Brenn niqaben!

* Niqab er et mobilt fengsel som burde forbys i det offentlige rom.
* Vi skal integrere mennesker i det norske samfunnslivet – ikke i svarte telt.

Kadra Yusuf, skribent
Kadra

Plaggene niqab og burka har skapt stor debatt i store deler av Europa de siste årene. I følge en meningsmåling publisert i Financial Times i fjor vår, ønsket mer enn halvparten av innbyggerne i fem europeiske land å innføre et burka/niqabforud. Her hjemme har Arbeiderpartiets integreringsutvalg, ledet av Jonas Gahr Støre, vært uenige om spørsmålet. Utvalgets innstilling offentliggjøres onsdag, men lekkasjen forteller at de ikke kommer til å gå inn for et forbud, til tross for at de anser plagget som kvinnediskriminerende.

Såkalte feminister
Niqab-debatten her i landet skjøt fart før jul. Fredag 30. desember skrev VG om et «niqab-treff» i en av Oslos moskeer. Meningen bak møtet skal ha vært at unge kvinner skulle lære seg å bli mer komfortable med å bære niqab. Plagget, som dekker hele ansiktet, er ifølge artikkelen noe den19 år gamle Aisha beskriver som en del av hennes religiøse reise. Hun sier videre at «jeg hadde lenge lyst til å begynne å bruke niqab. Med niqab føler jeg meg komplett».

Tilhengere av plagget finnes i flere ulike leire. Mange såkalte feminister har lenge, i misforstått toleranse, forsvart niqab, på tross av at det må sies å fungere utelukkende segregerende kjønnene imellom. LO-nestleder og medlem av Aps integreringsutvalg, Gerd Kristiansen synes moskeens niqabtreff var et «flott intitativ»: «Jeg er av den oppfatning at vi snakker om et plagg på lik linje med hettegenser.» Hun sier videre: «Selv om jeg ikke synes det er spesielt behagelig ikke å kunne se folk i øyne når jeg snakker med dem, så har jeg ikke noe problem med det.»

Statssekretær Lubna Jaffery Fjell i Kulturdepartementet sitter også i utvalget. Hun sier dette: «Jeg er ikke på den forbudslinjen. Det blir feil i et samfunn hvor vi kjemper for ytringsfrihet, religionsfrihet og likeverd. Det må gjelde alle.»

Og det er her kjernen til problemet ligger. Niqab har ikke noe med Islam å gjøre. Det står ikke skrevet noen steder i koranen at kvinner skal dekke til ansiktet. Å bruke religionsfrihet som et argument er ikke bare kunnskapsløst, men også misvisende.

Misforstått toleranse
Når vi først er inne på misforstått toleranse og inkludering: Lederen i Antirasistisk Senter, Kari Helene Partapuoli ivrer også etter å forsvare niqaben og sammenlikner det med etnisk norske kvinners frivillige bruk av piercing og bikini. Partapuoli er med det enda mer ute å kjøre enn både Fjell og Kristiansen. Hun forsøker å kombinere to ulike, konkurrerende og gjensidig utelukkende verdisett: det liberale – og det kollektivistiske. I et liberalt verdisett alt lov, bortsett fra å begrense andres frihet eller skade andre. Bikini og piercing hører til her.

I et kollektivistisk verdisett, som i fundamentalistisk islam, er kvinner sett på som en brikke i en helhet, som må underkaste seg kollektive normer. Tildekking av kvinner er en slik norm. Disse verdisettene lar seg ikke kombinere, eller veksle imellom, slik Partapuoli prøver på, da ender det i selvmotsigende nonsens. Konservative unge muslimer på sin side bruker offerretorikk som «vi blir stigmatisert» og «Vesten er ute etter oss» som motargumenter når niqab blir kritisert, og avfeier dermed argumentasjon fra sine motstandere som uredelig.

Muslimske land som Syria og Tyrkia har innført forbud mot full tildekking av ansiktet på universiteter, offentlige som private. Sheik Tantawy av Al-Alzhar-moskeen i Kairo, den høyeste autoriteten i den sunnimuslimske verden, fordømte niqab i 2009 og ga støtte til det franske forbudet. Så argumentet om at kritikken kun kommer fra vestens fordommer mot islam krasjlander.

Ifølge mange venstreradikale er niqab og burka noe vi må akseptere i det flerkulturelle mangfoldets navn. Men ingen har spurt Aisha og de andre niqab-forkjemperne om de er interessert i å være en del av dette flerkulturelle prosjektet. Aisha sier at plagget er en del av hennes religiøse reise, og tror Allah vil belønne henne for hennes tildekking, i livet etter døden – Men hva tenker hun om det norske samfunnet som hun er en del av? Signaliserer ikke dette plagget tvert imot, at hun, som andre tradisjonalister, ikke kan snakke med – eller samhandle med – menn som ikke er en del av hennes familie? Hva tenker hun i så tilfelle om framtiden, med tanke på forventningene om at hun skal bli yrkesaktiv? Er det i det hele tatt mulig for en norsk arbeidsgiver å ansette henne, når hennes livsførsel forutsetter kjønnsmessig segregering?

Tilkjennegivelse
Niqab er det fundamentalistiske islams mest effektive tiltak for å holde kvinner adskilt fra det normale samfunnslivet. Hele ideen bak plagget baserer seg på at enhver kontakt mellom kjønnene er av potensiell seksuell karakter. Bare synet av kvinnenes ansikt og hår kan seksuelt opphisse en mann – noe som igjen vil ødelegge hennes ære.

Men vi står igjen med langt alvorligere konsekvenser. Og det er dette debatten bør handle om: For hvordan kan vi bli likeverdige borgere av et fritt samfunn, dersom vi ikke kan fremstå som den vi er? Alle er vi for integrering. Innvandrere skal føle at de hører til. Alle skal bli møtt og sett som likeverdige mennesker. Men disse verdiene har en helt sentral forutsetning: At vi viser hverandre hvem vi er. Vi skal integrere mennesker i det norske samfunnslivet – ikke i svarte telt. For innvandrerkvinners del innebærer det at de må ta av niqaben og tilkjennegi seg. Om så loven skal kreve av dem at de gjør det.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

50 kommentarer

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by André Lorentsen and Dag Kjetil Øyna, Oddgeir Hatlemark. Oddgeir Hatlemark said: RT @alorentsen: -Brenn nikaben, sier Kadra Yusuf på kronikkplass i VG i dag: http://is.gd/QDMa0K [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  2. Enig i hvert et ord du har skrevet her. Jeg har aldri skjønt at venstreradikale kvinner i Norge ikke har kjempet mot denne kvinnediskriminerende og mannssjåvinistiske skikken.
    Kun et lovforbud vil hjelpe for å få slutt på dette.
    Det bør vi kjempe for. Blant annet gjennom slike ytringer som dette blogginnlegget. Takk skal du ha!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Millenblogg - februar 8, 2011 at 9:37 am
  3. Godt skrevet =) Enig i alt du sier. Det er viktig å ta opp denne debatten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristoffer Lygre Åsen - februar 8, 2011 at 10:10 am
  4. Flott innlegg, Kadra! De mentalt kaotiske norske kvinnene du nevner ved navn er velkjente kortsiktige hønsehjerner, reelle kvinnehatere og egentlige rasister.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - februar 8, 2011 at 4:08 pm
  5. Useriøs! Kan ikke du bare finne en annen vei til 15minuter med oppmerksomhet a! Værsåsnill!:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Besar - februar 8, 2011 at 4:12 pm
  6. Stakkars menn og kvinner.
    Du verden så lett det er å love belønning i himmelen. Hvem vet noe om det ?
    Må virkelig muslimske kvinner dekke seg til fordi mannen ikke skal bli kåt fordi han ser hår og litt hud?
    Er det mannen eller kvinnen som skal beskyttes?
    Når det finnes KUN 2 kjønn i denne verden, hadde det ikke vært bedre ha litt repekt for hverandre?
    Skal virkelig kvinnen måtte dekke seg til fordi mannen ikke skal bli så kåt at han MÅ forgripe seg på henne.
    For en etnisk norsk er dette litt vanskelig å forstå.
    Stakkars menn og kvinner.
    La kvinner bære niqab, eller hijab, eller burka frivillig. Men TVING det ikke inn i næringslivet eller offentlige arbeidsplasser. De bør finne en jobb i et annet land. Og jeg ønsker dem god tur.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjarne Bøø - februar 8, 2011 at 4:14 pm
  7. I denne saken har jeg hatt problemer med å finne et ståsted, men nå har du gjort det litt lettere for meg.

    Jeg er veldig enig med deg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    chris - februar 8, 2011 at 4:15 pm
  8. Kadra Yusuf, du er helt vidunderlig, men her er du på ville veier. Etvhert forbud av denne karakter er et angrep på ytringsfriheten og menneskets frihet til å velge hvordan man vil leve livet. Noen vil leve livet sitt som dypt religiøse muslimer eller kristne, og andre vil leve sitt som deathmetall rockere. Begge deler kan virke støtende på andre, men det må vi andre faktisk bare tåle.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trond - februar 8, 2011 at 4:15 pm
  9. Lær deg i det minste hva som er forskjellen av niqab OG BURKA. fyf

    lær deg dt

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lallll - februar 8, 2011 at 4:18 pm
  10. + 1 million! meget godt skrevet av en modig og reflektert jente

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    vidar - februar 8, 2011 at 4:23 pm
  11. Tankevekkende og velbegrunnet innlegg.
    Heia Kadra !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Gun B Johansen - februar 8, 2011 at 4:27 pm
  12. fantastisk sagt… honnør for supert perspektiv på denne problemstillinge..
    hvor er de norske kvinner? dette er vel den viktigste kvinnesakskampen i disse tider, selv om jeg tror at kampen allerede er tapt på grunn av slike som Gerd Kristiansen, Lubna Jaffery Fjell og Kari Helene Partapuoli aggerer som islams nyttige horer…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    bartetrønder - februar 8, 2011 at 4:30 pm
  13. Helt topp Kadra, vi tregner flere mennesker som deg. Som er opplyste og integrerte.

    Stå på!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tommy r. - februar 8, 2011 at 4:34 pm
  14. Hei Khadra,

    Jeg lurte bare på hvem som skrev innlegget for deg, for jeg har hørt deg på TV og du prater seriøst ikke som “du” skriver her.

    Takk,
    Fredrik Mörch

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Herr Mörch - februar 8, 2011 at 4:39 pm
  15. Et forbud mot en måte å kle seg på vil alltid bryte med ytringsfriheten.
    Et alternativ kan være å forby niqab bare for innvandrere?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Amund Hansen - februar 8, 2011 at 4:41 pm
  16. Hurra, Kadra!

    Niqab= fengsel, endelig var det noen som gjorde den koblingen. Selvsagt måtte vi vente på at en av våre modige, nye kvinneborgere skulle ta bladet fra munnen.

    Den totalt misforståtte og feige snillismen fra norske politikere har overhodet ingenting med religiøs frihet og respekt å gjøre.

    Det er ikke så forferdelig lenge siden norske kvinner også måtte dekke håret med skaut (dog milevidt fra niqab) eller f eks ble ansett som sin fars eiendom og ble giftet bort/solgt til den faren måtte bestemme – og slått helseløs/drept om datteren var så frekk å ha en annen vilje.

    Å bli tvangsgiftet er rett og slett å dømme en kvinne til livstid med voldtekt.

    Om vi, som såkalt etniske norske, synes det er uakseptabelt å tvinge våre egne kvinner til et liv med voldtekt og frihetsberøvelse av enhver form – hvorfor er vi da så villige til å ikke bry oss om det som skjer rett foran vår egen nese?

    Har det blitt et krav å være blond for å bli sett?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    IC - februar 8, 2011 at 4:42 pm
  17. For ett flott innlegg Kadra,slike jenter vil Norge ha!

    Problemet er at et større antall muslimer ikke ønsker å bli integrert i det Norske samfunnet men ønsker å opprette egne områder med sharialover og samfunn knyttet til moskeer.
    Dette er bare ikke holdbart i et samfunn som vårt,da burde de heller prøve et annet land.

    Statsminister Cameron i Storbritania har nettopp kommet til at integreringen hittil har vært helt feilslått og vil fra nå av stille større krav til hele integreringsprosessen. Dette burde også den Norske regjeringen ta seg ad notam.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tore Christiansen - februar 8, 2011 at 4:43 pm
  18. Meget bra kronikk over motstridigheter og falskheten mellom ekstreme krefter og den reelle religionen. Det samme går igjen når det gjelder politiuniform at Norge skal bøye seg mer i støvet enn f.eks Iran og akseptere endringer i samfunnet fra ekstreme muslimske krefter bare for at sosialistene i Norge tror de er snille.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pj - februar 8, 2011 at 4:44 pm
  19. Veldig bra kommentarer du har, Kadra. Men det hjelper dessverre ikke mye at folk flest vil forby disse horrible klesplaggene, så lenge vi har en tafatt regjering som ikke forstår hva dette dreier seg om.. eller vil ikke forstå..
    Må nok vente til regjeringsskifte før det blir noen forbud mot disse kvinneundertrykkende plaggene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Annie - februar 8, 2011 at 4:51 pm
  20. Meget godt, gjennomtenkt, og opplysende innlegg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JP Janssen - februar 8, 2011 at 4:58 pm
  21. Godt innlegg av ei modig kvinne! De norske sosial/stats-feministene har så åpne sinn at hjernen deres har falt ut. Det kommer Norge til å måtte betale dyrt for. Innkvotering av feministiske individer har dessverre ført til kompetansesenking i offentlige organer. Og de som vil bli politikere er heller ikke de med mest kompetanse. En urett blir forøvrig ikke tillatt selv om det kalles religion. Derfor skal det ikke være en full religionsfrihet, så lenge aktiviteten ikke holder seg innenfor de frie demokratiske og etiske grensene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten - februar 8, 2011 at 4:58 pm
  22. Jeg er så enig med deg i dette. Jeg kommer aldri til, frivillig, å forholde meg til et menneske som bærer niqab. Slik jeg ser det, tar de avstand fra samfunnet omkring dem, og det får de ta konsekvensene av.
    Jeg er en norsk ikke-muslim som i senere tid har prøvd å bli litt klokere på dette temaet, men det er ikke lett. Muslimer seg imellom er jo naturlig nok svært uenige om dette plagget – om det er påbudt eller ikke, og om det er en del av islam eller ikke. Alle beskylder jo de som har et annet syn enn dem selv for ikke å være ordentlige muslimer….
    En ting jeg har merket meg er imidlertid at svært mange muslimer uttrykker at de tar sterk avstand fra det norske samfunnet generelt. Det meste av det norske samfunnet er jo haram, og jeg sitter med det inntrykk at det siste den vanlige muslim kunne tenke seg er å være integrert i det norske samfunn. Niqab eller ikke. Jeg er blitt svært overrasket over den voldsomme forakten mange tydeligvis føler for det norske samfunnet, og har dessverre medført at jeg selv har fått et svært negativt syn på muslimer. Man får jo ikke lyst til å bli kjent med mennesker som uttrykker at de forrakter deg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kirsten - februar 8, 2011 at 5:05 pm
  23. Du har helt rett. Men jeg tror dessverre at med den misforståtte politiske korrektheten som gjennomsyrer Norge, blir det umulig å nå i gjennom med slike synspunkter. Når det har gått fullstendig i vranglås, sånn som nå, så kan ikke en gang en person som deg påvirke noe som helst. Og det er synd, for jeg tror virkelig at du vet hva du snakker om. Likevel, stå på for vi trenger slike som deg Kadra.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Daffy - februar 8, 2011 at 5:05 pm
  24. Dette er det mest rastiske innlegget jeg noen gang har lest! Går det Ann å være så rasistisk? Hvor vokser ikke folks hjerne? Hvorfor stopper deres hjerne mer enn knærne?

    Du nevner først niqab men du HATTER hele greien det vil si både niqab og hijab.
    Du er en veldig rasistisk person!

    Hvorfor kritiserer du ikke katolske kvinner som går tildekket? DETTE ER REN RASISME.

    Desuten hijab og niqab har bare fordeler den forebygger utroskap, voldtekt, overgrep, Ifølge SSB er det nesten halve Av de som gifter seg blir skild. Hva er grunen Hijab og niqab? eller bikini og det du er for?

    Hvis du viø ha godt for kvinner så jobb for de som blir skild og finn ut hva er grunen til deres skilssmisser!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    For Niqab - februar 8, 2011 at 5:08 pm
  25. I en undervisningssituasjon er det i en umulighet å bære niqab. Det er diskriminerende overfor elever med nedsatt hørsel, og som er avhengige av å lese på munnen. Det er også diskriminerende overfor yrkesgrupper som for eksempel pedagoger, lærere, høyskolelektorer osv som er avhengige av å lese på munnen for å fungere i jobben sin.

    Det er ikke demokratisk at en religiøs kvinnegruppe skal sette mange arbeidsplasser i beit ved å tiltvinge seg ansiktstildekning på grunn av egen religiøs tilhørighet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vibwin - februar 8, 2011 at 5:13 pm
  26. Jeg er helt enig med at niqab burde bli forbudt i Norge, og jeg blir forbannet på folk som mener at niqab er en del av Islam! Jeg selv er en muslim, og vet veldig godt at det ikke blir nevnt i Koranen at man skal dekke til ansiktet. Koranen lyder slik: “kvinner skal dekke seg og ikke vise former”. At folk kan tolke det som å dekke ansiktet er helt uakseptabelt, mener jeg.

    Bra innlegg :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    M.G - februar 8, 2011 at 5:18 pm
  27. Seriøst? Offentlig forbud?

    Hva skjer når man forbyr noe? Jo det blir spennende. Og for visse ting er det den eneste måten å markedsføre noe på.

    Hijab er et moteplagg på lik linje med høyvannsbukser. Ikke gjør det til noe mer enn det, så skal vi nok se at moten forsvinner sammen med all ubegrunnet og mediaskapt frykt.

    Nei, dropp tanken om forbud. Prøv heller god gammeldags “mobbing”. Det fungerer. Til og med de mest fanatiske vil slutte når de bare blir ledd av.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter Mikkelson - februar 8, 2011 at 5:23 pm
  28. Du er ei flott norsk jente Kadra. Stå på!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - februar 8, 2011 at 5:28 pm
  29. Du er ei flott norsk jente Kadra. Stå på! :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - februar 8, 2011 at 5:29 pm
  30. Jeg har en rekke kommentarer til bruken til de muslimske ansiktsdekkende kvinneplaggene. Dette er basert paa min erfaring fra muslimske land der jeg har levd i 7 aar og en gjennomgang av betydelige mengder litteratur relatert til Islam.

    1. De ansiktsdekkende plaggene det er snakk om er hatet av muslimske kvinner. Jeg hadde mulighet til aa snakke direkte med muslimske kvinner. ( Bare naar vi ikke var observert turde de aa snakke til meg.) De ansaa plagget som en tvang og plage, og ingen uttrykte noe religioest behov for det. Det er et absurd paafunn grunnet i en historie fra Hadittene. Noen menn saa paa Muhammeds koner mer enn de likte og han beordret sine koner til aa dekke seg til. Dette har man saa tolket slik at kvinnene skulle vaere tildekket. Faktisk er det i de muslimske land en tendens til aa gaa bort fra plagget. Velutdannede menn godtar at deres kvinner ikke vil baere dette tvangsplagget. Typisk er det at paa en flyreise fra muslimsk land til f.eks. London vil muslimske kvinner i loepet av turen gaa paa toilettet og komme ut fra i vanlige vestlige klaer.

    2. Aa kunne se ansiktet til et menneske er det mest fundamentale naar det gjelder tilliten til de mennesker man omgaas. Tenke seg til at vi skulle gaa tildekket inn i en bank. Kan man tenke seg et pass, foererkort eller legitimasjon uten bilde av personens ansikt? Hvilken absurditet ansiktsdekkende plagg har i vaart samfunn!

    3. De personer som forsvarer disse plaggene som f. eks. Gerd Kristiansen kan du vaere sikker paa har aldeles minimum av kunnskaper om islam. De bare foelger ukritisk inn i denne venstrevridde taapelighets tolleranse. Det var heller ikke til aa unngaa aa oppservere under striden om Muhammed tegningene noen aar tilbake at norske topp politikere var totale analfabeter naar det gjelder kunnskaper om Islam.

    4. Heldekkende ansiktsplagg hoerer ikke hjemme i vaar kultur. Maa man baere det av religioese grunner kan man dra tilbake til de land hvor man kan gjoere dette fritt. De norske folk har ikke invitert til Norge mennesker med slike tilbakestaaende religioese anfektelser. Merkelig nok forboed Atatyrk dette plagget i Tyrkia paa 1920 tallet uten at noe tok skade som foelge av religioese anfektelser. Niqab, etc. er bare enda en metode for aa provosere det norske samfunnet fram muslimenes side.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjarne Torgersen - februar 8, 2011 at 5:57 pm
  31. Unnskyld, men dere prøver å tvinge frie mennesker til å følge deres meninger, det skal og bør ikke aksepteres, hvertfall ikke når de ikke bryter norske lover.

    Vi bor i Norge hvor mennesker har frihet, og kan ha på seg hva de vil.

    Ser du bruker ordet telt (2 ganger).
    Definisjonen av ordet telt er følgende:
    enkel bolig av utspent duk holdt oppe av snorer og stenger

    I følge thefreedictionary. enkelt og greit.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    sdfsdfsdf - februar 8, 2011 at 6:01 pm
  32. Hensikten med niqab og lignende religiøse plagg er åpenbart å sikre muslimske menn kontroll over muslimske kvinners seksualliv.

    Synes ikke etnisk-norske feminister at muslimske kvinner her rett til å bestemme over sin egen kropp?

    Det virker ikke slik.

    Feministene liker å se på seg selv som fordomsfrie antirasister. Jeg lurer på om de ikke i virkeligheten er kulturrelativistiske rasister.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hildegunn - februar 8, 2011 at 6:02 pm
  33. Noe av det beste jeg har lest her på vg av en skribent. Applauss

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Guillermo Perez - februar 8, 2011 at 6:44 pm
  34. Er det virkelig ingen som vil kommentere Kadra Yusufs fine innlegg i debatten? Hun skriver kunnskapsrikt, godt og redelig. Dessuten er hun modig og tar utfordringen som det jo er å kritisere venstresiden i norsk politikk. Hun møtes altså av overdøvende taushet, en taktikk vi lesere har notert oss.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Helge - februar 8, 2011 at 6:51 pm
  35. Jeg beundrer dit mot.

    mvh
    Trygve

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trygve Pløhn - februar 8, 2011 at 6:55 pm
  36. Dette må være det beste innlegget i Niqab-debatten jeg noensinne har lest. Velbegrunnet og ikke minst bra ordvalg. Tommel opp!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Eivind Espenes - februar 8, 2011 at 7:30 pm
  37. OMG! Kan folk slutte å bestemme hva en enkelt individ skal gå med? Åssen klesstil man skal ha? Hva faen har du med det? Vil man dekke til trynet sitt VÆR SÅ GOD! Vil man gå i bikini VÆR SÅ GOD gå med det. HVORFOR I HELVETTE SKAL NOEN FÅ LOV TIL Å FORBY DEN ANDRE Å GÅ MED DET MAN VIL!!!

    DRIT I OM DE BLIR INTEGRERT ELLER IKKE!!!! Det er deres sak ikke DITT!!!! Bry deg om din egen klesstil og gå i hva faen du selv ønsker. Men du behøver faen meg ikke å blande deg inn og forby andre å gå med det de vil, åssen hadde du reagert hvis jeg forbød deg å gå det du går med til daglig!! Så FUCK DERE som ønsker å bestemme over andre!!!!!!!!!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    xdxd - februar 8, 2011 at 8:54 pm
  38. Først: Kadra, jeg tror du må være den i gamlelandet jeg har aller, aller mest respekt for. Motet ditt mangler sidestykke de siste tiårene.

    Om Burka og niqab er det vel bare et å si; vederstyggelighet. Du har helt rett i at dette er et middel for undertrykkelse av kvinner. Jeg er av den oppfatning at vi herrene har i all tid funnet opp de merkeligste kutymer for å oppnå seksuell makt over kvinner. Burka og Niqab er et kulturelt/geografisk tilhørende versjon av mange slike oppfinnelser verden har sett. Jeg synes det er et poeng at vi kan ta høyde for at selv om for eksempel burkaen og niqaben virkelig var sanksjonert av Koranen, eller tilsvarende maktmidler vi har sett innen kristendommen sanksjonert av bibelen (noe for eksempel slavehold er), så endrer ikke essensen seg det grann. Det ville fortsatt vært menneskeskapte (med trykk på på de fire første bokstavene i ordet) maktmidler. Et sted langt bak i lillehjernen hvisker en stemme at dette bunner ut i et primitivt biologisk behov vi menn sliter med, å sørge for at nettopp våre egne gener får prolifere. Vi vil ha kvinnene for oss selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Emil - februar 8, 2011 at 8:54 pm
  39. Enig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    John - februar 8, 2011 at 9:10 pm
  40. Kadra Yasuf er en modig kvinne som tør å ta tyren med hornene, og kalle en spade for en spade. Disse kvinneundertrykkende og mannssjovenistiske og manns dominerenede og middelanderske skikkene som den norske kvinnefronten og rødstrømpene på Norsk venstreside hyller og forherliger er det på tide at noen tar et oppgjør med. Jeg synes at det er flott ,men samtidig trist at det må en kvinne som representerer våre nye landsmenn som må gå i bresjen for dette . Den Norske kvinnebevegelsen må være de største hyklerene som bor i dette landet vårt. jeg blir kvalm av den norske kvinnefroten /kvinnebevegelsen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Atle Jacobsen - februar 8, 2011 at 9:27 pm
  41. Jeg utfordrer herved Norske Rødstrømper og kvinnesaksfokjempere til å fjerne skylappene sine og begynne å stå opp for innvandrerkvinnene sine rettigheter ,og ikke bare for rettighetene til Etniske Norske Hvite kvinner. De aksepterer tydeligvis at det er forskjellige lover og regler som gjelder for de (Etnisk Norske)og kvinnene som kommer fra kvinneundertrykkene religioner /kulturerer og er blitt våre nye landsmenn. De Norske kvinnesakskvinnene / kvinnesaksforkjemperene er feige som ikke tør eller våger å stå opp for Innvandrervinnene. Defortjener ingen respekt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Atle Jacobsen - februar 8, 2011 at 9:56 pm
  42. Personlig vil jeg, som jeg også hører mange andre si, aldri akseptere en tilrettevisning fra en kvinnelig politibetjent, som på grunn av sin religion tildekker sitt ansikt, slik at jeg ikke kan se hvem jeg snakker med. Det samme vil jeg også fremholde overfor enhver kvinne som i sin stilling fremstår på vegne av det offentlige med tildekket ansikt. Skal en muslimsk kvinne i sin stilling opptre på vegne av det offentlige, forlanger jeg at hun fremstår, som majoriteten av norske individer, med sitt åpne, ærlige ansikt som sin egentlige identitet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Knut Vebjør - februar 8, 2011 at 10:01 pm
  43. Flott blogg,kjære Kadra!Igjen viser du hvilken ressurts du er for Norge,landet vårt som vi er så glad i!
    Gå fram med hevet hode og vær stolt av deg selv,slik vi etniske nordmenn er av deg,vår kjære nordmann!Du viser et mot få mennesker er i besittelse av!
    Stå på!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Barbro Nustad Vaage - februar 8, 2011 at 10:06 pm
  44. Jeg synes du burde slå et slag mot mannlig kjønnslemlestelse (”omskjæring”) også. Selv om det ikke er like alvorlig som kvinnlig, er det ikke riktig. Hirsi Ali er mot det, og i Norge anses anbefales det ikke dersom ikke forhuden er for trang. Det ødelegger penis naturlige smørefunksjon og desensiviserer penishodet slik at seksuell nytelse reduseres med mellom 40 og 60%. Det burde være forbudt for alle under 18, og et valgfritt inngrep etter man er blitt myndig. Det er en stor bevegelse mot det, som tydeligvis ikke blir tatt på alvor.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anonym - februar 8, 2011 at 11:13 pm
  45. o0 ..w00t..!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    FulltNavn - februar 8, 2011 at 11:17 pm
  46. Jeg synes ikke dette er gode nok argumenter til å kunne forby et plagg.

    Hvis det var slik at disse kvinnene ble tvunget til å bære plagget ville et forbud være lettere å argumentere for. Men det er nok ikke tilfelle, det er tilsynelatende flere som bærer plagget av fri vilje. I tillegg må vi ikke glemme at det allerede er forbudt å tvinge noen til å gå med klær de ikke ønsker å gå med. Om plagget plagget er foreskrevet av Islam eller ikke anser jeg som et teologisk blindspor. Det viktige er at kvinner selv velger å gå med plagget for å uttrykke sin religiøsitet eller tradisjonsbundethet.

    Det bør ikke bli slik i et fritt liberalt samfunn at borgere forbys å gå med plagg som er upraktiske og/eller har en religiøs eller ideologisk symbolikk som noen ikke liker (kanskje med unntak av nazi-symboler). Integreringshensyn kan heller ikke trumfe enkeltindividets klesvalg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Georg - februar 8, 2011 at 11:18 pm
  47. Kadra, hei:

    I stedet for å snakke med oss, skriver du om oss på en nedsettende og fordomsfull måte. Du viser at du ikke har noen forståelse eller innsikt i vår samfunnsdeltagelse, eller vår opplevelse av å være tildekket.

    Tildekkelse har med å gjøre hvor mye vi ønsker å dekke til av vårt utseende for dem av motsatt kjønn, utenfor nærmeste familie. Dem som føler en vilje til å dekke også sitt ansikt, bruker niqaab, noe som vil gjøre ens samfunnsdeltagelse mer behagelig og avslappende for dem ovenfor det motsatte kjønn. Ja, faktisk; enkelt og greit fordi man har tildekket det man ønsker å holde privat. Skal det ikke være lov å velge å ikke ta til seg det motsatte kjønn slik man tar til seg mennesker av samme kjønn? Det betyr dog ikke at man ikke snakker med og forholder seg til motsatt kjønn på respektabelt vis som deltagende i samfunnet, når det er behov for det.

    Tildekkelse for kvinner har å gjøre med religiøs hengivenhet og ønske om nærhet til Allaah. Det er et ytterst personlig valg mellom en selv og Allaah. Har man den minste kunnskap om Islam, vet man at niqaab har forankring i Islam, og at denne høyere grad av hijaab er foretrukket, om ikke fard, innenfor alle de fire lovskolene. For en søster vil det å bære niqaab være et valg ut av kjærlighet og tillit til Allahs visdom. Det vil være med visshet om at det vil føre oss nærmere Ham, og gi oss mer belønning, insha Allah. Man trenger ikke like dette faktum, dog bør man ha respekt for at noen søstre er av denne overbevisning. Et forbud vil ikke være et effektivt virkemiddel for integrering. Det vil ikke få søstre til å kle av seg. Tvert imot, og det er jeg ganske sikker på at du er klar over.

    I utgangspunktet vil ikke en kvinne i niqab tenke verken mer eller mindre om samfunnet hun er en del av, enn kvinner i hijab. Det er et stort behov for dialog om tildekkelse der muslimske kvinner får rom til å forklare hva tildekkelse betyr og oppleves for dem. Samtidig har ikke ikke-muslimer vondt av å åpne seg litt for å tenke over hva bekledning kan bety: Hvorfor tenker man automatisk at lite bekledning representerer frihet, mens mer bekledning representerer ufrihet?

    Muslimske søstre som støtter kvinners rettighet til å kle seg slik de vil, uansett om de selv bærer niqaab eller ikke, er innstilte på å bidra til at dette utvikler seg til en konstruktiv dialog. Vi trenger ikke være enige om hva som er rett bekldning for å respektere hverandre og leve i fredelig sameksistens.

    Nå som jeg først skriver vil jeg sende varme takk til Lubna Jaffery Fjell, Kari Helene Partapuoli og Gerd Kristiansen for innsikten de viser i denne saken, masha Allaah, det betyr mye. <3

    De beste hilsener fra Rahma.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rahma - februar 9, 2011 at 12:44 am
  48. ta også skjerp deg a Khadra, hvorfor vil du egentlig fjerne niqab? Du gikk med det frivillig i Somalia, ingen tvang deg. Dessuten så har vi noe som kalles for religionsfrihet og ytringsfrihet i Norge! Hvorfor leker du smart egentlig? Hvorfor skriver du på en skikkelig dårlig og ikke minst frekk måte… eier du ikke skam? Allah kula xisabtamaa, du vet det ikke sant? Jeg føler at Nordmenn skaper en slags antiislam følelse snart. Det starter med å fjerne hijaben, niqaben. Så skal vi ikke få lov til å be fredagsbønner, stenge quran skoler, forby Eid feiring osv… men husk en ting, vi muslimer er krigere, vi gir aldri opp kampen, shamener? du kan avskaffe hva du vil skjønner du, hva du vil, mn vi vil krige for det til siste slutt!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mamme negash - februar 10, 2011 at 6:44 pm
  49. Det är inte plagget i sig som är förtryckande, det är när myndigheter går in och bestämmer vad man ska ha och inte ska ha på sig som är förtryck.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sonya - februar 10, 2011 at 7:25 pm
  50. Det finnes ingen påbud i Koranen om hijab, niqab eller burka. Disse symbolene har hatt sterk fremvekst de siste femti årene, drevet av konservative islamkrefter. Progressive muslimer som ønsker nytolkning av religionen sin undertrykkes. De konservative er livredde for å miste sin meningskontroll, og skjønner ikke at revolusjonen i Araberverdene også kommer til å ramme dem.

    Hijab, niqab og burka er polistiske symboler for det muslimske brorskap, de er kvinneundertrykkende og diskriminerende.

    Venstresiden i Norge (og resten av Europa) går på autopilot og støtter alt som ikke innebærer tvang. Modige progressive muslimske kvinner som Kadra, Rasmussen og Aden fortjener honnør for at de tør stå opp med sine meninger mot det forferdelige hatet konservative muslimer fra f.eks. islamnet.no utgyter. Truslene florerer, og Kadra har lidd før. Så modige er altså tilhengerne av fredens religion.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Gumle Måsegg - februar 13, 2011 at 11:01 am

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00