Leketøysbutikkenes idealer

* Barn blir systematisk trent opp til å kompensere for at kroppene deres avviker fra de urealistiske skjønnhetsidealene.
* Mellom stablene av radmagre toppmodeller og bolekropper finnes det alternativer. Hva med å velge disse lekene?

Rannveig Svendby, masterstudent i Sosialantropologi

«Mamma, mamma, jeg vil ha denne», roper jentungen, og plukker ned en tegneblokk med omriss av radmagre kvinnekropper med sprekkeferdige lepper, og blikk som tigger om å bli lagt på rygg snarest. Guttungen beundrer et spiderman-kostyme med innebygde biceps. Han kan ikke bestemme seg for om han vil ha dét, eller batman-kostymet med six-pack. Mamma og pappa ser på hverandre og smiler. Selvfølgelig skal barna få det de ønsker seg til jul.
Omgitt av skjønnhetsidealer
Leketøysforretninger har blitt arenaer som introduserer barn for voksenverdenens mest forskrudde forestillinger om hvordan gutters og jenters kropper helst bør se ut. Dette er betenkelig i seg selv, og forverres av at formidlingen går gjennom voksne, som burde vite bedre enn å pakke budskapet inn i fargerikt papir, og dytte det ukritisk over i barns hender.
Leker, spill, kostymer, bøker, lydbøker, tegneserier, eventyrfortellinger, spillefilmer og animasjoner repeterer skjønnhetsidealene, og gir barn daglige påminnelser om at deres eget utseende er mindreverdig. Budskapet forsterkes gjennom språket, for eksempel ved merkevarenavn som «Top Model» eller slagord som: «B who U wanna B – Barbie».
I tillegg signaliserer voksne hvor viktig det er å kopiere den kulturelle fasiten på skjønnhet, ved å bruke tid, penger og ressurser på å integrere idealene i sine egne kropper.
Sminke på jenteavdelingen
Barn blir systematisk trent opp til å kompensere for at kroppene deres avviker fra de urealistiske skjønnhetsidealene. «Make-up station» og sminkedukker er eksempler på leker som lærer jenter å sensurere sitt eget utseende fra tidlig alder. Etter 18 år med indoktrinering er det ikke rart mange havner i den endeløse køen av kvinner som knapt tør å vise seg nakne for kjæresten.
I 2005 oppga 66 prosent i et utvalg på 1800 tenåringsjenter at de ville vurdert plastisk kirurgi, og 20 prosent ville operert seg akkurat nå (pinkstinks.co.uk).
Hva kan ikke jenter utrette for seg selv og samfunnet, dersom de oppmuntres til å investere tiden, pengene og ressursene sine på noe nyttigere enn å møte en kopi av idealet i speilet?
Anabole steroider på gutteavdelingen
Kroppsidealet for gutter og menn har endret seg radikalt etter at anabole steroider kom på markedet for noen tiår siden. Utviklingen er synlig i leker på gutteavdelingen. På midten av 1960-tallet var actionfigurer formet etter vanlige menns fysikk. Dr.scient. ved Politihøyskolen, Bjørn Barland, forsker på kropp og doping.
Han beskriver siste skrik innen mannskroppen som en markert, avkledd kropp med ruter på magen, pump og blodårer. Dette idealet møter gutter i dagens actionfigurer, med et budskap om at «skal du lykkes, så må du være sånn», påpeker Barland.
Lekene synliggjør at det voksne holder på med i sin streben etter skjønnhet gir konkrete utslag for hvilken påvirkning barn blir utsatt for. Dette avslører også at voksne er totalt ukritiske til hva slags kroppsverdier de serverer barn, for disse lekene går unna. Det er verdt å merke seg at doping, spiseforstyrrelser og misnøye med egen kropp har blitt et økende problem blant menn – parallelt med utbredelsen av det nye kroppsidealet.

Protestaksjon
I disse dager pågår aksjonen «Ungdom mot retusjert reklame» på landsbasis. Det er et tverrpolitisk nettverk av ungdomsorganisasjoner, som samarbeider om å merke reklameplakater med en advarsel om at de gir feil bilde av hvordan modellene ser ut. Målet er å innføre et obligatorisk krav om merking av retusjert reklame. I praksis betyr det illustrerende nok all reklame. Aksjonen er mer enn et forfriskende initiativ fra ungdom som markerer et standpunkt. Aksjonistene utgjør en gruppe som har vokst opp i et miljø der skjønnhetsidealer har blitt en stadig mer påtrengende faktor i hverdagen. Nå forteller barn som har blitt ungdom at dette har hatt konsekvenser for deres selvbilde og forhold til egen kropp. Dette må vi ta på alvor!
Det er en prinsippsak å merke retusjert reklame – inntil det blir tatt et grunnleggende oppgjør med den usunne fremstillingen av kropp og skjønnhet, som bombarderer oss fra fødselen av.

Bare moro
Julen gir anledning til å rette et oppmerksomt blikk mot hvilke leker – og med dem holdninger og verdier – som plukkes ned fra hyllene og overrekkes barn.
Mellom stablene av radmagre toppmodeller og bolekropper i plast finnes det alternativer som faktisk bare er moro. Hva med å velge disse lekene fremover?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

4 kommentarer

  1. Det er aldri noe problem å ta med 10-åringen min i lekebutikken. Han avskyr nemlig disse “dustelekene” (hans ord) a la actionfigurer med digre muskler og slemme ansikter og monster-roboter. Han har også spurt meg hvorfor jenter alltid går i “den kvalme jentefargen rosa”.
    Jeg prøver å gi ham sunne idealer og forteller at mennesker kommer i alle størrelser og farger. Noen har mye, andre har lite, men det er ikke det som er det viktigste når alt kommer til alt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Beate - desember 20, 2010 at 6:28 pm
  2. Det er verdt å spørre seg selv grunnen til hvorfor idealene har blitt som dette. Doping og innføringen av anabole steroider har helt klart påvirket mannsidealet, og glorifiseringen av enkeltindivider(som etter min mening er prikk like resten av oss) i form av superstjerner, enten på lerret eller på scenen har dyttet alt i en helt feil retning.

    Så lenge pengene rår, og kapitalismen styrer verden i den grad den nå gjør, vil nok ikke disse idealene endre seg merkverdig. Verdien som skapes gjennom kjendiser og hvordan dette knyttes til produkter er helt klart det som påvirker idealene våre mest. Hvorfor er det nettopp sex og usunne kroppsidealer som har blitt det mest fremtredende i dagens samfunn? Jeg tør påstå at all reklame fortsatt vil bli retusjert, og stygge mennesker blir dyttet bak sceneteppet så lenge selskaper har økonomisk profitt som sitt øverste mål.

    Sex selger bedre enn noe annet – ikke fordi vi har blitt uendelig påvirket av tv/radio/filmer – men fordi vi er mennesker. Vi er biologisk mottakelige for bilder og assosiasjoner om forplantning og reprodusering.

    Nettopp derfor blir sex brukt som virkemiddel i alt. Ikke bare fordi det er noe av det som fanger interessen vår mest, men også fordi nettopp alle andre bruker dette virkemiddelet(for å oppnå maksimal profitt).

    Hvis en beslutningstaker i et selskap har valget mellom en reklamestrategi tuftet på våre drifter eller vår fornuft, vil han nok alltid ta det valget han mener gir best avkastning. (LES: Hva gir mest for penga? Og når det i utgangspunktet ikke finnes et behov for produktet, men at behovet skapes, er det letteste å sende supermodell 1 og 2 nedover en sandstrand med flotte, nye NIKE-joggesko. Særdeles forenklet, men du skjønner tegninga…)

    Derfor tror jeg det kommer til å bli ekstremt vanskelig å endre disse idealene på bakgrunn av menneskesyn, etiske normer eller andre flotte tiltak (og jeg mener det virkelig, slike tiltak er flotte! men uheldigvis tror jeg ikke man kommer særlig langt).

    Det blir ekstremt vanskelig nettopp fordi vi ikke spiller på sex og syke idealer fordi vi har forvridde syn på hvordan mennesker skal være, men fordi vårt samfunn er sammensatt av enkeltindivider. Enkeltindivider som har helt andre personlige og karrieremessige mål.
    Det er umulig å stanse idealene, når idealene fremmer salg av et produkt, og økonomisk profitt er målet.

    Det jeg virkelig tror kan gi vår verden et endret syn på hvem vi er, hva vi gjør og hvordan vi opptrer, kall det gjerne våre idealer(for dette gjelder strengt tatt langt mer enn våre kroppsidealer) – er en endring av hele verdens modell. Selskaper tjener mangfoldige milliarder, og til hvilken hensikt? Å tjene mer! Og nå som verden har blitt så liten(men akk, så stor) blir det stadig lettere for pengesterke kapitalister å utnytte undertrykt arbeidskraft, utvinning av ressurser i u-land og så videre og så videre.
    Det er en sannhet i den store vide, verden at den eneste måten å skape utvikling er gjennom omsetning. Kanskje den mest banale sannheten i hele verden. For er virkelig målet for oss mennesker å utvikle oss videre? Jeg er i ordets rette forstand en vitenskapens mann – og jeg ser ikke hvordan en endring i vår samfunnstruktur skal kunne hindre vår videre utvikling som mennesker. Er det slik at alle personlige behov, målsetninger, ambisjoner, håp og frykter forsvinner når vi ikke skal tjene penger lenger?

    Dersom selskaper ikke lenger har profitt som sitt mål vil vi kunne bryte fri fra det maniet som finnes spesielt i den flotte, vestlige verden idag.

    Jeg tar full avstand fra terrorisme, herunder også vestlige lands inngrepen øst og vest, som regel knyttet til ressurser( = cash )! Profitt er det som gjelder – - de fleste gir nok blanke faen i de som bor på andre siden av jorden, så hvorfor i granskogen skal vi ned/bort/opp dit og blande oss? Misforstå meg rett – vi har jo våre vestlige verdier! Og de er flotte og gode, noen av de vel og merke, og hvorfor skal ikke vi misjonere demokratiets og kapitalismens flotte budskap til den vide verden, slik at alle får det like flott som oss?

    Jeg forstår godt at våre muslimske brødre og søstre ikke forstår den verden vi lever i.
    Vi glorifiserer fuckings Lady Gaga, og hvorfor?? Fordi hun klarer å dra på seg det sykeste vi har sett på lenge av egentlig det meste, og hun går på kanten av seksuell legning og kjønn forøvrig ?(hun ser jo ut som en mann!) Lady Gags ble dessverre offeret i mitt eksempel, men det kunne like gjerne vært en hvilken som helst skuespiller eller artist, eller komiker, eller komplett idiot, for eksempel en president…..

    Vel, “alle/de fleste/mange/noen/få” muslimer misliker eller hater den vestlige tankegangen og vårt levesett minst like mye som vi hater at noen ytterst få muslimer tilsynelatende går i luften av seg selv i travle handlegater eller på busser.
    Og hvordan skal vi videre kunne forsvare vestens dobbeltmoral hva angår menneskeverd, respekt og medmenneskelighet, kall det gjerne våre idealer, når vi ikke er i NÆRHETEN av å holde disse flotte verdiene på egen jord? Og når vi i tillegg flyr verden rundt og skal tre demokratiets kvelende og korrupte byråkrati nedover hodene på alt og alle vi kommer over(med unntak av de diktaturer der man enkelt kan inngå avtale om utvinning av ressurser vel og merke)….

    Har vi lyst til å leve i et samfunn med gode og sunne idealer/verdier må vi ta rotta på systemet som har gjort oss alle onde… Vi er ikke bevisste på det selv, og det er jo ikke vanskelig å forstå – men folk MÅ bare tenke over det at når flatskjermer, mobiltelefoner, biler, klær, hvitevarer og alt annet ræl skal være forbruksvare og byttes ut etter 1 år, så MÅ det gå utover noen! Fattigdommen i verden finnes fordi vi andre ikke er interessert i å betale så mye…. Men så faen om vi skal ha alle goder, og mere til!

    Eder og galle på en mandags ettermiddag ;)
    Lykke til med studiene!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Benjamin - desember 20, 2010 at 7:01 pm
  3. Må også legge til at jeg ikke har noen dekning for å påstå noen av det jeg nettopp har rablet ned, annet enn hvordan jeg ser på samfunnet med bakgrunn i mine erfaringer som nordmann, arbeider, afghanistanveteran, forbruker, motehore, turist osv osv… MAO : Jeg har ikke studert noe annet enn økonomi for å lire av meg mine meninger ;) Og er nok ikke enarmet jeg heller…. ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Benjamin - desember 20, 2010 at 7:05 pm
  4. Et viktig budskap i disse julegavetider. Jeg oppfordrer alle til å ta det med seg og gjøre bevisste valg når de handler julegaver de neste dagene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Adrian - desember 20, 2010 at 10:12 pm

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00