Løsningen er dialog

* Som VG har skrevet, ønsker organisasjonen Hizb-ut-Tharir å etablere seg i Norge.
* Flere har tatt til orde for å forby grupperingen. Jeg er uenig.

Shoaib
Shoaib Sultan, tidligere generalsekretær i Islamsk Råd Norge

VG har i en serie artikler satt fokus på at organisasjonen Hizb-ut-Tahrir (frihetspartiet) ønsker å, etablere seg her i Norge, med påfølgende reaksjoner både fra muslimske miljøer og norske politikere. La meg bare slå fast mitt standpunkt til organisasjonen med en gang, og det er at organisasjonen er en skamplett som norske muslimer så gjerne skulle vært foruten. Jeg har selv gjennom min tidligere jobb som generalsekretær i Islamsk Råd Norge og før det som en aktiv muslimsk debattant snakket om, og advart mot, denne organisasjonen og dens utskudd i al-Muhajeroon og Islam4UK i flere år. Likevel vil jeg advare meget sterkt mot at organisasjonen forbys.

Skjedde ikke
Før jeg kommer tilbake til det, la meg peke på en historie jeg har gjort et poeng av i flere innlegg og foredrag om ekstremisme. I en forsidesak i VG (24.04.2002) gikk den daværende lederen i Hizb-ut-Tahrirs søsterorganisasjon Al-Muhajiroun, og en sentral person i Hizb ul-Tahrir, Omar Bakri ut med at begge disse organisasjonene var etablert her i landet, og at «i løpet av ett år er vi sterke nok til å stå fram i Norge, på offentlige steder, i gatene, på universitetene, på stands». La oss begynne med å slå fast nesten ni år etter denne uttalelsen at så ikke har skjedd. Det er to ting som det er viktig å få med seg herfra.
1) Påstander fra denne typen organisasjoner om deres størrelse, styrke og utbredelse kan med fordel tas med en klype salt.
2) Støttespillere som prøvde å bruke ulike moskeer som plattform for å spre sin propaganda ble behørig avvist, med klar beskjed om at moskeen ikke ville tillate dette. Hva var så Bakris antagelse om hva som ville skje i Norge? «Vi regner med at vi blir arrestert, forfulgt og angrepet.» Denne antagelsen, eller kanskje vi skal si håpet, var og er ikke helt ubegrunnet. Organisasjonen dyrker nemlig martyrforståelsen av seg selv, det er greit å ikke hjelpe på denne med å forby dem. Det er også grunn til å være skeptisk, etableringen i Norge kan være en suppe kokt på meget tynn spiker. Så langt er det en påstand fra et dansk medlem, og ikke noe mer.I motsetning til Norge har Danmark hatt et relativ betydelig antall ekstremister blant muslimene, representert blant annet gjennom ekstremistorganisasjoner som nettopp Hizb-ut-Tahrir. Så langt har vi vært spart for dem. Mon tro om ikke dansk integreringspolitikk har hjulpet disse å få innpass der i landet. Jeg spør meg selv hver gang om de som i integreringens navn ønsker «danske tilstander» i Norge virkelig har tenkt over dette, og eventuelt hva de egentlig søker og ønsker.

Forbud
Jeg har stor sympati for ønsket om å forby denne og lignende organisasjoner. Den fascistoide ideologien de står for er motbydelig, ekkel og det er all mulig grunn til å ta avstand fra disse. Likevel, eller nettopp derfor, er jeg imot en tanke om at man skal bruke forbud i møte med disse. Motbydelige holdninger kan ikke straffes, men det kan oppfordringer om handlinger som er straffbare. Jeg mener f.eks. at når gruppen i Danmark har spredd løpesedler med oppfordring om drap på jøder, oppfordrer til drap på frafalne eller lignende er dette ikke beskyttet av ytringsfriheten og kan og bør straffes. Offentligheten kan også vise avsky mot slike holdninger ved å nekte disse å leie lokaler m.m. Det er også mulig fra politiets side å følge en slik gruppe tett opp på samme måte som man har hatt fotfølging av kriminelle gjenger. Fra muslimsk hold er det viktig å ha kontinuerlig dialog med gruppen disse organisasjonene sikter seg inn mot, det vil si universitets- og ungdomsmiljøer.
Her i Norge forbød vi aldri Vigrid, Hvit Valgallianse og andre lignende fascistiske og rasistiske organisasjoner, men storsamfunnet motarbeidet dem på en rekke andre måter, noe som førte til at de idag enten er oppløst eller knapt er verdt å nevne.

Martyrimage
Nettopp den strategien storsamfunnet fulgte med disse organisasjonene er nøkkelen til hvordan man skal håndtere Hizb-ut-Tahrir, mener jeg.
Det man oppnår med et forbud er nemlig å gjødsle martyrimaget disse dyrker, samt at det ytterligere bidrar til et skjerpet debattklima. Nettopp debattklimaet er jo den store forskjellen mellom Norge og Danmark, og som jeg mener er nøkkelen til organisasjonens relative suksess i Danmark og mangel på dette i Norge. Å forby meninger man ikke liker er ikke særlig effektivt, ei heller er det tegn på det liberale samfunn som vi ønsker å være. For de som måtte lure, dialogen i overskriften er ikke ment å skulle føres med Hizb ut-Tahrir, men mellom muslimske organisasjoner og myndighetene, med fokus på å forhindre etablering og eventuell utbredelse av denne og lignende organisasjoner. «Handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme», lansert av justisdepartementet for noen måneder tilbake er et godt første steg i denne prosessen, men langt fra det eneste som trengs.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

47 kommentarer

  1. Så klart han er imot!!!! Andre radikale og ekstreme organisasjoner er forbudt i Norge. Det skal IKKE gjøres unntak for muslimene heller. Nå får Norge som stat vise at de har “bein i nesa”. Hvis en ekstrem organisasjon får lov til å eksistere, så skal alle. Og vise versa.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MortenS - januar 25, 2011 at 10:31 am
  2. tl;dr

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    joe - januar 25, 2011 at 10:41 am
  3. Ett inlägg utan värde! Det är tveklöst så att ett förbud tvingar medlemmarna under jorden och om förbudet dessutom kopplas till utvisning av medlemmen med familj att det minskar intresset för organisationen. Det är mycket lättare att arbeta i en organisation som kan och får göra sin röst hörd än att sitta i en källare och bara nå ut till de två, tre andra i rummet. För det är så förbjudna organisationer normalt är uppbyggda, dvs med celler om två till tre personer. Så Norge, Sverige, Danmark bör samarbeta för att trycka ned och motarbeta organisationer som är djupt odemokratiska såsom Nazistiska organisationer och Hizb-ut-Tahrir.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stefan - januar 25, 2011 at 10:46 am
  4. slike som starter slike organisjoner bør utvises fra norge.å ta fra de oppholds å statsborgerskap.På tide å sette de på plass

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    jan - januar 25, 2011 at 10:46 am
  5. Et meget godt innlegg! Desverre vil nok tiden en dag komme, da det smeller i norske gater, og da er det allerede for sent. Vesten må begynne å sette disse radikale muslimene mer i fokus; hva ønsker de, og hvordan kan vi få dem til å holde seg så langt unna oss som over hodet mulig?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pytagoras911 - januar 25, 2011 at 10:47 am
  6. Dette var vise ord og en god begynnelse på å kjempe for de verdier som vi setter pris på her til lands. Så flott at nettopp denne forfatteren våger å fremføre slike tanker.
    Ideer og åndsretninger må bare bekjempes med åndskrefter. Måtte flere dele denne tanken til beste for oss alle ! Beste hilsen Bjørn Sverre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn Sverre Lie - januar 25, 2011 at 11:04 am
  7. Hei

    Svaret er Nei, dette vil vi ikke vite av, det er uakseptabelt det du foreslår. Hvis vi skal godta dette så må vi også åpne døren for fascister, rasister, IRA, KKK og andre perverse politiske ideologier som vi heller Ikke vil vite av.
    Dette er Vårt land og Vi bestemmer hvem vi vil ha her.
    Det er direkte frekt av deg å mene at det er mulig å føre dialog med psykopater, det er defacto en implisitt selvmotsigelse.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Leser - januar 25, 2011 at 11:08 am
  8. Jeg forstår ikke muslimer. De få jeg kjenner snakker kun om andre muslimer, andre grupper og konflikter bryr de seg ikke om.

    De vil ha mer islam i samfunnet, mer seperasjon mellom kjønnene, egne banker, forbud mot homofili, strengere straffer,

    Kort sagt: Alle de elementene som har gitt oss frihet og økonomisk velstand vil de ha mindre av. Hvorfor er de i Norge, når de ønsker å fjerne store deler av fundamentet som har skapt det de flytter/flykter til?

    Er de så dumme at de tror vesten utelukkende ble skapt gjennom imperialisme? Savner muslimer som har et nyansert syn på verden og som ikke virker fastlåste (det må jeg snakke med imamen om) hver gang man utfordrer dem på helt elementære ting i verdenshistorien. Tja, skulle gjerne diskutert skitur på fjellet med dem for den saks skyld, men det er ikke alltid så lett når de begynner å snakke om alle konflikter i verden… Og alltid gir muslimene rett

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    NoX - januar 25, 2011 at 11:09 am
  9. islam i seg selv skulle vært forbudt . Et relgiøst/politisk makkverk som det er , har ingenting i et demokrati å gjøre . Denne uttalelsen er fra et demokratisk synspunkt riktig , da de fleste imamer i Oslo har sagt åpentlyst at Norge burde ble et islamsk samfunn .
    Artikkelforfatteren vet at menneskeskapte lover må forbys i et islamsk samfunn , derfor er islam i et hvilket som helst demokratisk samfunn en kreftsvuls . Et relgiøst/politisk system som vil ødelegge demokratiet .

    Derfor , forby islam i Europa .

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    toto - januar 25, 2011 at 11:14 am
  10. [...] This post was mentioned on Twitter by Hege Ulstein and Mina Hauge Nærland, Wasim Zahid. Wasim Zahid said: Meget fornuftig om bekjempelse av religiøs ekstremisme i Norge: http://vgdebatt.vgb.no/2011/01/25/l%C3%B8sningen-er-dialog/ [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  11. Vi forbød jo ikke AKP-ml. Partiet skulle gjennomføre “væpna revolusjon”, – og ta makten i Norge og gjennomføre proletariets diktatur. Deres profet var vistnok ikke Muhammed, – deres profeter og guder het Mao, Lenin osv. men ellers er likheten mellom AKP og Hisb ut-Tahrirs mål slående, – oppnåelse av total makt. Og AKP ikledde seg konsekvent offerrollen, – martyrrollen.
    AKP oppnådde aldri å bli forbudt, og partiet råtnet på rot.
    Forbud er gaven Hisb-ut Tharir ønsker seg. Ikke la dem få den!

    B.H

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjarne Hauge - januar 25, 2011 at 11:31 am
  12. Fornuftig artikkel. Kenan Malic’s kritikerroste bok Fra Fatwa til Jihad reflekterer mange av de samme synspunktene, bl.a. hvor stort medlemstall og hvor stor betydning slike utgrupper har.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Toro - januar 25, 2011 at 11:32 am
  13. Egentlig så er vi lei av religiøse naut med personlighetsforstyrrelser, som er så oppatt av å blande seg opp i andre sin moral og aktiviteter.
    Uansett hvilken religion de tilhører, enten det er kristne, muslimer, hinduer etc., så er de mindre oppatt av sin egen moral enn de er av andres. Det er jo bak mål at når vi endelig har fått et samfunn basert på individets rettigheter og friheter, så driver vi og importerer religiøs fasisme.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    eg - januar 25, 2011 at 11:34 am
  14. En muslim som ikke støtter et forbud av terrorist organisasjoner? Sjokkerende. Nei dette hadde jeg aldri trodd.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Duck Manson - januar 25, 2011 at 11:40 am
  15. Det er en uttalt voldelig organisasjon på høyde med nazismen.
    Jeg lurer virkelig på hvorfor du er så imot å forby dem? Står du for det samme som dem-muslimsk verdensherredømme?
    Å gå i dialog med disse er fåfengt så lenge de kan si hva de vil til vantro uten å ha en eneste sannhetsgehalt så hvorfor skal vi tillate en org. av løgnere og voldsfanatikere å etablere seg i Norge?
    Du vet veldig godt selv at i dialog tales det med to tunger.
    Men det er vel i Islamsk Råds det regner jeg med.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Harry Nordskog - januar 25, 2011 at 11:58 am
  16. Enig om nazistene får lov til det samme. Hvorfor ikke legge muligheten åpen for dem begge, gitt fellesnevnere rundt minste felles multiplum…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Thomas - januar 25, 2011 at 12:11 pm
  17. Jeg støtter heller ikke et forbud (under de rådene politiske forhold). Men jeg synes Sultan bør vurdere sin bruk av ordet dialog.

    Selv om ordet formelt sett betyr “samtale mellom to parter” ligger det vanligvis et element av “appeasement” i begrepet.
    Og jeg har en sterk mistanke om at han ikke har vært særlig tilhenger av “appeacement” med Vigrid og Hvit Valgallianse.
    Det bør han heller ikke være med det religiøst-fascistiske H. u. T.

    Cassanders

    In Cod we trust

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cassanders - januar 25, 2011 at 12:18 pm
  18. Jeg er ikke så sikker på at det er forskjeller i debattklima som er årsaken til at Danmark har flere ekstreme islamister enn Norge. I Sverige er debattklimaet enda strengere enn i Norge mht. hva man kan si uten å fremstå som xenofob eller islamofob. Likevel har man i Sverige flere ekstreme islamister som er i sikkerhetstjenestens søkelys pga terrorisme. Jeg tror ikke at løsningen er dialog, som de ekstreme uansett bare ser på som svakhet eller naivitet. Dialog kan en ha med folk som ønsker å rette seg etter et sett regler. Ekstremister følger bare sine egne regler.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mina - januar 25, 2011 at 12:18 pm
  19. That’s exactly what most of us Muslims are saying but the fact that non Muslims just love to make a mountain out of a tiny dirt particle is something we can’t do anything about.

    The fact that such organizations don’t have any future in countries like Norway is just that us Muslims won’t let them ruin the peace.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Muslim - januar 25, 2011 at 12:21 pm
  20. Hva er årsaken til at du Shoaib Sultan, tittulerer deg i ditt innlegg som: “Shoaib Sultan, tidligere generalsekretær i Islamsk Råd Norge” og ikke med din nåværende stilling som nyansatt SEKRETARIATSLEDER i et meget viktig utvalg som “Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene”?!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Abdullah - januar 25, 2011 at 12:29 pm
  21. Veldig bra skrevet!

    Gode argumenter og reflektert. Ti tomler opp!

    Mvh
    Ali

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ali - januar 25, 2011 at 12:33 pm
  22. Du har nok rett i det du skriver her, men sammenligningen med Vigrid eller Hvit Valgallianse er ikke tilstrekkelig, det er omtrent ingen plasser i Europa det finnes gro bunn for sånne organisasjoner i Europa, det vil i så tilfelle være områder preget av fattigdom og analfabetisme. Disse organisasjonene ble marginalisert av sin egen urimelighet, ikke noe videre politisk press eller store resurser fra politiets side i Norge.
    Ekstreme organisasjoner og holdninger faller som regel for sin egen urimelighet, det ser vi fra Danmark ikke er tilfelle med ekstrem islamister, hvorfor kan jeg bare spekulere i men det skille dette fenomenet fra andre ekstreme grupper, holdninger eller organisasjoner.

    Mann vil aldri få en bred oppslutning uten provokasjon for noe sånt i Danmark, Norge eller et rikt oppegående samfunn, enten mann snakker nazisme rasisme eller andre ekstreme fenomen. Det krevers fattigdom og mangel på kunnskap for at disse fenomen skal blomstre i moderne samfunn. Så hvorfor kan organisasjoner som dette etableres i oppegående samfunn i 2011?
    Religion er det omvendte av vitenskap, og hvis mann leter etter alle svar i samme bok og boken er i tilegg minst tusen år gammel, så er det fort gjort at mann får kunskapsløse mennesker som er tilbøyelig til det meste.

    Skal vi først ha religion, så er det aller viktigste at det er en sak mellom vær mann og sin Gud, ikke naboen, kona eller vennene hans.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Finn - januar 25, 2011 at 12:43 pm
  23. Vi kan jo starte med å peke ut følgende ting, som skiller ut Vigrid og andre ‘vite’ organisasjoner, med radikale/vanlige muslimer. Og en del andre punkter.

    1) Dere krever, syter, og truer alt som går imot dere.
    I Sverige blir den Svenske nasjonal sangen sett som rasistisk.

    I Danmark så ble sparegrisen ulovlig pga den muslimske kontinuerlige klagen.

    Her i Norge så kommer unge, radikale menn frem, med sinn hellige “visdom” og truer hele landet, landet som redder dere.

    Så starter selvmordbombingen i Sverige, og legger igjen en fin dokumentasjon, på hvordan dere skal drepe våre barn osv, pga vi er med i Krigen.

    Kriminalitet har økt med flere hundre prosent over de siste årene, og hva ellers har økt, innvandring.

    Muslimer krever at man innstiller dere primitive måte å slakte dyr på, hvilket er helt enkelt idiotisk, dere kan vel ikke være så utrolig dum, og tro at hver eneste kylling som blir halal slaktet, blir vendt mot mekka, og får en bønn.

    Det Norske NØYTRALE politiet får på seg en “rasist/anti-feminist” klistermerke, pga politiet skal være nøytralt.

    Denne listen kan gå i uendelige mengder, men det er ikke rart, at man blir rasistisk, når dere behandler landet og dens befolkning som redder dere, på denne måten.
    Hørt om å være takknemlighet?

    Men det er ikke alle innvandrere/muslimer som er slik, jeg har møtt innvandrere som er verre en Hitler når det gjelder innvandring politikk. Mange som er hyggelig, vil gjøre en god jobb, vil lære seg språket. Men dessverre, så verken ser man eller hører dem.

    Peace.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    AreYouKidding - januar 25, 2011 at 1:03 pm
  24. Tror ikke vi kan sammenligne Hizb-ut-Thahir og en haug tullinger som løper rundt og leker Tor med hammeren. Tror ikke så mange tar dem seriøst men det vil være en stor tabbe å ikke ta Hizb-ut-Thahir-

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bitten Andersen - januar 25, 2011 at 1:05 pm
  25. Et utmerket innlegg, som presist beskriver hvordan man bør møte totalitærte bevegelser. Spesielt viktig er presiseringen om at det ikke er Hizb ut-Tahrir man skal ha noen form for dialog med, men mellom fredelige folk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Gullstandard - januar 25, 2011 at 1:06 pm
  26. det er bare en ting og si om saken . ISLAMISTER BØR FORBYES.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    robynoby - januar 25, 2011 at 1:10 pm
  27. Hva med terrororganisasjoner som Hells Angels?.
    De klarer seg fint uten gjødsel og har på tross av sammfunnets passive holdning spred seg utover hele landet.
    Jeg mener man må få på plass et par lover som kan forby slike organisasjoner. Det kan da ikke være så vannskelig og skille normale organisasjoner fra de kriminelle, raisitiske og totalitære med lov uten at det går utover Demokratiet.
    Det er desverre enkelte organisasjoner som klarer seg uten gjødsel og solskinn og da er det eneste alternativet avlivning.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Alex - januar 25, 2011 at 1:22 pm
  28. det finnes ikke noe dialog med islam dem kommer a odelegger hele europa

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    walter delsterhaus - januar 25, 2011 at 1:30 pm
  29. Å forby islam i Norge er det eneste riktig. Trenger muslimer å flykte fra sine land, så kan de flykte til muslimske land. De skaper bare helvete uansett hvor de drar. Skal ha alt tilpasset seg og sin religion koste hva det koste vil. De gangene de demonstrerer så utøver de alltid vold. Islam = vold.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Virrevapp - januar 25, 2011 at 1:43 pm
  30. Du har et godt poeng, hvem skal de slå mot når det ikke finnes noen å slå mot?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sigbjørn - januar 25, 2011 at 1:45 pm
  31. Neitakk

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Amund Pedersen - januar 25, 2011 at 1:47 pm
  32. Men drap må da kunne sies å være forbudte? Akkurat som drap på homofile, og det er du vel i mot?

    Å ha dialog med mordere er vel ikke særlig produktivt. Straff høres bedre ut.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frank F. - januar 25, 2011 at 1:50 pm
  33. Sultan treffer her hodet på spikeren. Meget fornuftig! Kudos!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jo Løvbrøtte - januar 25, 2011 at 2:15 pm
  34. India har over 1000`års erfaring med “dialog”.

    Det funker ikke !!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    eger - januar 25, 2011 at 2:15 pm
  35. Mye fornuft her som jeg bøyer meg for.

    Om man så fikk muslimene ut i gatene for å markere avsky når truslene kommer fra disse sinnsyke lederene, og kansje også når en stakkars hjernevasket selvmordsbomber blåser seg i lufta med masse uskyldige mennesker. DA har vi kommet langt i å integrere muslimer i storsammfunnet.
    fakkeltog, demonstrasjoner osv. fordøm handlingene.

    det vil også være med på å fjerne frykten som sitter i det ikketroende folket. altså en slags antiterrorisme.
    kom igjen VIS at dere er som oss at dere ikke liker vold at dere godtar at andre ikke er som dere at vi som spiser gris og bryter med allahs regler er like mye verdt og fortjener like livs grunnlag. så er det greit at vi ikke kommer til himmelen, men det får jo isåfall være opp til “gud” å avgjøre for de som tror. og om “gud” mener de skal straffes så får “gud” ta seg av den jobben også. eneste løsning som jeg ser det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ikke troende - januar 25, 2011 at 2:17 pm
  36. Et meget interessant og riktig innlegg.
    Er selv veldig imot religiøse fundamentalister, uansett om det er muslimer, jøder, kristne, osv. Jeg mener du har gode argumenter for forebygging av dette. Et forbud vil bare virke mot sin hensikt.
    Takk for et godt innlegg Shoaib, håper flere ser seg enig i det!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter - januar 25, 2011 at 2:19 pm
  37. Når du er i mot å forby radikal, vil det si det samme som at du er for den radikale islams utfoldelse. Det sier en del om deg…

    Til info ble flere av medlemmene i Hvit Valallianse dømt for sine meninger, og således ble partiet kneblet. Men du er kanskje for forskjellsbehandling etter politisk retning også?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marius - januar 25, 2011 at 2:24 pm
  38. Godt skrevet med flere gode poenger!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ole - januar 25, 2011 at 3:01 pm
  39. Jeg er helt enig,
    Nordmenn er ett naivt folkeferd, og få inn muslimske fascistike krefter inn som sørger for tussel og muligens terro mot den etniske befolknigen vil bli ett aha moment.

    Islamistenes hat mot vesten og dets frihet, likhet og demokrati er som ett torn i deres øyne. Samfunn under sharia levr i tvang.
    Lykke til etableringen i Norge!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    korstogridder - januar 25, 2011 at 3:06 pm
  40. Jeg er litt enig, med det du skriver. Jeg mener at kriteriene for å forby en politisk organisjasjon må ligge høyt. Samtidig så har som regel et forbud liten effekt. Det som gjør at jeg stusser litt er oppfordringen til drap på jøder. Det er veldig ekstremt. Hadde vigrid eller andre tilsvarende organisasjoner gjort det samme, tror jeg de hadde også blitt forbudt. Jeg mener at Hizb-ut-Tahrir må få si det de mener, men om de oppfordrer til drap så må samfunnet reagere.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JanE - januar 25, 2011 at 3:11 pm
  41. Ta med den barbariske dritten til de landene dere kommer fra!Dere skulle prise allah alle dere som har fått mulighet til å leve i siviliserte land,men dere ønsker heller å innføre svineriet her……nordmenn vil ikke ha mere av denne dritten dere medfører!
    Måtte Gud føre dere med makt tilbake til deres vugge!
    AMEN

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rupi - januar 25, 2011 at 3:12 pm
  42. Hmm.. Det er overhode ingen spørsmål overhode, Det bør forbys tvert!

    Det at du mener at det ikke bør forbys er rett og slett tankeløst, får det grofeste, så vil du se Svenske og Danske forhold i Norge. Motstand mot muslimer her i landet er allerede stor nok, om dette forslaget ikke blir vedtatt, vil vi få mye mer fremmedhat, samtidig som islamister har noe å gjemme seg bak!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kk - januar 25, 2011 at 3:16 pm
  43. På forhånd så tenkte jeg at jeg ville være svært uenig, men jeg vil faktisk si her at jeg tror du har rett.

    Veldig bra skrevet

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nils - januar 25, 2011 at 3:21 pm
  44. En metode som kunne avskaffe mye av kriminaliteten som begås er utsendelse av folk som bryter norsk lov, og forby dem å vise seg i landet på livstid.

    Innvandrere som ikke lar seg integrere bør straffes økonomisk på en eller annen måte.

    Man bør også forby imamer som reiser til landet for å spre sin hat- og skrekkpropagande mot Vesten.

    Det er forstemmelig at mange muslimer frivillig, og ofte på ulovlige måter kommer til Europa, er så til de grader hatsk mot landene de frivillig velger å bosette seg i.
    Spesielt når man ser at nesten ingen muslimske land har et styresett som beskytter borgerne.
    Halvparten av borgerne i muslimske land har ingen menneskelig verdi. Kvinnene!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Geir - januar 25, 2011 at 3:35 pm
  45. Som innvandringsmotstander og kritiker av Islamsk Råd, støtter jeg deg fullt ut i dine resonnementer og din konklusjon.

    Problemet blir ikke borte bare man forbyr det, og det har heller ingen avskrekkende effekt på de eventuelle individene som føler seg trukket mot organisasjoner av denne typen, heller tiltrekkende.

    Opplysning og informasjon om hva organisasjoner som denne står for og hva mentaliteten og filosofien bak består av, bør derimot dokumenteres, deles og bli brakt frem i lyset og offentligheten. På denne måten vil man unngå at folk blir “lurt” inn i organisasjonen, samtidig som det blir lettere å identifisere individer som helhjertet deler organisasjonens grunnlag og motiver.

    På lang sikt er det uansett viktigst å begrense tilførselen av potensielle medlemmer til denne typen organisasjoner, dvs. redusert innvandring av alle former, unntatt arbeidsinnvandring og midlertidig opphold for flykninger. I tillegg til et mye sterkere press på innvandrere til faktisk å integrere seg i samfunnet, fremfor å ta avstand fra det og lære seg å hate det.

    Jeg vet at din og mange andres umiddelbare reaksjon på dette vil være av svært negativ karakter, og jeg har ingen illusjoner om at du kan overtales til enighet, men tro meg når jeg sier at jeg ønsker meg redusert innvandring til alles beste, inkludert de innvandrerene som allerede bor i Norge.

    Redusert innvandring i form av færre innvilgede asylsøknader såvel som familiegjenforeninger vil utvilsomt ha en positiv effekt både i et økonomisk perspektiv, dempe gnisningene mellom majoritet og minoritet såvel som at det vil ha en direkte påvirkning av real-integreringen.

    Man kan snakke så mye man vil om tiltak for å bedre integreringen, men det opplagte er at innvandrertetthet=segregering, samtidig som at med en konstant strøm av mennesker med en vidt forskjellig kultur, setter 2. og 3. generasjons innvandrerbarn i en situasjon der de blir nødt til å velge sin identitet.

    Med en innvandringsbefolkning med litt fartstid i det norske samfunnet ville det være svært mye enklere å integrere nye individer fra den samme opprinnelseskulturen, men måten vi gjør det på fører til at mange familier “aldri” blir skikkelig integrert grunnet den store innvandrertettheten og at barn født og oppvokst i Norge, svært ofte kommer i kontakt med 1. generasjons innvandrere som i utgangspunktet ofte vil ha et negativt syn på landsmenn de oppfatter som “fornorskede”, og bevisst\ubevisst trekke andre barn med seg i en mer fremmedkulturell retning.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rolfkake - januar 25, 2011 at 3:48 pm
  46. Til dere som misliker Hizb-ut-Tharir dere burde få en oversikt over alle dems medlemmer så kan vi anmelde dem til PST , Politiet , FBI sin hjemmeside har en fin side for dette foremålet slik at de sliter om de går på en flyplass i utlandet.

    Anbefaler alle som kan og finne disse menneskene slik at vi får dem på Terror watchlist til FN og USA deretter kan vi håpe de prøver seg på en liten ferie så er de nok snart på gittmo eller et annet fengsel og får seg en kald dukkert eller et lite bur :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Darius - januar 27, 2011 at 11:31 am
  47. [...] trykket som kronikk i VG 25.01.11 også publisert på [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    muslimen » Løsningen er dialog - januar 27, 2011 at 9:24 pm

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00