statlig støtte i en eller annen form av en befolkning på 4,7 mill. Det må være ekstremt mange som utnytter systemet og dette må være en av grunnene til at de som trenger hjelp blir sittende fast i det økende byråkratiet?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Henning - oktober 11, 2010 at 6:28 pm
  23. Godt skrevet!

    Var i tilsvarende situasjon. Det tok 2 år før jeg fikk ferdigbehandlet min sak fordi jeg var selvstendig næringsdrivende og de måtte vente to ganger på skatteavregningen! Ble nødt til ta opp private lån for å ha til opphold og for å unngå personlig konkurs.

    I sommer sendte jeg e-post til nav med endring av daværende status. Fikk dette til svar:

    “Takk for din henvendelse til NAV.

    På grunn av ferieavvikling har NAV Kontaktsenter noe lavere kapasitet enn normalt. Vi har derfor ikke anledning til å besvare din e-posthenvendelse i perioden fom. 050710 tom. 130810 (uke 27 – 32), men ber deg i stedet kontakte oss på telefon 815 81 000.

    Våre åpningstider er mandag – fredag kl. 08:00 – 15:30

    Vi minner om vår nettside http://www.nav.no der du blant annet kan logge på ”Ditt NAV” og få tilgang til alle våre selvbetjente tjenester, og finne informasjon om for eksempel tidligere og kommende utbetalinger fra NAV.

    Vi minner også om vår automatiske servicetelefon 810 33810. Her får du informasjon om NAV sine ytelser og tjenester. Servicetelefonen har informasjon på engelsk og polsk i tillegg til norsk.

    Av sikkerhetsmessige årsaker anbefales det generelt at man leser om personvern og sikkerhet samt e-post og informasjonssikkerhet på http://www.nav.no før man velger å sende e-post til NAV istedenfor å ta kontakt pr. telefon.

    E-posten fra deg vil ikke bli lagret, og nødvendige opplysninger må derfor oppgis ved ny kontakt med NAV Kontaktsenter.

    Med vennlig hilsen

    NAV Kontaktsenter”

    Altså ble eposten min SLETTET. Dette er et elektronisk BREV, har NAV lov å kaste henvendelser fordi de er på nett? Det går da an å skrive ut og legge i hyllen til den navngitte saksbehandler før de evt. slettet den?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    EW - oktober 11, 2010 at 6:31 pm
  24. “Halve befolkningen står på brukersiden, og 16000 ansatte er ofre for den mest makabre skrivebordsreformen i moderne tid.”

    Hvor er disse tallene fra? Og hvor mange av de eventuelle brukerne har egentlig behov for støtten? Jeg har meldt fra om 5 stykker som misbruker NAV (og mine skattepenger) på det groveste, og det ble det ordnet kjapt opp i… Må være vanvittig frustrerende for de som virkelig trenger pengene at “svindlerne” prioriteres og at de er med på å bruke opp tiden til NAV ansatte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anita - oktober 11, 2010 at 6:36 pm
  25. Nei, man er aldri alene om man sliter med NAV. NAV har prestert å miste samtlige ettersendte papirer fra arbeidsgivere her, så den opprinnelige søknaden har blitt “utdatert” og vi måtte begynne hele karusellen på nytt. Det er artig å være nybakt mor når man må leve på luft og kjærlighet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Julie - oktober 11, 2010 at 6:44 pm
  26. Nav suger hele systemet suger, ingen som kan noe som helst, sender bare sakene fra behander til behandler, fra dør til dør, og ingen har peiling på hva de skal gjøre. De som jobber på nav har ikke kompetanse nok. Det eneste kompetansen de har er å rote til ting for hverandre. Og politikerene gir bare f…, Og disse velger vi inn i tinget. Hvem av dem har gjort noe konstruktvt for landet. jeg bare spør. De rike blir bare rikere og de fattige blir bare fattige. Jeg stemmer på pensjonst partiet, jeg skal bli gammel engang. Og i disse dager er det ikke greit å bli gammal. Men de blir ikke hørt alikevel, stadig tapere hvergang. Hele Norge er et molboland. Hurra for Norge og Nav systemet:(

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    harald - oktober 11, 2010 at 6:49 pm
  27. Ja dette var bra. Kan vi lage en organisasjon og bli kvitt en del politikere-noen burde bare forsvinne over natta. Hva skjer egentlig med alle diise korrupte idiotene etter utallige avsløringer -jo de fortsetter som før og gjør noe sosialt hyggelig med media på slep også er vi alle blide igjen??? Dette på grunn av innavl og kameraderi helt til tops i det norske system. Stortinget er bare en klubb og alle holder seg inne med alle-det er bare norge som driver med dette barnehage spillet. Støre er så norsk og Jens er i slekt med Thorvald og de liker vi- liksom- det er opplest og vedtatt-av hvem. De er glatte og sleipe så det holdre men ola dunk ser at-nei nå har de vært på tur i strikkejakke og de er så hvemansen-hallo går det an -det er ikke til å tro.

    Dette er alt veldig soialdemokratisk (Og hva er det egentlig for slags konstruksjon?)de bare leker med folks liv og er forført av egen religion. De har ingen kontakt med hva som nå skjer i Norge -ikke på noen områder. Verden står og ser på hva som som skjer i dette tåpelige landet og mange venter bare på en åpning for å kunne ta seg tilrette her. De vil jo bli en enkel affære siden ingenting fungerer som det skal av det som er kjempe-viktig for folks liv og helse. Hilsen rasende kvinne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    unn aarø - oktober 11, 2010 at 7:05 pm
  28. JA selvsagt må NAV og resten av samfunnet ta seg av deg. Hva med at du som en voksen mann skal stå til ansvar for deg selv og dine valg og handlinger??

    Hvorfor skal storsamfunnet (NAV) betale deg??? Du er intet annet enn en stor narsissist som istendfor å være ydmyk og takknemlig for at vi har en etat som gir deg gratis penger når du blir syk (altfor lett spør du meg -Norge har verdens høyeste nivå av folk på uføretrygd -er vi mest syke eller syter vi bare mest?) bare klager og klager på at det ikke skjedde fort nok!!

    Hvorfor skal JEG måtte skatte høyt bare for at DU ble syk og ikke kan jobbe og ta deg av deg selv?? Det interesserer meg midt i ra#$hølet om du er for syk til å jobbe og ikke klarer å ta deg av deg selv.

    Men huttetu så høyt di skriker om at samfunnet må betale for deg og hvor dårlig NAV er som ikek kaster penger etter deg så fort du ikke er istand til å klare deg selv. PATETISK!!!!!!!

    Sosialisme er en urettferdig og unaturlig ideologi. De som jobber hardt og presterer, blir straffet ved at de nedlesses i skatter og avgifter fordi den dumsnille ideologien skal dele ut penger til alle taperne som er for late, feige eller dumme til å ta seg av seg selv. Sosialisme incentiverer latskap og straffer det å lykkes!

    La de lide og ha dårlig råd, sier nå jeg. Det er helt høl i hue av en som ikke jobber skal ha samme råd og leve- og livsstandard som en som står tidlig opp om morgenen og jobber og sliter! Hvis noen blir syke eller får barn elelr av andre grunner ikke kan jobbe, så er det deres ulykke og deres valg. Hvorfor skal det gå ut over meg??!! Jeg har ingen interesse av å brødfø de hundretusener av utlendinger som kommer til Norge og popper ut 8-10 unger og får ræW#a full av trygd som kontantstøtte, barnetrygd, fødselspenger, barnebidrag, bostøtte med barnetillegg osv osv osv. Kvinnfolk som knapt kan norsk, har utdannelse eller noensinne hatt jobb får utbetalt 20-25000 kr månedlig uten å løfte en finger!

    Naboen min har alltid den nyeste mobilen og mannen har aldri hatt en jobb i hele sitt liv. Min andre nabo er lærer og knapt råd til å ha et noenlunde oppdatert telefon fordi han etter skatt kun får utbetalt 17000 kr. Legg til huslån, studielån og utgiftene for bensin, bompenger og lunsj osv så taper han på å jobbe, mens den andre naboen har omtrent samme utbetalt uten å løfte en finger! Han får nemlig utbetalt 15000 i måneden. Har all verdens tid til å dyrke sine hobbyer (er en ivrig fisker) og har alltid tid og overskudd til å fikse huset og trene og lage god mat, men læreren har knapt overskudd etter jobben til å trane eller lage mat eller dyrke sine hobbyer. Slik sett belønner sosialismen latskap! Klart alle helst vil sove til kl 11 for så å kose meg med avis og kaffe istedenfor å stå opp kl 06 for å sitte i rush-trafikken og betale dyr avgiftsbelagt bensin og bompenger for å komme seg til jobben!
    Er dette rettferdig?? NEI!!!!!!!!!!

    Huttetu, for et land og for et folk!! Sosialisme er intet annet enn snylting! Snylting satt i system! Sanrt er det kun 1 lønnstager på 3 trygdede!! Hvorfor må jeg jobeb så mye og hardt for å skatte så høyt for å brødfø folk son ikke kan eller vil ta vare på seg selv?? Sosialisme er en dårlig, urettferdig, unaturlig og ondskapsfull ideologi som demoraliserer et menneskets arbeidslyst!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jack Daniels - oktober 11, 2010 at 7:09 pm
  29. Hmmmm! Bra skrevet! Men gjenspeiler alle disse innleggene realiteten? Merk dere folkens, at det sitter, som også nevnt i kronikken til Ingvar Tønnessen, en god del mennesker som forsøker å saksbehandle sakene våre… Med kneblede armer og ben faktisk, på bakgrunn av politikken… Den ene reformen overtar den andre… Når ble saksbehandlerne ansvarlige for dette? Få opp øynene på vei til valgurna kanskje…!?
    Hadde ingen blitt sittende og dytte rundt på papirer, som det så vakkert blir skildret her, eller ikke hadde annet å gjøre enn å drikke kaffe… Hvem skulle sendt vedtaket ditt til Forvaltningen til utbetaling?
    Verden ser nok anderledes ut for de Nav-ansatte, enn folk flest vil ane… Hvem ønsker å bistå menneskene dårlig stilt i samfunnet? De syke og de som er falt ut av mønsteret? De som bare ønsker en gratis utdannelse? Eller de som gjør alt for å reise seg igjen? Jo… De Nav-ansatte påtar seg oppgavene! De hjelper deg til å være inntektsikret, til å ha en forutsigbar økonomi, iallefall for en periode… Hvor mye vil vi ha egentlig? Vil vi tørkes i stumpen også?
    Ja, vi må vente! Hva venter vi på? Bedre service? Mer penger? En ny reform? Eller et nytt valg? Vi er voksne mennesker, vi får gå å klage der man blir hørt! Om det er hos de Nav-ansatte, tviler jeg på. Takk gode Gud for at noen gidder å dytte rundt på elendigheta vår, trass i kronglete regler, motstand og et hav av juridiske anekdoter ingen har praktisert før…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hilde - oktober 11, 2010 at 7:12 pm
  30. Vi er nok mange som mener at NAV har et enormt forbedringspotensiale. I mitt møte med NAV har jeg opplevd det meste. Det mest graverende er når de ikke klarer å svare på henvendelser (både telefon og brev), samt gjentatte ganger roter bort papirer. På det meste gikk jeg uten penger til livsopphold i et år pga av rot fra NAV sin side. Det virker på meg som det store problemet er at ingen tar ansvar.
    Reformen er etter min mening et feilgrep, selv om intensjonene var gode.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    merte - oktober 11, 2010 at 7:12 pm
  31. Selv jobber jeg i NAV, og det er sant som det står skrevet. Stygt redd “maskineriet” er sat sammen av mange deler, og med stor organisasjon kom mange gode hensikter, men lite planlegging og ressurser til å gjenomføre.

    Det jobbes fortsatt med dataprogrammer og lovverk. Tidligere trygdeetaten rådet over noen å 50 ytelser til folk, svært få klarte å sette seg inn i alle disse. Nå er folkene fra gamle Aetat kommet og skal sette seg inn i samtlige samtidig som de skal huske alt de kan fra før. Vi får beskjed om at alt vi skal kunne er det som står skrevet på http://www.nav.no fordi det er umulig for oss å kunne alt, og det finnes ikke nok folk eller kunnskaper på de forskjellige kontor til at kontorene klarer å besvare ting utover nav.no.

    Dessverre er nav.no bare halvgodt. Dersom folk kun trengte informasjonen herfra, hadde det ikke vært behov for saksbehandlere i det hele tatt.

    Ha en ellers fin dag!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    sky - oktober 11, 2010 at 7:17 pm
  32. Så fascinerende uvitende !! Så fantastisk lite reflekterte !! Les innlegget en gang til !! :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Charlie - oktober 11, 2010 at 7:17 pm
  33. Ja, dessverre er virkeligheten om Nav slik. Pr i dag er ikke engang datasystemene kompatible, flere regelverk er mangelfulle og t.o.m feil. Forskjellige datasystemer oppgir ulike satser o.l. Reformen som feilet(som de fleste reformer), politikere som ville vise seg handlekraftige(uten å vite noe om det de skulle reformere), manglende tid og interesse for å lære lover og regler, samt for manges del elendig arbeidsmoral er hva Nav av i dag er. Knut Garshol har helt rett, Nav skulle vært slanket med mange, folk som faktisk jobbet mens de var på jobb.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nav-ansatt - oktober 11, 2010 at 7:39 pm
  34. Problemet til NAV ligger vel nettopp i akkurat det du sier; halve befolkningen står på brukersiden! Og de klager og syter og ringer inn og maser på saksbehandlere! Det sendes brev og det klages, og nåde være med NAV hvis det kommer noen kroner for lite inn på kontoen.

    På en reise i Øst-Europa i sommer (vi som jobber har råd til sånt) observerte jeg en gutt på en restaurant som hinket og haltet rundt omkring og ryddet bordene. Han kunne knapt nok gå eller koordinere armene sine, men jobbe, det gjorde han!

    I Norge blir man ufør for den minste lille ting! Jeg aner ikke hva som gjør deg for syk til å arbeide, Ingvar, men å klage, det klarer du like godt som de fleste yrkesaktive i det ganske land!

    Takk!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Daniel - oktober 11, 2010 at 7:48 pm
  35. Gled dere….
    Etter nå 41 – førtito – måneder behandlingstid og papirer som blir borte og til og med sviktende utgående post fra NAV gikk galt. Jeg fikk nok;
    Sivilombudsmannen ble løsningen. Det ga resultateter!
    Visste dere at det er Riksarkivet som har tilsynsansvar med dokumentbehandlingen i NAV? Nå vet du også det.
    Nå har Riksarkivet varslet tilsyn hos NAV fra januar 2011.

    Jeg er ikke optimist, men det er vel uansett lov å håpe at ingen andre skal kunne komme ut for det samme som meg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ola P - oktober 11, 2010 at 8:15 pm
  36. Kjenner meg igjen i det du skriver! Min mor er 100% uføretrygdet pga av en alvorlig arbeidsulykke, og til tross for bilder fra sykehus, utredninger, anbefalinger fra lege etc, tok det henne 5 ÅR, 31 møter med diverse “høyeresatte og “viktige”" personer og 4 besøk til overlege for å få uføretrygden. Og ja, jeg glemte å nevne et snes med telefonsamtaler til folk som satte henne over i et år.

    Og jeg? Jeg ventet i 7 måndeder og 5 NAV besøk før jeg fikk svar på om jeg fikk barnepensjon.

    Lenge leve NAV!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Navarsete - oktober 11, 2010 at 8:21 pm
  37. kan NAV behandle oss brukere som dritt for å markere ett eller annet .
    Har ikke fått mine sykepenger fra august forde min lege ikke skrev pent nok ?? den NAV ansatte hadde problemer med å lese hva som var skrevet ,utrolig da del 1 blir levert direkte til NAV

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pål - oktober 11, 2010 at 8:44 pm
  38. Helt utrolig, har vært plaget med NAV i nesten 2 år nå selv, og løsningen kom nå, fikk tilbake datert yrkesrettet attføring fra nå og helt tilbake til 2008 … Selv om jeg fikk det åsså da i 2008 men da fant saksbehandleren min på NAV ut at dette ikke var riktig ytelse for meg, men neida, nå fikk jeg jaggu post i kassa som sa jeg skulle visst hadet likevel, regner med jeg får godt etterbetalt da siden jeg har levd på sosialhjelp siden da, burde hvertfall det …
    Syns det er rart ikke flere NAV ansatte er blitt dratt ut på parkeringsplassen å banket skikkelig, enn den ene episoden i Finnmark for en tid tilbake siden, har selv kjent på det å ha lyst knuse all inventar på det kontoret, men hva hjelper det :)
    NAV er blitt en skamplett og hakkepost og der sitter folk å sjonglerer med livene til andre mennesker som knapt har kompetanse til å flytte et brev fra en hylle til en annen !

    Vi har det godt i gamlelandet …

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    LetMeSlapYou - oktober 11, 2010 at 9:32 pm
  39. No kjenner eg ikkje til heile saka di, du som bytta fastlege 10 gonger, men å klage på NAV at dei ikkje blir ferdig med saka di, når den MEST SANNSYNLEGE grunnen er at dei mangler legeerklæring frå deg, gjer ikkje saka lettare av at du bytter fastlege 10 gonger.. ingen fastlege blir så fort kjent med deg at dei kan skrive legeerklæring den aller første dagen. dei må kunne få setta seg inn i saka di for så og kunne skrive lege erklæring. Og det hjelper ikkje på at du bytter ut fastlegen 10 gonger.

    Og til du som klager på at vi skattebetalere betaler “nav brukere som er late” (for å bruke dine ord).. Når NAV brukere får penger ifrå NAV, betaler dei og skatt av desse. Så dei betaler faktisk skatt dei og for å kunne bidra til samfunnet nett som alle andre. Men så skal det og seiast at det gjelder ikkje alle ytelser, men iallefall ein god del ytelser.

    Og NAV systemet fungerer kanskje ikkje slik man vil, og kanskje ein dag blir det bedre. Og det einaste som funker for at da skal bli bedre er å slutte med midlertidige jobber (for NAV iallefall) og ansette fast, slik at ting blir meir permanente.. Det hadde heller ikkje skada med fleire saksbehandlere, slik at mengden av arbeid som ligger på NAV ansattes skuldre blir mindre, at børa vert mindre og at ting faktisk får flyt i seg og at systemet då vil fungere.
    Det trur no eg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JustSaying - oktober 11, 2010 at 9:33 pm
  40. Nav er en stor skam. Jeg leverte inn skattekort for å få utbetalt rehabilitetspengene mine(arbeidsavklarings penger)
    Etter å ha venta 4mnd på behandling av søknaded hørte jeg ingenting, jeg ringte nedover og forhørte meg, kjærringa på tlf satt å fortalte meg at min søknad hadde blitt lagt til sides fordi de ikke hadde fått noe skattekort, jeg spurte da om de ikke hadde noe som helst form for samarbeid med de som sitter i skranken nede på gulvet. Jeg måtte på nytt levere inn et skattekort. Etter 6mnd fikk jeg endelig penga mine, nå har jeg hatt de i et år, og tror dere ikke saksbehandlern min ringer meg sist fredag og sier at jeg har stått oppført uten skattekort og de nå skal straffe meg med å trekke meg for det jeg ikke har betalt i skatt pluss 36% skatt framover. Fatter ikke at dette er lov. Og på toppen av det sier de at jeg har levert inn frikortet mitt, noe jeg ikke har gjort da damen på skatteeataten hjalp meg å finne det rette skattekortet med rett prosent trekk i skatt. Fatter ikke at dette er lov og håper inderlig min advokat kan hjelpe meg, jeg skal da vel ikke straffes for Nav sitt slurv. Og fy for en frekk tone sakbehandler hadde til meg i tlf. Hun sa at om jeg hadde problemer med å fårstå Nav sit lovverk måtte jeg gå til regieringa. Men det er da for svingende ikke regjeringa som har rota vekk skattekortet mitt…. Hva ville dere gjort i min situasjon? Er jeg hjelpesløs? Risikere er kjempe baksmell til neste år, og det har jeg ikke råd til. jeg får 5600kr 2 ganger i mnd, og jeg har kommet inn i en vond sirkel der jeg må dele opp husleia, dele opp strømregninga, betale litt og litt når jeg har. Og så kommer penger til Mat, busskort til skolen, og div helseutgifter. Om det skulle skje noe at jeg for vondt i en tann eller noe så har ikke jeg råd til å gå til tannlege, fordi jeg ikke får alt utbetalt en gang i mnd i stede. Dette med å dele opp pengene er forferdelig for meg, jeg får det ikke til å gå opp lengere.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Smack - oktober 11, 2010 at 9:53 pm
  41. Jeg blir snart satt i fengsel pga mye rot med nav.
    har ufør og er i arbeide har tjent for mye fikk brev om det. jeg sendte inn hva jeg har tjent og det er nesten 2 år siden. har oxo send inn hva jeg kommer til å tjene må redusere trygden ikke hørt en dritt jeg og nå er nesten året omme. tør nesten ikke gå til postkasse er nå syke mld.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    marius - oktober 11, 2010 at 9:55 pm
  42. vet ikke lengre om hvorfor vi skal ha nav, jeg føler meg som en synder som tigger penger av de ansatte å ikke at jeg har noen rettigheter som helst. jeg hører om lange ventetider på flere år, jeg reagerer ikke lengre.jeg har holdt på i 14 år, forsøkt attføring 5 ganger uten bedring,erklært 100 prosent ufør av både forsikringselskap,leger å mange spesialister. men hva hjelper det….ser ut som det aldri skal ta slutt å bli behandlet som en kasteball i systemet, skulle ønske det fantes mer støtte til behandlingsutgifter ol, slik at man kunne ha et verdig liv’hvordan skal man ha det når man lever på minste grensen .jeg kjønner ikke at det finnes en normal sunn fornuft hos nav ansatte, når man har kjempet med sykdom i så lang tid. skulle jo ønsket et mirakel dukket opp, men da må jeg vente lenge. håper ingen andre må oppleve det samme, det er uverdig. fotsatt opptimist……………

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    anne - oktober 11, 2010 at 9:57 pm
  43. takk nav dere gjør min dag til ett helvete

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    marius - oktober 11, 2010 at 9:57 pm
  44. Hei eller skal det være et HEI!!
    Politiske vedtak er en labtest i psykologi.
    Med slike reaksjoner som blir gitt her,viser mange av dere at det politiske testen fungerer enten dere vil eller ikke hehe.
    Slike metoder er en del av den politiske arven.
    Har selv vandret i systemet til nav ved oppstart med en innstilling at meg knekker de ikke.

    Ikke selv om de godkjente stuntet når jeg gikk på arbeidsledighetstrygd og fikk 11000 kr brutto i mnd med en betalingsplan med navinnkreving som ente med at jeg betalte 4300 til disse.Da er det et lett regnestykke som skal til 6700 kr igjen der…så var det husleie 4100 kr + strøm ca 1100 kr og vips 1500 kr igjen der….

    Du får gå til sosialen var svaret jeg fikk etter at jeg hadde tråkket rundt på yrkesrettet attføring i 5 år etter en bilulykke jeg selv ikke bar ansvaret for.Når vedtaket gikk ut hev de meg ut i arbeidslivet uten deres fallskjerm som feks. at de hadde betalt endel av lønna til den arbeidsgiveren jeg forsøkte meg hos. Etter ca 3 mnd ble arbeidsforholdet avsluttet og jeg hadde ikke krav på en dritt,for man får ikke arbeidsledighetstrygd av attføringspengene.Tydligvis var ikke de 50 fattige tusen som jeg tjente heller ikke nok for å få noe,sosialen sa de den gang også….

    JEG lar meg ikke knekke
    Meg får de aldri

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bagleren - oktober 11, 2010 at 10:09 pm
  45. Daniel: Når du skriver at halve befolkningen er på brukersiden juger du. Er jo ifølge en artikkel jeg leste FLERE enn det…. Merkelig at norges største “bedrift” bruker litt tid på utbetalingene da? Nei…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    arbeider - oktober 11, 2010 at 10:19 pm
  46. Landet ble bygget opp etter krigen. Alle skulle i arbeid og i mange år gikk det bra. Det var industrialisme og den gamle makteliten bøndene mistet gradvis sin posisjon. Men så begynte det å snu da arbeideren hadde overtatt makten. Når virker det som om det gamle sosialdemokratiske systemet også begynner å bli noe tungt og problematisk.
    Sosialdemokratiet legger opp til mye byråkrati med ettersyn, regler, kontroll og oversyn over alle samfunnsborgere. Ikke det at andre politiske system er noe bedre. Alle gamle “ismer” fungerer ikke lenger.

    Nav reformen er et symptom på at vårt velferdssystem ikke fungerer på problemet ovenfor. Så hva er løsning. Finn opp noe nytt krutt. Vi trenger et nytt samfunnssystem som møter dagens utfordring. Ennå er dette dessverre ikke funnet opp. Enn så lenge vil Nav sammen med resten av samfunnet forsette å gå i oppløsning.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Luftmannen - oktober 12, 2010 at 12:36 am
  47. Hei, alle!
    Takk for overveldende respons! Håper alle som har bidratt får oppleve at NAV en gang virker noenlunde etter intensjonen. Ha en så god dag som mulig; arbeidsfør eller ei!

    Ingvar T

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingvar Tønnessen - oktober 12, 2010 at 12:49 am
  48. Noen tips for å takle NAV-systemet:

    1) Levér ALLE papirer personlig, få dem stemplet, signert av mottaker og kopiert, og behold ett eksemplar selv. NAV roter (etter egenført statistikk) bort 20% av alle papirer – enten de er til NAV fra brukeren, eller fra NAV til brukeren. Hvor mye av dette Posten står for, skal jeg over hodet ikke forsøke å anslå, men selv papirer levert personlig i skranken TIL en saksbehandler forsvinner…

    2) Skaff deg en sparebøsse. På denne legger du av de kronene du har råd til å legge av i gode om middels gode tider, og sparer til det virkelig blir krise. Krise er IKKE tom for røyk, må ha ny iPod, en tur på byn, nye jeans etc.. Ja, du burde ha en buffer på kontoen også, men det er også viktig å ha et lite kontantlager slik at du slipper å dra kredittkortet til maksgrensern and beyond innen saken din er ferdigbehandlet, for om du ber Sosialkontoret om støtte til livsopphold kan du ikke ha penger på bok.

    3) Samle alle navn, telefonnumre, (mail-)adresser, åpningstider, lover og regler på et sikkert sted. Noter datoer, tidspunkter, avdelinger og navn på de du prater med. Jo mer du viser NAV at du har kontroll, jo “reddere” blir de for å fucke det opp for deg. Alternativt kan du legge deg på ryggen og grine til du blir løftet opp og kost med. Den taktikken funker bedre, men passer dessverre ikke alle.

    4) Be om skriftlig bekreftelse på alle henvendelser. NAV besvarer i utgangspunktet ikke mail, men vil som siste utvei ringe eller sende deg mail. Ting som blir sagt på telefon, kan du be den du snakker med om å notere i ARENA. Da har du bevis for at du har snakket med noen.

    5) INGEN POSTKASSE = INGEN PENGER! Skulle du mot formodning IKKE ha mottatt brev fra NAV, kontakt Posten umiddelbart og rapporter mangelen, men ikke finn på å fortelle NAV at du ikke får posten din. Har du ikke en postkasse, har du heller ikke krav på stønad. Om det er Posten (den andre store statlige vernede bedriften som ikke oppfyller konsesjonskravene sine) som ikke klarer å levere har INGEN TING Å SI. Jug i så fall, og si at du har rotet bort vedtaket. Be dem sjekke ARENA og lese opp for deg teksten fra brevet.

    6) Ta kontakt med vikarbyråer dersom du er arbeidsledig. Pass på å forhandle litt om lønna, slik at du ikke går i minus i forhold til arbeidsledighetstrygden! Vis at du ønsker å jobbe dersom du kan det. Plutselig får du en jobb du trives i, og river deg ut av NAVs klamme klør.

    7) Delta på det du kan av gratis seminarer, kurs og trening – enten det er arrangert av NAV, kommunen, private eller bedrifter. Mange kommuner har gratis eller rabattert trening for arbeidsledige og/eller langtidssykmeldte. Du kan skaffe deg gode kontakter gjennom kurs og seminarer – i tillegg til at du hever din kompetanse.

    8) Dersom du ikke får deg jobb, hør litt rundt om noen kunne vært interessert i å ansette deg dersom bedriften får lønnstilskudd. NAV er faktisk ikke der og følger deg aktivt opp. De gir deg ikke muligheter. Du må hjelpe deg selv og finne ut av mulighetene selv.

    9) Dersom du skulle få avslag på et vedtak, IKKE SØK PÅ NYTT!!! Søk om GJENOPPTAK! Hvis ikke taper du store summer på ny venteperiode.

    10) Du er IKKE forpliktet til å ta et hvilket som helst arbeid på et hvilket som helst sted dersom du har barn, en legeerklæring som begrunner begrensninger eller har høyere utdanning (og dermed overkvalifisert for en rekke stillinger). Det finnes også flere grunner, men svar alltid JA på alle “kan du”-spørsmål i kravskjemaer, hvis ikke kan søknaden bli avslått selv uten god grunn, og en gjenopptakelse kan koste deg dyrt i form av for eksempel kredittgjeld.

    Alle disse tipsene kommer av egen erfaring med NAV-systemet. Om jeg kan hjelpe noen få ved å fortelle hva man skal/absolutt IKKE skal gjøre, blir papirbunkene LAVERE fordi sakene ikke trengs å behandles i flere instanser. Og dermed går køene raskere unna.

    Samfunnet TRENGER et klasseskille. Ingen kan være rike uten at andre er fattige. NAV hindrer i beste fall at man går til grunne, men å reise seg og skinne ved deres hjelp krever store egenressurser, og skjer ikke uten at du løfter på ræva. Sosialklient kan hvem som helst klare å bli. Men å være sosialklient er ikke noe alle kan takle i lengden.

    Mitt forslag til et mindre byråkratisk Norge (og jeg kan love deg at dette blir et maskineri som krever vesentlig mindre smøring): BORGERLØNN NÅ! Spiller ingen rolle om du sitter på ræva, studerer eller er arbeidsledig. Uansett burde du ha krav på 2G til å holde deg flytende eller krabbe oppover.

    Og helt til sist. NAV står for “Noe Annet enn Velferd”, “Neste! Avslag Vedtatt.” og “Norske Arbeideres hVilepute”.

    PS! Jeg har gitt opp NAV. De GIR ikke nødvendigvis folk muligheten. Jeg er et levende bevis på en som har blitt fratatt muligheter andre har…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hanne - oktober 12, 2010 at 1:07 am
  49. Det er så trist å lese de foraktfulle innleggene fra arbeidsdyktige folk som vil fortelle oss uføre at vi ikke gjør annet enn å klage, syte og utnytte godene i samfunnet. En dag kan dere selv rammes av alvorlig sykdom og må inn i den kvelende mølla NAV er for mange.
    Det kan være utrolig vondt å ha kommet i en situasjon der man må forlate jobb og kolleger, inntekt til å leve av og indentiteten jobben er for mange, pga sykdom. Så skal man i tillegg måtte kjempe seg til lovfestede rettigheter fordi et system ikke funker, og bruke siste rest av krefter på tlf uten resultater og andre henvendelser uten å få svar. Det er ufattelig krenkende, provoserende og fortvilende å ikke “bli møtt” i en situasjon der vi trenger det som mest.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bea - oktober 12, 2010 at 1:27 am
  50. At NAV-reformen er en katastrofe hersker det ingen tvil om. Den ble laget av folk som ikke har gangsyn omtrent. De fleste som sitter i disse stillingene og lager reformer etc. har null erfaring fra arbeidslivet. De vet ikke/ forstår ikke enkle ting, virker som de har skylapper.
    Men det gjør det ikke likere at så enormt mange snylter på trygd. Masse folk som går på uføretrygd, jobber svart, endevender hele eiendommen sin for å ngjøre det pent, de jobber inn det de har lov å tjene på rekordtid med all den overtid de kan få, ja de jobber som om de aldri har feilet noe.
    Det er ikke riktig at så mye som langt over 400 000 mennesker av 4,6 mill, skal være så syke at de ikke klarer å arbeide. Disse er med på å gjøre hverdagen til et helvete for de som virkelig er syke.
    Det er sikkert mange som kjenner seg igjen i det som jeg skriver her. De fleste kjenner en eller flere uføre som ikke feiler mere enn at de godt kunne ha gått i jobb.
    Så det er ikke bare en feilslått NAV-reform som er skyld i alt rotet. Trygdesvindelen er enorm, og det er mange mørketall her også

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Åsmund Hansen - oktober 12, 2010 at 3:45 am
  51. Jeg forstår at NAV ansatte har blitt satt i en vanskelig situasjon og at det ikke er de som har lagd reglene, men da er det lov å være litt ydmyk og beklage situasjonen. Istedenfor blir det som å løpe inn i en murvegg. Jeg har hørt så mange negative historier om saksbehandlere hos NAV, og det virker som om veldig mange er utrolig lite behjelpelige eller direkte frekke. Jeg fikk selv beskjed en gang om at det ikke var NAVs ansvar å informere meg om hvilke rettigheter jeg har, de var bare der for å svare på konkrete spørsmål.

    En annen relatert ting jeg gjerne vil få av hjertet er den totale kommunikasjonsmangelen mellom NAV og lånekassen – to statlige organisasjoner. Mange tidligere tidsbegrensede uføre har også studielån, og det innebærer gjentatte søknader om betalingsutsettelse gang på gang på gang. Er man tidsbegrenset ufør til en bestemt dato burde det være mulig å søke om betalingsutsettelse til den dato eller til situasjonen endrer seg, men enda værre er det at Lånekassen ikke kan innhente noen informasjon fra NAV. Jeg får avslag på søknaden hver eneste gang fordi jeg har hatt betalingsutsettelse for lengre, og hver gang må jeg sende en klage på vedtaket med ekstra dokumentasjon som gjerne blir borte under saksbehandlingen og må sendes pånytt. Prosessen tar gjerne så lang tid at neste regning ligger og venter før den forrige er ute av verden, og t.o.m Lånekassens egne systemer er så lite samordnet at jeg har fått flere varsler om oppsigelse av lånet pga manglende betaling mens jeg har hatt en søknad om utsettelse inne til behandling. Det er lite som sliter like mye på en stakkar som lever på mindre enn minstepensjon som det å måtte kjempe mot to døve og blinde kjemper som NAV og Lånekassen om ett studielån man pådro seg i første omgang kun fordi NAV på død og liv ville teste ut alle mulige yrkesretninger man selv visste man ikke ville klare.

    Det værste av alt med Lånekassen er kanskje det at selv om man møter en murvegg hos både NAV og Lånekassen kan man få ett møte med en saksbehandler hos NAV, mens man hos Lånekassen kun har en stemme i en telefon å forholde seg til – en stemme som atpåtil bare legger på når den ikke har noe mer å tilføye samtalen.

    Og til de av dere som mener NAV-brukere burde holde kjeft og være takknemlig for det de får – og som dere betaler med skattene deres – det finnes faktisk folk som ER syke og som har en grunn til å være hos NAV, og det er ingen som er mer misslikt av disse enn trygdemissbrukere (vel, untatt enkelte politikere, toppsjefer og noen tusen saksbehandlere). En av tingene man har forsøkt å få bukt med med NAV-reformene er vel nettopp trygdemissbruk – og det er flott! Men når man gjør dette ved å gjøre det så vanskelig og psykisk utmattende å få hjelp at de fleste gir opp går det mer ut over de som faktisk trenger hjelp og allerede er svake enn de som ikke trenger det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trygve - oktober 12, 2010 at 6:58 am
  52. Sikkert ingen lett jobb å være NAV-ansatt, tenkte jeg hver gang jeg forskte å få kontakt. Hvorfor er de så sure, gretne, som om jeg som klient ville de vondt? Hadde det ikke vert for klientene så hadde de hatt en fin arbeidsplass! I min tidligere hjemkommune hadde jeg en fast saksbehandler som kjente min sak, som viste om alle operasjonene jeg hadde gjennomgått de siste årene. Senere flyttet jeg til en annen kommune og møtte ett helta annet NAV-kontor. Først hadde jeg møte med hun som skulle være min faste saksbehandler. Ved neste innkalling fikk jeg en annen saksbehandler, fordi hun første hadde sluttet. Ved tredje innkalling var det to nye saksbehandlere. For hvert møte var jeg nede i kjelleren i flere uker, den mistenkeliggjøringen og mangel på empati…der sitter en med hele hjertet og fremtiden i andres hender! Etter det siste møtet fikk jeg helvetessild som varte i ett år etterpå.

    Ja vi har et system som produserer tapere. Jeg for min del prøver gradvis bygge meg opp en egen arbeidsplass med mål på sikt å bli helt uavhengig NAV-systemet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    jenni - oktober 12, 2010 at 7:36 am
  53. Mange gode innlegg om et elendig tilbud til de som ramler
    utenfor.
    Godt å se at til og med ansatte i NAV er kritiske til sin
    arbeidsplass.

    De som er “svindlere” av systemet blir jo ofte luket ut,det
    brukes mange penger på dette.

    Blir kvalm av innlegget til “Jack Daniels”. Typisk eksempel
    på “besteborger” som har hatt liten eller ingen motgang
    i livet. STIKK FINGER’N I JORDA. Noen ER faktisk for syke
    til å jobbe av forskjellige årsaker.

    Det hadde vært ønskelig at disse ble vist respekt og ble
    tatt på alvor av NAV, og at tidsfrister og andre løfter ble
    overholdt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Henry - oktober 12, 2010 at 7:40 am
  54. hei. Jeg er en utlending(dansk) . En ting jeg har oppdaget i dette systemet, er at for 23 år siden fungerte disse tingene perfekt., men etter at myndighetene åpnet dørene til øsblokkfolk, så må alle andre lide for å tilfredstille disse mennesker. Det er det største feil norske myndigheter har gjort, siden vi ikke er medl av EU. Men vi betaler allikevel masse penger for å være med…..Vil myndighetene bevare norge som Norge, så er jer\vi forholde oss til det som det alltid har vært og heller jobbe videre med ting som har vært. Jeg håper de i NAV er såpass utdannet at de har lært å forstå dette. Mvh Philip

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    philip lausen - oktober 12, 2010 at 8:41 am
  55. NAV? Norske Analfabeters Velforening? Ja, det er slik det virker for en bruker. Når det er sagt, er det ikke de som jobber der som er den store hemskoen, men en administrasjon som er blåst ut av alle proporsjoner. Høybråten vet i dag at det hadde vært svært vist å tie stille med den “gode ideen”. Ettersom jeg har vært så heldig å få se hva som foregår i kuliessene, undrer deg meg ikke at det er slik dette har utviklet seg. Departementene har sendt ut rundskriv som vise hvordan regelverket skal tolkes på strengest mulig måte, slik at flest mulig avslag på tryd eller støtte kan gis. Disse rundskriv er stemplet hemelig, eller konfidensielt. Årsaken til at jeg fikk vite dette, er av jeg ved en anledning hadde behov for støtte og et menneske som arbeidet i etaten la rundskrive i konvolutten sammen med søknaden. Dermed kunne jeg skrive den slik at de ikke hadde mulighet til å avslå.
    Denne politikken er det AP som har gjennomført. Offisielt går de til valg på solidaritet og velstand. I praksis er virkeligheten en helt annen. Solidariteten er det den jevne mann og kvinne som skal vise, med måtehold i lønnskav etc. Velferden er det de som skal ha. Bare se på hvordan de regulerer lønningene sine. Bedriftene og folket skattes stadig hardere. Jeg kan ikke annet enn å undre meg over at ikke flere gjennomskuer det vanvittige bedrageriet som bedrives.
    Sp og nå Krf, prostituerer seg for å få makt.
    At de venstre ekstreme får drive sin skjulte agenda like for nesen på folket fatter jeg ikke, men når folket ikke VIL åpne øynene og ta ansvar for seg og sin egen fremtid, kan det bare ende med forferdelse. Jeg glemmer heller ikke at det Tyske Nasjonale Sosialistiske Arbeiderpartiet kommer fra venstre, det helt ekstreme venstre. Det Norske Nasjonale Sosialistiske arbeiderpartiet kommer fra samme kilde.
    Til slutt vil jeg bare minne om dette. Rottegift består av 99,9% god mat, og 0,1% gift og rottene dør.
    Er det ikke på tide å se litt nøyere etter når venstresiden presenterer sine gode valgfleskmåtider? De er nemlig godt blandet med rottegift. Det romerske riket har mange ganger blitt brukt som et skrekkens eksempel på makt, imperialisme. På kapitalens undertrykkende vesen. De holdt slaver etc. Det som IKKE kommer frem er dette. De to egentlige årsakene til at det falt i grus. 1. Assimilering. Dvs. opptak av andre folkegrupper. 2. De rike skal betale alt. Det ble en skattlegging som var så hard at ingen gadd å gjøre noe lenger. Det eneste som talte var å få snyte unna mest mulig til seg selv. Det lønnnet seg nemlig ikke å ha inntekt i noen større grad. Folk oppfattet at de ble plyndret og gjorde så alt de kunne for å slippe unna.
    Vi er på god vei i samme retning. NAV er en ting. Se på helseforetakene. De er gått samme veien som NAV. Overadministrert, har fått en ledelse som ikke er inne i faget, med feite lønninger. Noe alle burde forstå er en “belønning” for å ha partiboken på “venstresiden” i orden.
    Er det rart at det går til helvete med gamle Norge?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tjolle - oktober 12, 2010 at 8:54 am
  56. Noe av det beste jeg har lest på lenge!!

    Underfundig og MEGET godt skrevet!

    Sitter i samme situasjon hvor NAV må bruke over 7 måneder på forvaltning etter at sak er vurdert og godkjent! Meldekortene??? Ja, de må leveres inn! Kontroll -kontroll!
    Ikke kan man reise utenlands, ikke opparbeider man ferierett, ikke opparbeider man feriepenger..kontroll,kontroll.
    Hele tiden!
    14 år på attføring – hel tiden med kontroll. Og kon-TROLLET heter NAV.
    Sannelig stemmer det med eventyrene – vi har troll i landet – alle KON-TROLLENE. Men får vi snakke med disse??? NEI!

    Minside – jo der ligger alt sammen som et notat – men, at NAV skal ha 7 måneder på seg til å regne ut ytelser – det er utrolig!

    Har jeg blitt friskere??? Nei…På grunn av uforutsigbarhet som igjen gir psykiske belastninger. Stå på, stå på, så ikke kon-trollene tar deg. Jobb til krampa tar deg på attføringstiltak. Hold styringen og arkivér, sett inn i permer og skanne til ekstern harddisk slik at du kan dokumentere ALT i tilfelle kon-TROLLET vil ta deg! Vær din egen advokat, saksbehandler, sosionom, kontorrotte og mer til! Du får aldri fred fra kon-TROLL!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter - oktober 12, 2010 at 9:15 am
  57. BRAVO for dine ytringer!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter - oktober 12, 2010 at 9:36 am
  58. Hei.
    Vi burde hatt maskiner som innvilget alle søknader. Leverer du en søknad på uføre, gjør det på nett, og den blir alltid innvilget. (for det sa legen) Du bare taster inn kontonummer online og ønsket beløp for å deretter få det direkte overført til din egen konto. Da ville nok alle blitt lykkelige! Vi ville sluppet saksbehandlingstid og rot i papirer. Vi ville sluppet at noen prøvde ta en saklig vurdering på om du var uføre til et hvert arbeid. Vi slipper det maset om at vi har muligheter til å jobbe. Ja til flere uføre!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øystein Olsen - oktober 12, 2010 at 9:55 am
  59. Skremmende lesning.

    Det som jeg jeg ikke forstår, er hvorfor Nav ikke svarer på henvendelser, ikke engang ja- og neispørsmål. Det er så taust, lamrende taust. Saksbehandlere, ja jeg har hatt 6 eller 8 på 20 måneder. Og har ikke møtt en av dem personlig, ikke blitt innkalt til noen, ikke blitt oppringt av noen. E-Post videresendes til lokalavdeling, derefter skjer det intet. Det skjer rett og slett ingenting. Er det mulig??

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn - oktober 12, 2010 at 11:23 am
  60. Har opplevd mye rart hos NAV i 2008, d var så mye at jeg gadd ikke å klage om d engang. Nå måtte jeg søke på dagpenger igjen pga ferdig vikariat men fikk alt forlite penger enn jeg beregnet. Jeg skal klage på d imorgen men lurer på om hvor mye hjelp man kan få hos NAV etter all den dritten som man opplever der.Wish me luck folkens….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor med hammer'n - oktober 12, 2010 at 11:34 am
  61. Og jeg som hadde håpet at jeg var den eneste med håpløse erfaringer med NAV…

    Det er jeg dessverre ikke – av kommentarene til innlegget ser jeg at vi er mange – mange fler enn den “flotte” reformen skulle tilsi.
    Jeg har gått alle rundene med mitt tidligere NAV kontor, klager, sivilombudsmann, advokat, NAV klage og anke og lederen i NAV fylke. Til slutt innså de at noe var helt feil – da hadde jeg ikke hatt kontakt med min saksbehandler hos NAV på nesten ett år, til tross for at jeg var i gang med omskolering. Før sommeren fikk jeg bytte til NAV kontoret i nabokommunen. Hyggelig og positiv opplevelse – men det er nå over tre måneder siden.

    I august lånte jeg penger av familie for å betale skolepenger, bøker og reise til skolestart – med løfte fra NAV om at det skulle refunderes så snart som mulig. Ennå har jeg ikke mottatt en krone – og det dreier seg totalt om over 40.000.

    Når jeg nå maser og spør får jeg til svar at selv om jeg har fått innvilget omskolering så er det ingen automatikk i at NAV betaler tilbake mine utlegg. Lokalt har ikke NAV penger til det – derfor må alle søknader om slikt behandles en gang til – tiltross for vedtak. NAV kan heller ikke garantere at de betaler innen skolens frister om man leverer regningen direkte.

    Hva er da meningen med NAV og deres vedtak?

    Jeg er heldig som har familie som kan låne meg penger til utdannelesen som NAV har innvilget meg. Men jeg kjenner også på kroppen belastningen det er å aldri vite når man kan betale tilbake det man skylder. For de som ikke har familie med slike muliheter må påkjenningene være enda større.

    Er det slik at det er enklere for NAV om vi søker direkte om uføretrygd? Og ikke forsøker å komme oss i arbeid igjen? Jeg har en lang og aktiv arbeidskarriere bak meg, men av helsemessige årsaker fikk jeg innvilget omskolering. Jeg vil definitivt heller tilbake i jobb, men ser at det kan bli vanskelig dersom NAV fortsetter å stikke kjepper i julene.

    Til alle dere som sliter har jeg et øsnke om at dere får hjelp før det er for sent. Til dere som ikke mener at syke og uføre skal få hjelp – jeg håper dere sørger for å ha godt med penger i banken slik at dere er forberedt på å ha noe å leve av når det blir deres tur til å kontakte NAV for å få hjelp.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Puisin - oktober 12, 2010 at 1:21 pm
  62. Jeg har i mange år vært avhengig av hjelpemidler og praktisk bistand fra både NAV og kommunens hjelpeordninger men har gitt opp å komme gjennom å bli hørt og funnet ut at hvis jeg skal overleve må jeg velge mellom å tryggle å be om hjelp uten å bli hørt eller å bruke det jeg har av tid/krefter på å overleve isteden uten nødvendig hjelp. Tragisk rett å slett.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Catalyzator - oktober 12, 2010 at 2:39 pm
  63. Til just saying.. JEG har ikke byttet fastlege.. Den fastlegen jeg har har ikke vært på jobb siden jeg flyttet til det fylket jeg bor i.. Han har hatt all disse 10 som vikarer.. å av denne grunnen så har ikke dette akkurat hjelpt meg bli frisk.. Så kan du si, finn en annen fastlege.. jah. har sjekket siden for ledige fastlege i snart et år, Å enda har ikke noen blitt ledig! for å si det sånn, det er ikke alle plasser som har 100vis av leger..

    Glemte å si at jeg har hatt 8 kontaktpersoner på nav så langt dette året.. Å jeg har aldri bedt om å bytte!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Utrulig Sliten - oktober 12, 2010 at 6:05 pm
  64. Øystein Olsen, ditt forsøk på ironi forsvinner i det at du har gått glipp av hele poenget her. Folk klager ikke på at de ikke får det de selv mener de skal ha – men at saksbehandlerne man er nødt til å forholde seg til nettopp IKKE gjør en saklig vurdering om du er ufør eller ikke. Den saklige vurderingen er gjerne gjort av spesialister ved diverse sykehus på forhånd, mens de NAV-ansatte bare forholder seg til ett firkantet regelverk de selv ikke forstår.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trygve - oktober 12, 2010 at 6:33 pm
  65. Jeg har vært alvorlig syk i 16 år og har fortsatt ikke fått uførepensjon.

    Ryktet om at det er så inmari lett å få uføretrygd i Norge er sterkt overdrevet!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    mira - oktober 12, 2010 at 11:10 pm
  66. Problemet vi sliter med i Norge er at vi har en befolkning som har en langt dårligere helse enn land vi naturlig kan sammenligne oss med. Det er helt utrolig hvor mange av landets befolkning som er på en eller annen trygd.

    NAV har en unaturlig stor mengde mennesker til behandling enn det normalt skulle være ut i fra landets innbyggertall og til tross for et moderne og meget godt helsevesen.

    I den store massen mennesker som krever økonomisk støtte fra NAV er det helt soleklart at en har altfor mange mengde friske som tilsniker seg trygd i en eller annen fasong.

    Resursene som skal brukes til å luke ut disse øker for hvert år og går på bekostning av dem som virkelig trenger hjelp. En skal huske at friske mennesker har mer energi til å klage enn dem som er for syke til å protestere. Og ut i fra innleggene på denne siden, er det ikke vanskelig å se at det er flere som sikkert har for god helse til å bare motta trygd. Det er ihvertfall restarbeidsevne å spore i enkelte av innleggene, ingen tvil om det.

    Jeg blir fysisk syk når jeg ser uføre folk ligge på taket og gjøre grovarbeid i all slags vær mens de mottar trygd for ikke å ha et ordinært arbeid. I stedet for å ha en ordinær jobb blir det i tillegg arbeidet svart der lønnen blir gjort opp alle tenkelige måter for å unngå skatt. Det hjelper ikke om noen forsøker å si at det er mange grunner til at folk er ufør – i dette tilfellet er det smerter i ledd og muskler som er årsaken til trygd. Ja, kanskje har vedkommende dårlige og gode perioder. Ja, da kan de jobbe som oss andre når de har gode perioder og heller redusere i dårlige. De fleste arbeidsplasser har mulighet til å tilpasse arbeidet for sine ansatte.

    En annen jeg kjenner ble sykemeldt fra sin ordinære jobb og etterhvert ble det søkt om uførestrygd og erstatning i hans forsikring. I mens jobbet han svart som snekker og sjåfør for et budfirma. Han presterte til og med å levere varer til sin gamle arbeidsplass midt i arbeidstiden! Og dette svart!

    En jeg ser daglig får en unge nesten hvert år, har knapt nok hatt en jobb i sitt liv. Lever på sosialen og andre trygdeytelser. Nå har de så mange barn at kommunen vurderer å bygge hus til dem. Årsaken til at det vurderes å bygge eget hus til dem er at familien krever at kommunen tilbyr dem et hus som har et eget soverom til hvert av barna. Kommunale boliger har ikke så store boliger å tilby fra selvsagt.

    Er det virkelig mulig? Slike burde vært luket ut og fratatt sin trygd! Slike tilfeller, og det er mange av dem, ødelegger for dem som virkelig trenger støtte fra det offentlige.

    Det er altfor mange som mottar trygdeytelser som de slett ikke har krav på mens mange som virkelig trenger trygd må kjempe hver dag for å leve over.

    I mens går vi som er skattebetalere og ser på dette sirkuset. Vi jobber og sliter for å holde landet på rett kjøl. Jeg skulle mange ganger ønsket meg at jeg kan trekke dyna over hodet om morgenen og sovet litt lenger. Men jeg kan ikke det, jeg skal på jobb…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anne - oktober 13, 2010 at 10:41 am

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00