Barndom til salgs


BARNE- BLOGGER

Heidi

Heidi Helene Sveen, mener:

*Hver dag selger pur unge jenter og gutter sitt privatliv på nett for å tjene noen ekstra slanter.
*Norske bedrifter har ingen skrupler med å la barn sette egen barndom på spill.
*Ikke gjør som faren til Voe.
Hun var bare 13 år da hun ble Norges mest leste. Emilie Marie Nereng, for mange best kjent som Voe, ble derfor også oppdaget av markedskreftene. Raskt ble hennes barneblogg en arena for produktomtale og reklame.
Så møtte hun veggen i en smørje av sjikane, drapstrusler og et uvirkelig liv.

Når katastrofen først var et faktum, tipper jeg hun ikke hørte særlig fra kundene sine. Hvor var Celina Midelfart og hennes firma, Midsona, når det hele gikk skeis? Hvilke etiske betraktninger ble gjort før de valgte å kjøpte produktomtale av en barneblogger?
Se best mulig ut
Hvordan blir egentlig en tretten å gammel jente til et populærkulturelt fenomen via en blogg? Ifølge Voe selv, er oppskriften å oppdatere bloggen hyppig, holde et positivt fokus, og variere innholdet så mye som mulig. Utseendet er også en viktig faktor: – Mange sier at det ikke er skjønnheten som teller, men jeg prøver alltid å se best mulig ut på bilder, for det er det leserne vil se, sier hun til Dagbladet. Månedsinntektene hennes var anslått til å ligge et sted rundt 40. 000 – 50.000 kroner gjennom såkalte klikkannonser og produktomtale. Og selvsagt er dette godt stoff for avisene. Medieoppslagene med positive vinklinger kommer da også som perler på en snor.
Dette høres unektelig forlokkende ut for svært mange, men kjendisstatus og store pengesummer kommer ikke seilende uten at det først leveres noe. Og det de aller fleste såkalte rosabloggere leverer, er seg selv.
Omfattende selveksponering i en fase av livet der man er svært sårbar har sine åpenbare ulemper. For ei ung jente med vaklende selvtillit kan det være et etterlengtet plaster på såret å få daglige bekreftelser på at man oppfattes som pen og vellykket. Det krever ikke mye fantasi for å forstå at dette raskt kan utvikles til en avhengighetsskapende dynamikk mellom leserne og den som utleverer seg selv.
Bekreftelsen man får fra et tilfeldig publikum er som kjent kortvarig – og stadig nye påfyll kreves for at den gode følelsen skal opprettholdes.
Fristelsen til å la seg styre av det man vet genererer positiv oppmerksomhet blir påtrengende. Denne type oppmerksomhetsloop er ikke noe nytt fenomen i kjendisverdenen. Det nye her til lands er at de som fanges i loopen stadig blir yngre.

Voe

Voe

Negative tilbakemeldinger
En må kanskje være naiv som en tenåring for å overse at den positive oppmerksomheten ikke kommer udelt. Langt fra alle som engasjerer seg i livene til (blogg) kjendiser er dedikerte fans. Det er lett å undervurdere kraften i negative tilbakemeldinger. Ikke minst er det mange som ikke forstår at nettopp disse er en viktig faktor på veien til suksess. Personkonflikter genererer klikk fordi det appellerer sterkt til kikkeren i oss. Dette er godt kjent i tradisjonelle medier, men åpenbart ikke like kjent blant unge bloggere.
Mange populære rosabloggere kan tilskrive sine «hatere» en god del av suksessen på vei opp blogglistene.
Vi vet svært lite om hvordan omfattende eksponering av unge liv i sosiale medier virker inn på dem som utsetter seg for slikt. Meg bekjent er det magert med seriøse undersøkelser utført på dette området, vi vet ingenting om langtidsvirkninger. Dette bør få de fleste til å heise det røde flagget. En ting kan vi nok si for sikkert: De unge vil fort, og smertelig, oppdage hvor lite kontroll de har over publikums mottagelse.
Bloggpensjonist
Dette er noe enhver forelder med et bloggende barn burde reflektere nøye over: Nemlig den mengden makt barnet deres legger i fremmede menneskers hender i det øyeblikket de uforbeholdent inviter dem inn i sine liv.
Til tross for at Voes far tidlig tok rollen som hennes manager, og på den måten involverte seg i bloggingen hennes, maktet han ikke å beskytte henne mot utmattelse og hets. Voe sluttet å blogge i januar i år. Hun orket ikke mer. I en alder av 15 år var hun blitt bloggpensjonist.
15. April i år dukket hun opp igjen. Lysten til å blogge ble for stort. En kan bare håpe at hun nå er bedre rustet foran en ny omgang.
Hva kan fremtidige og nåtidige foreldre av bloggende barn lære av de erfaringene som er gjort så langt? Jeg vet ikke med dere andre, men min konklusjon er entydig: Ikke gjør som faren til Voe. Ikke la ditt barns barndom bli en forretningsidé. Vil barnet ditt absolutt bli kjendis, så send dem på et kurs, la dem lære seg noe de kan bli kjent for. Det er lettere å leve med kritikk for noe man gjør, enn kritikk for den man er. Kanskje får de beholde barndommen sin også.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00