Inngrep og overgrep

SpitzDebattinnlegg av Kristin Spitznogle

  • Omskjæring av friske guttebarn er en krenkelse av genital og seksuell integritet – et grovt brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
  • Rituell omskjæring av gutter har ingen medisinsk nytteverdi.

OMSKJÆRING: Hvert år blir nærmere 2000 guttebarn utsatt for rituell kjønnslemlestelse her i landet, de fleste er muslimer og et fåtall er jøder.

Disse barna har så langt ikke hatt beskyttelse av norsk lov, og i disse dager legger det norske Helse- og omsorgsdepartementet til rette for at denne bestialske tradisjonen skal kunne kontinueres med straffelovens velsignelse.

Beskytter kjæledyr

I 1995 fikk vi en lov som forbyr kjønnslemlestelse av jenter med en strafferamme på inntil 8 år. I 1999 kom så en utredning fra Statens helsetilsyn som påla norsk helsevesen å fjerne forhuden på gutter selv om en tradisjonell omskjæring er mer omfattende enn enkelte former av de nå forbudte inngrep på jentebarnas kjønnsorganer.

Til sammenligning ble det i Lov om dyrevern så tidlig som i 1974 forbudt å fjerne deler av ører og hale på hunder som merking for å markere rasetilhørighet. Dersom omskjæring av kvinner ansees som et lovstridig inngrep, og dersom vi til og med beskytter kjæledyrene våre mot mutilering, hvorfor er vi ikke villige til å gi små guttebarn den samme beskyttelsen?

Postulatet om religionsfrihet er en ren selvmotsigelse. Dette irreversible inngrepet tjener kun foreldrenes projeksjon av egne behov og interesser da man permanent merker barnet til en religion ethvert individ med sin selvbestemmelsesrett skal kunne vokse opp til å velge bort om ønskelig. I dag ville vi aldri godkjenne at en religiøs gruppe innførte fjerning av friske organer som ledd i religiøs merking. Å opprettholde et skadelig ritual og legitimere det med tradisjonsalibier går mot alt hva vårt opplyste samfunn er bygget på.

Ingen medisinsk nytteverdi

I dag har vi en forskningsbasert kunnskap som dokumenterer de fysiologiske, psykologiske og seksuelle skader gjeldende praksis kan innebære, selv når den utføres under kontrollerte forhold. Det norske rådet for legeetikk har diskutert rituell omskjæring av guttebarn i lys av etiske regler for leger, og har i 2001 avgitt følgende høringsuttalelse til sentralstyret: «Rituell omskjæring av gutter har ingen etablert medisinsk nytteverdi. Inngrepet medfører smerte selv om det benyttes lokalbedøvelse, og er forbundet med en viss risiko for medisinske komplikasjoner.

Rådet for legeetikk mener at omskjæring av guttebarn ikke er i tråd med viktige legeetiske prinsipper nedfelt i de alminnelige bestemmelsene i §1 i Etiske regler for leger.» Rådet påpeker videre at det er et viktig moment at barn ikke kan gi samtykke, og har oppfordret aktuelle religiøse ledere til å arbeide for å erstatte omskjæring med andre symbolske ritualer som ikke innebærer et kirurgisk inngrep – et tiltak også jeg vil gi min støtte til.

Kontroll

Rituell omskjæring har religiøse, historiske og kulturelle begrunnelser. Som psykolog med spesiell kjennskap til det sexologiske feltet, føler jeg meg forpliktet til å sette søkelys på et aspekt som ofte forties. Omskjæring har vært brukt til å kontrollere menneskers seksualitet. Den har vært anerkjent som en kur mot masturbasjon, og en effektiv metode for å dempe seksuell lyst og nytelse.

Forhuden hos menn er et hud- og slimhinneorgan med en naturlig funksjon som kan sammenlignes med øyenlokket. Den beskytter penishodet mot friksjon, skader og infeksjon, og bevarer penishodets sensitivitet. Ved seksuell aktivitet sørger forhuden for lubrikasjon og en glidende stimulering av penisskaftet.

Ved en omskjæring fjerner man opp mot 50 prosent av all penishud, hvilket er graverende ettersom forhuden har tusenvis av erogene reseptorer og nerveendinger med en følsomhet på lik linje med lepper og fingertupper.

Menn som har fått forhuden fjernet som barn vet simpelthen ikke hva de går glipp av, og tilpasser seg ofte som best de kan plagene mange av dem er dømt til å leve med. Et herdet penishode med redusert følsomhet er bare én bieffekt. Komplikasjoner som tørrhet, sårhet, irritasjon, samt arrdannelse og sammenvoksing, med de smerter dette innebærer, er vanlige.

Forpliktelser

Konsekvenser kan bli en nedsatt seksualfunksjon med redusert seksuell tilfredsstillelse, forsinket orgasme, og hos noen ereksjonsproblemer. Mange omskårne menn lider i stillhet og vil aldri selv reise denne debatten. Det kan oppleves skamfullt og blottleggende å innrømme at man føler seg amputert både som mann og seksuelt vesen. Deres taushet bør dog aldri bli en hvilepute for oss som vet bedre.

FNs barnekonvensjon (artikkel 3, 14 og 24) er krystallklar angående hensynet til barnets beste, barnets rett til religionsfrihet og statens plikt til avskaffelse av tradisjonsbunden praksis skadelig for barnets helse. Det er vanskelig å forstå hvordan våre politikere kan heve seg over de forpliktelser konvensjonen innebærer.

Den senere tid har en rekke fagfolk kommet på banen for å dele sin dokumenterte viten og anmodninger om å snu i denne saken. Om våre myndigheter ikke er villig til å lytte til oss og beskytte sine borgere mot en malpraksis som taler vår kunnskap imot, er det stor grunn til bekymring.

- Kristin Spitznogle, psykolog

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

108 kommentarer

  1. Kanskje man skal tilby de som utfører “arbeidet” det samme? Blir det stoppet da? Neppe
    Ungdom i dag, dvs. jenter, liker ! at gutter er omskjært. Mer renslig påstår de. Galskap sier jeg..
    Gjør det like ulovlig som omskjæring på kvinner. Stopp det raskest mulig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anne Mari - juni 8, 2011 at 10:13 am
  2. Jeg er omskjært og jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver ovenfor.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Saif - juni 8, 2011 at 10:26 am
  3. Som WHO skriver er det ” compelling evidence that male circumcision reduces the risk of heterosexually acquired HIV infection in men by approximately 60%.” (http://www.who.int/hiv/topics/malecircumcision/en/index.html)

    Så fullstendig uten helsegevinst er vel omskjæring ikke.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristian K - juni 8, 2011 at 10:34 am
  4. Er så utrolig glad for at mine foreldre valgte å omskjære meg, og kjenner ikke en person som har angret på å tatt valget selv senere i livet!
    Jeg har aldri hatt noen som helst problemer med noe av det du skriver her, og av medisinske årsaker så har det faktisk mye å si fordi det er lettere å holde renslig, og du er mer beskyttet mot kjønnssykdommer spesielt Hiv viruset.

    Og forresten, du kan aldri vite hvordan det er å være ett omskjært guttebarn, vennligst gå i deg selv å fjern dette innlegget ditt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dan - juni 8, 2011 at 10:41 am
  5. Helt enig!

    Og man skulle tro det var lett å lage en lov om dette også: Med mindre det er medisinsk nødvendig, er det forbudt å utøve kirurgiske inngrep å barn under 18 år.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    RoyG - juni 8, 2011 at 10:44 am
  6. Tusen takk for at du setter dette på medienes dagsorden, Kristin.

    Jeg er dypt sjokkert over hvilken holdning allmennheten har til omskjæring av små guttebarn. Det er liksom “greit” !
    En slik inngripen med kirurgisk fjerning av en naturlig og frisk kroppsdel, burde da få noen bjeller til å ringe hos de aller fleste, uansett religiøs tilknytning. “Ting” er ikke greit selv om det har blitt gjort i hundrevis av år.

    Politikerne bør her gå noen runder med seg selv og se nøye på lovverket vårt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    changa - juni 8, 2011 at 10:51 am
  7. Jeg er omskjært som barn på medisinsk grunnlag,men å kalle det kjønnslemlestelse er helt feil.Snarere tvert imot vil jeg si.Rituelle omskjæringer burde allikevel være forbudt både p.g.a. formålet og belastningen på helsevesenet.Omskjæring på jenter er absolutt lemlestelse,men på gutta har det ingen betydning.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rune - juni 8, 2011 at 10:56 am
  8. [...] Kristin Spitznogle: Inngrep og overgrep [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  9. Meget bra skrevet!

    Veldig bra at dette blir satt fokus på.

    Jeg kan ikke fatte og forstå hvordan dette kan være lov i Norge i 2011. Trolig ville man reagert langt sterkere om noen drev med rituel kapping av øreflippene til små gutter selv om dette rent medisinsk ville vært et langt mindre inngrep.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per - juni 8, 2011 at 11:02 am
  10. Jeg er omskjert ufrivillig da min far er muslim og min mor er norsk. Jeg er 32 år og har aldri hatt kontakt med min far. Jeg føler at jeg har mistet noe jeg ikke vet hvordan det er å ha og har blitt mobbet hele barndommen p.g.a. dette. Jeg støtter deg i at dette burde bli forbudt og føler jeg blir truffet i denne saken. Hvordan hadde jeg hatt det om jeg ikke var omskjert sexuelt??

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten Hansen - juni 8, 2011 at 11:03 am
  11. Jeg er enig med deg på enkelte punkter. Jeg har ihvertfall sett på episode av Oprah en gang. Da var han Dr. Oz der og tok opp dette temaet med omskjæring.

    Han mente også at det ikke var noen medisinsk nytte i å omskjære seg, men han mente at penisen var mye renere og mye mer følsommere enn vanlige peniser. Du mener derimot at “Komplikasjoner som tørrhet, sårhet, irritasjon, samt arrdannelse og sammenvoksing, med de smerter dette innebærer, er vanlige.”, “Konsekvenser kan bli en nedsatt seksualfunksjon med redusert seksuell tilfredsstillelse, forsinket orgasme, og hos noen ereksjonsproblemer. ” og “Menn som har fått forhuden fjernet som barn vet simpelthen ikke hva de går glipp av, og tilpasser seg ofte som best de kan plagene mange av dem er dømt til å leve med. Et herdet penishode med redusert følsomhet er bare én bieffekt.”

    Jeg må si meg veldig uenig. Jeg har vært omskjært siden jeg har vært 7 år gammel. 10 år senere og jeg har aldri hatt problemer med tørrhet, sårhet, irritasjon osv. Men arrdannelse er kanskje noe alle omskjærte kan se etterhvert. Jeg har tydelige arr fra omskjærelsen.

    Nå følte jeg ihvertfall at du tok alle under ett tak med det utdraget om kontroll. Det er et veldig utbredt tema som man kan tilføye “uendelig” på. Les mer her http://tidsskriftet.no/article/472266. Det er viktig å ha mest mulig vitenskap om temaet før man uttaler seg.

    Artikler som dette blir som oftest misforstått av de det gjelder, jeg holdte faktisk på å skrive kommentar bare utifra det første avsnittet. Så det er viktig å lese hele artikkelen.

    Du må få forklaring av begge parter for å uttale deg slik som dette. Jeg syns ikke artikkelen kan bli kalt for en artikkel egentlig. Du argumenterer jo ikke for begge sider, blir nærmest en tekst full av hat.

    Hilsen Liridon

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Liridon - juni 8, 2011 at 11:06 am
  12. Jeg er så enig, så enig.
    Kjenner jeg er glad for at guttene mine slipper dette, men midt i min egen egoisme blir jeg sint fordi det finnes foreldre som gjør dette i “Guds navn”.
    Var det meningen at gutter ikke skulle ha forhud, ville de blitt født uten!
    Dessuten er det for meg helt umulig å forstå at noen med viten og vilje vil påføre barna sine smerte.
    For meg er ikke dette noe annet enn barnemishandling satt i system, uansett om det gjøres hjemme eller på sykehus.
    Og her snakker jeg utelukkende om rituell omskjæring, ikke de som trenger det av medisinske grunner.
    Denne debatten trengs , men våre politikere er dessverre av det feige slanget….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Minnie - juni 8, 2011 at 11:06 am
  13. Mange viktige påpeikingar i dette innlegget.

    Det får ikkje hjelpa at mange ber om at dette skal gjerast av offentleg helseteneste fordi ditt og fordi datt, respekt for religion m.m.

    Det er betre å arbeida for å få slutt på denne praksisen. Ville ein plutseleg argumentera på same vis for omskjering av kvinner?

    Meir: http://wp.me/pKjZv-4k

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Berit Rekve - juni 8, 2011 at 11:06 am
  14. Veldig bra!!! Er så enig :-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hanne - juni 8, 2011 at 11:07 am
  15. Hvis det skal være lov å skjøre i penisen til guttebarn, hvorfor ikke i ørene også? Vi har inkonsekvente skremte politikere og hyklerske feminister som kun pusher sin egen skeive politikk.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    bernt - juni 8, 2011 at 11:09 am
  16. Hei,

    Har hatt stor sans for deg men etter dette så er du litt på “bærtur”. Hvorfor nevner du ikke USA. I usa har nesten alle guttebarn blitt omskjært som er født etter 1965. Det er en frivillig ordning men over 65 % gjør det. Grunnen er mer renslighet, ingen lukt problemer, “kukkost”, litt midre risiko for at kjønns sykdomer skal feste seg (HIV). Det er også en fordel å være omskjært for gutter som sliter med for tidlig sædavgang. Du kan ikke basere din rapport på 2000 tusen nordmenn når over 100 mil amerikanere er omskjært og er fornøyd med det og det er ikke religiøse grunner.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    clemet - juni 8, 2011 at 11:09 am
  17. ENDELIG noen som tar til orde for dette, dette er en helt hårreisende praksis, friske velskapte guttebarn lemlestes over en lav sko, hvorfor dette skal være mer akseptert enn kjønnslemlestelse på jentebarn er for meg en gåte…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rolf Magne Carlsen - juni 8, 2011 at 11:10 am
  18. At hun sammenligner omskjæring av gutter med kjønnslemlestelse av jenter er tragisk. Jentene blir fullstendig frarøvet sin seksualitet, og mange lider resten av livet med komplikasjoner. Ved å sammenligne det med omskjæring av gutter, gjør ikke denne omskjæringen mer forferdelig, men bagatelliserer det som skjer med jentene.

    Mer interessant er hvorfor vi ikke hører noe fra de millioner av menn som er omskjært, i stedet for fra en kvinnelig norsk psykolog. Hvorfor klager de ikke? Og her kan man ikke bare si de er religiøst undertrykt. Nærmere 50% av amerikanske menn er omskjært.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    C.T. - juni 8, 2011 at 11:12 am
  19. Takk! Endelig en person med integritet som våger å uttale seg kritisk til denne morbide stammetradisjonen som legitimeres i religiøse tekster og forsvares av våre tradisjonelle krav om personlig frihet for alle livssyn og etniske tradisjoner. Det er forstemmende at slike overgrep mot barn blir gjort lovlig i her i Norge, mens vi samtidig observerer og fordømmer andre lands overgrep mot deres barn. Det er noen beslutningtakere i denne saken som burde tenke seg om minst en gang til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    bjørn - juni 8, 2011 at 11:12 am
  20. Vet du hva, jeg er selv omskjært og kjenner meg ikke igjen i NOE av det du skriver. Du skriver:
    “Omskjæring har vært brukt til å kontrollere menneskers seksualitet. Den har vært anerkjent som en kur mot masturbasjon, og en effektiv metode for å dempe seksuell lyst og nytelse”. Dette er kun riktig hva gjelder omskjæring av JENTER. Gutter som har blitt omskjært sliter ikke med hverken tørr hud, impotens, store smerter eller forsinket utløsning. Dette er bare svada. Og de menn som lider av det kan neppe knyttes opp mot omskjæringen. Vi har hundretusenvis av menn som sliter med de samme problemene du beskriver som IKKE har blitt omskjært.

    Det er dokumentert at det IKKE har noen konsekvenser for menn å bli omskjært bortsett fra selve omskjæringen og dens smerter på det aktuelle tidspunkt. Derimot er det påvist at menn som er omskjært har et “renere” penishodet, da menn med forhud oftere opplever urenheter som samles opp og vond lukt da bakterier trvies i varme fuktige omgivelser som NETTOPP fins under mannens penisforhud.

    Er så morsomt med folk og spesielt damer som skriver om ting de ikke har snøring på.

    Jeg ble omskjært som 1-åring, husker det ikke engang og har ALDRI, seriøst ALDRI hatt noen form for smerter eller “bieffekter”. Sexen er helt fantastisk!!!

    Takk for meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    PER - juni 8, 2011 at 11:15 am
  21. Så BRA at noen retter søkelyset mot dette! Er helt utrolig at dette ikke forbys spør du meg. Er helt utrolig at denne loven kun omfatter jenter. Dette bør være opp til hver enkelt å bestemme, det kan ikke et lite barn gjøre. Tipper at om disse guttene hadde fått bestemme i voksen alder hadde langt færre vært omskjært…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Megselv - juni 8, 2011 at 11:18 am
  22. Sjekk, Christopher Hitchens: Circumcision – He destroys Rabbi Harold Kushner

    http://www.youtube.com/watch?v=KZTS6iVpSPI

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    PC - juni 8, 2011 at 11:24 am
  23. Det går jo ikke an å bare går rundt å være bekymret. Hva mener du må gjøres for å endre denne praksisen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjell Arild Welde - juni 8, 2011 at 11:25 am
  24. Hei Spitznogle,

    Et interessant innlegg, noe som passer dagens lys i mer og mer sekulære Norge. Som du sier så får man ikke velge selv, det fikk ikke jeg heller, men har blitt påtvunget et rituale selv om jeg gjennom mine erfaringer senere i livet og virkelighetsoppfatning ser på alle religioner som menneskeskapte med de regler og tradisjoner som fører med. Det er mulig jeg er en av “Guds utvalgte folk” som ritualet og religionen “min” tilsier at jeg er, og det hadde jo vært moro om jeg var det, men min rasjonalitet tilsier at alle mennesker er likeverdige uansett religion.

    Det er med humor jeg ser for meg de første som fant på denne tradisjonen for 5-6000 år siden. Det kan tenkes at de hadde litt fylleangst dagen derpå. Det er jo bittert å tenke på at jeg mulig går glipp av potensiell seksuell nytelse, og medisinsk har jeg alltid tenkt på det som en positiv ting med mindre sjanse for å få kjønnssykdommer. Argumentene i denne artikkelen representerer en annen side, og jeg kan ikke si at jeg er uenig med disse. Omskjæring skjer uten samtykke fra barnet basert på foreldrenes religion og verdenssyn, det er jo ikke riktig. Smerter har jeg dog aldri hatt, men dette symbolet er såpass sterkt at jeg kan forestille meg at mange foreldre ville følt sorg om dette hadde blitt forbudt. Som i så mange andre debatter, står det konservative i kontrast med det samtidige og jeg vet ikke hva som er best, men på en annen side vil jeg ha en sekulær og vitenskapelig verden av agnostikere (åpne for en universets skaper) med tro på menneskets teknologiske og moralske utvikling.

    Hilsen,
    No strings attached.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    No strings attached - juni 8, 2011 at 11:29 am
  25. Man kan jo dra sammen så mye fakta man bare vil om hva man vil. Men forklar meg gjerne hvordan du får til å sammenligne friske organer med forhud??

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    jami - juni 8, 2011 at 11:30 am
  26. Gee, what about the role of circumcision in stopping the spread of HIV?

    http://www.sundayvision.co.ug/detail.php?mainNewsCategoryId=7&newsCategoryId=137&newsId=756616

    As far as lessening libidinous urges – most American men over a certain age were medically circumcised as a matter of course, and I never noticed that it particularly affected their randiness.

    I note that you are careful to hedge your statements by specifying ritual circumcision as undesirable, leaving out male circumcision done for medical reasons. Clearly, you are waffling on this question.

    Ultimately, your views say a lot more about your own personal cultural ands sexual preferences, than they do about medical reality with regard to circumcision and the prevention of AIDS.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Martin Buscer - juni 8, 2011 at 11:33 am
  27. Jeg må si meg enig i dette. Kommer fra et muslimsk land(Bosnia) og er muslim selv. Har en sønn på 3 mnd som jeg vurderte å omskjære….men da han ble født og jeg så ham så klarte jeg det ikke! Ikke snakk om at jeg påfører ham unødvendig smerte,selv om det hadde blitt gjort hos en lege.
    Jeg tenket også på hvorfor jeg ville gjøre det….da fant jeg ut at det er ikke min personlig mening men noe jeg har “arvet” fra fødselen av. Og det holder IKKE!! Jeg vet også at omskjæring ikke er skadelig for en gutt og alle jeg kjenner som er omskåret er fornøyde. Allikevel….jeg oppdrar barna mine i muslimsk tro-som ikke er terror,omskjæring av jenter,burka,osv…verden er blitt så “rund i kantene” at det begynner å bli skadelig synes jeg. Noe må man tro på og noen fine tradisjoner bør gis videre i arv. Jeg husker at min lillebror måtte omskjæres når han var 7 år-fordi han sleit og legene anbefalte det. Og det hjalp. Rundt i verden omskjærer de gutter nesten ved fødselen og det har ingenting med religion å gjøre. Min samboer er norsk og ikke omskåret.Mine tidligere menn var bosniere og omskåret….jeg må ærlig innrømme at jeg personlig foretrekker omskåret-både som seksuell nytelse og hygiene….men som sagt,dette skal være personlig og opp til enhver. Når vi påpeker omskjæring av gutter som frarøvelse av frihet til å velge selv så synes jeg at vi skal da på lik linje nevne DÅP. Hva velger barna selv da???? Kjære nordmenn,hyggelig at dere påpeker ting for andre kulturer og religioner men vis nå litt ydmykhet og kikk litt INNOVER også!!
    Hilsen Alma

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    alma - juni 8, 2011 at 11:33 am
  28. Nå må du slutte å spre løgn og holde deg til sex. Det er medisinsk dokumentert at omskjæring av gutter, der man ikke kutter av lemmet til gutten, men skjærer bort kun en liten del av forhuden, beskytter mot en rekke sykdommer. Jeg vet ikke hva slags medisinsk dokumentasjon du bygger på, men du burdte dobbelsjekke den! Å fare rundt med løgn er ikke det du er oppdratt til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kamran - juni 8, 2011 at 11:37 am
  29. Hei Jeg er OMSKJÆRT og følger meg verken krenket genitalt, eller seksuelt. Kan dere vær så snill å slutte å fortelle de som er omskjært hva de bør føle, og hvordan de skal saksøke egne foreldre fordi de har omskjært dem. Istenden for å si til meg at jeg er krenket, spør meg heller om jeg føler meg krenket!!! Og svar er nei, nei og nei, jeg føler meg ikke krenket, og har det veldig bra seksuelt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Batata - juni 8, 2011 at 11:39 am
  30. Til dere som sier det er mer renslig med menn som er omskåret. Vi bor i Norge i 2011, dere har vel både såpe og innlagt vann eller? Og du som nevner at kjønnsykdommer, bla HIV, “fester” seg dårligere hos en som er omskåret. Vennligst forklar for meg hvorfor de aller fleste med HIV/AIDS bor i land der guttebarn blir omskåret?
    Altså i 2011 bruker man kondom hvis man har tilfeldig sex, og man dusjer og vasker seg daglig.
    Dere må nok hoste opp noen argumenter som gir mening.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Minnie - juni 8, 2011 at 11:51 am
  31. Hei.
    Dette har jeg også ment lenge. Det er et overgrep! Mange trossamfunn begår overgrep i guden deres navn. Nå vil de ha staten til å gjøre det for seg. Rett og slett makabert! De må utøve sin religiøse tro uten å lemleste barn. Helt enig med deg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ødipus - juni 8, 2011 at 11:51 am
  32. Det er utrolig at denne praksisen er lovbeskyttet i regi av Helse og Omskjæringsdepartementet. Ingen politikere tør å ta i denne materien, så da skjer det ikke noe.

    Som Trond Viggo sa det: Man skal ikke tukle med tissen.

    Min kone har fabulert om omskjæring av guttene våre, men jeg har lagt ned veto og sagt at dersom hun gjør det, så blir vi skilt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Don - juni 8, 2011 at 11:56 am
  33. Jeg tror en del av grunnen til at politikerne ikke er saklige i debatten handler en del om frykt for å bli stemplet som antisemitt (jødehater). Det mosaiske trossamfunn er som kjent ekstremt flittige til å dele ut slike stempler til alle og enhver som åpne munnen.

    En annen årsak er at vi her til lands har tradisjon med å være motvillig til å evaluere tradisjoner på et saklig nivå, i stedet brukes ordet tradisjon som om det var et sabla godt argument i seg selv. Religion brukes ofte som et skjold det også, men det er en stor misforståelse av religionsfriheten. MR er individuelle friheter som alle mennesker skal ha – omskjæring av småunger er å ignorere barnets egen integritet.

    Religionsfriheten slik den kommer til uttrykk i Menneskerettighetene, Artikkel 18, med vekt på 2. og 3. ledd:
    2. Ingen må utsettes for tvang som vil kunne innebære et inngrep i hans frihet til å ha eller slutte seg til en religion eller tro etter eget valg.
    3. Friheten til å utøve sin religion eller tro skal ikke være til gjenstand for andre begrensninger enn slike som loven foreskriver, og som er nødvendige for å beskytte offentlig sikkerhet, orden, helse eller moral eller for beskyttelse av andres rettigheter og friheter.

    Ikke minst er også uvitenhet rundt selve inngrepet og kroppens anatomi en faktor som roter til debatten.
    Ofte hiver folk seg inn i debatten i tro om at forhuden ikke har noen funksjon, at det bare er overflødig hud eller til og med en slags misdannelse. Mange tror også at om man bare får omskjæring inn på sykehusene igjen så har man ryddet opp. Så lenge man tar tak i feil ende så vil det også forekomme alvorlige komplikasjoner! Komplikasjoner forekommer uansett om det gjøres på kjøkkenbordet eller på sykehus. Å flytte udåden over til sykehusene er også med på å legitimere og undergrave alvorlige brudd på våre menneskerettslige forpliktelser, det er og å lukke ørene for ekspertene Det norske rådet for legeetikk.
    I kampen mot omskjæring av jenter hadde man et klart nok hode til å se at selv om man ikke klarer å bli _helt_ kvitt udåden selv med forbud så måtte det et forbud til for at man i det hele tatt kunne gripe inn der man vet at udåden er planlagt eller har funnet sted, politikerne ignorerer dette viktige prinsippet når vi snakker om gutter. Kanskje debattens forkludringer også skyldes litt hvordan vi tradisjonelt har sett på gutter, vi fikk jo f.eks. for ikke lang tid siden vår aller første voldtektssak hvor en mann var offer for en kvinnelig

    overgriper. Noe som vakte stor debatt den gang og i dag fortsatt skaper skjeve blikk. Det er på tide at Kvinner og Menn, Jenter og Gutter, stiller likt og får de samme rettigheter. Nå!

    Kunnskap/Viten må gå foran tradisjon og dogmer!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    K10 - juni 8, 2011 at 12:00 pm
  34. Hei og takk for et meget riktig og godt innlegg slik jeg ser det.

    Det er helt umulig for meg å forstå det fysiske overgrepet gjort av vitenskapens menn og kvinner mot helt friske guttebarn fordi noen religioner krever dette med velsignelse av norske byråkrater og politikeres og deres nye lov.

    Hva med å vente til gutten kan selv kan ta en beslutning i voksen alder?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per Henrik Petersson - juni 8, 2011 at 12:01 pm
  35. Det her er bare tull! Jeg som er omskjæret vet bedre enn hun som snakker for meg. Har mye bedre sexliv, enn de fleste gutter på min alder (23) som ikke er omskjæret. Har null plager!!! Hun som sier at jeg har dårlig orgasme el sexliv pga omskjæring, bommer meget! For de som tviler på det kan bevises i praksis! ;)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Aleksander - juni 8, 2011 at 12:03 pm
  36. Jeg er glad for at jeg ble omskjært. I USA via en kristen afro-amerikansk familie og av en norsk mor. Slipper forhud og alt som følger med det, mine partnere ser ut til å like det. Ingen smerte påført…. ivertfall ikke noe som jeg husker eller bryr meg om.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MaxPower - juni 8, 2011 at 12:06 pm
  37. saif:

    Hva og hvordan har det hjulpet deg? Om det gikk bra for deg betyr det at de det ikke går bra for skal ignoreres?

    Kristian K:

    Dersom vi fjerne bryster til kvinner senker vi andelen brystkreft, gjør dette det til en god ide?

    clemet:

    Vet du hvordan omskjæring startet i USA og trenden i USA er at det blir mindre og mindre omskjæring. USAs helseråd har også frarådet denne praksisen.

    C.T.:

    Du finner en rekke amerkanere som har saksøkt legene sine for å kjønnslemlestet dem

    PER:

    Det er dokumentert en rekke lidelser i forbindelse med ommskjæring, slik som misdannede peniser. Du kan undersøke på wikipedia mer om du ønsker. Britiske journal of surgery lister komplikasjoner med mellom 2-10% av operasjoenene. Komplikasjonene kan være alt fra at penis ikke vokser til at den får ufølsom hud.

    jami:

    Du er kanskje ikke klar over at huden er et organ (vårt største), og absolutt en del av kroppen din. Og om vi går med på at den ikke er like viktig som en av nyrene dine er det en grunn til å la en far eller mor kutte den av på grunn av religiøse overbevisninger?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter H - juni 8, 2011 at 12:06 pm
  38. Må si dette har jeg ventet på i flere år på at en Normann skal kommentere på.Det er vell blitt så normalt i de siste årene at norske krenker ned på andre religioner.Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å tollerere får dere som ikke er muslimer.For å si det slik folk har vett ingen som gjør noe som kan skade deres barn.Kan ikke tenke meg at en far ville gjort det dersom noe av det du skriver var sant.Jeg har i 22 år aldri hørt en muslim klager på omskjæring tvert imot er omskjærings dagen en dag hvor gutter husker med gode minner selv om det er vondt der og da, men vi damer som føder skriker også av smerter i flere timer til barnet kommer til verden? Lurer virkelig på hva neste sak blir om islam. La folk velge selv en person som ikke bruker tid til å snakke med en muslim om saken kan ikke kommentere på saken engang. Og neste gang kom med litt mer saklige argumenter

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ciin - juni 8, 2011 at 12:13 pm
  39. er ikke helt enig med deg der.Mange barn og voksne får også inflammasjons sykdom av både glannsen og forhud feksp, penisphimosis, paraphimosis, or balanoposthitis.da blir man bare nytt til å fjerne forhud pga sykdom.disse kunne ha vært unngått ved tidlig omkjæring

    jeg viser til kilde medicineNet.com som er skrevet av lege spesalister innenfor dette område

    “What is the relationship between circumcision and sexually-transmitted diseases?

    There is a higher risk of gonorrhea and inflammation of the urethra (the tube that carries the urine from the bladder outside) in uncircumcised men. It has also been reported that other sexually-transmitted diseases (such as chancroid, syphilis, human papillomavirus, and herpes simplex virus type 2 infection) are more frequent in uncircumcised men. As mentioned above, most recently three large studies performed in Africa documented that circumcision was protective with respect to the acquisition of HIV infection as compared to those uncircumcised subjects.

    What might this connection between circumcision and sexually-transmitted diseases mean?

    Circumcision prevents the growth under the foreskin of the agents that cause sexually-transmitted diseases. Removal of the foreskin may provide some measure of protection from these diseases to males and their mates.”

    det er ingen ulemper ved omkjæring av gutter.Kun fordeller.Jeg selv er omkjært,og trives veldig godt av dette.mye lettere å holde det rent og fritt for bakterier,penisen holder seg stiv lenge under ereksjon og ingen tidlig utløsning,jeg bestemmer akkurat når utløsning skal skje,Jeg kjønner at tidlig orgasme er et problem blant mange menn.jeg har til å med fått skryt av damer,at min er fri for lukt.jeg kan kjønne at forhud kan kan illeluktende under forhuden,greit at man vasker der,men lukten vil komme tilbake etter 5timer igjen,tror ikke damer setter pris på dette.
    jeg kjenner både muslimske og noen kristne som er omkjærte og alle er fornøyde over at de er omkjærte ingen ville ha tatt tilbake.det er kun fordel og ingen ulemper for gutter.Når det gjelder kvinner som blir omkjært er jeg streng imot.det blir en helt annen sak.
    Jeg husker det var mye snakk om intim barbering for god stund siden,kom fram til at det er fordeler,renslighet osv,ser nå at alle gjør dette,omkjæring blant hos barn og menn kommer til å øke mer,dette av da relgionssyn og av andre grunner

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    thomas - juni 8, 2011 at 12:13 pm
  40. Og du kaller deg spesialist? Jeg er en jødisk gutt, og er omskåret. Det er helt tydelig at du virkelig ikke har satt deg inn i dette ordentlig. jeg har vært sesuelt aktiv fra ung alder og ALDRI opplevd omskjæringen av meg som problematisk. At du påstår at forhuden er medvirkende til å smøre skjeden ved samleie tyder mer på at du har hatt elendige sexualpartnere som ikke har fått deg våt. Faktisk så har det det at jeg IKKE har forhud ført til at jeg aldri har hatt problemer der nede. Jeg synes det er en skam at VG faktisk tillater sånne som deg å uttale seg om temaer du overhode ikke har peiling på. Sett deg inn i hvordan dette fungerer og snakk med de det gjelder før du dømmer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tommy - juni 8, 2011 at 12:16 pm
  41. Her er det nok en som bør bevege seg fra skrivordet til det mer praktiske liv. Dette er direkte tull. Omskjæring er ingen lemlestelse og skader ikke noen gutter eller hemmer deres sekualitet – At omskjæring ikke har noen funksjon – jo det har en positiv medisinsk funjksjon, det er bevist – at det er skadlig er derimot ikke bevist – og at skaper problemer for den som blir omskåret hvor har du det fra – ikke uttal deg om ting du ikke vet og har tydligvis ingen praktisk erfaring med !
    .. jeg er omskåret og jeg har aldri opplevd problemene du beskriver. Jeg helt normal i alle hensende.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arve - juni 8, 2011 at 12:19 pm
  42. @Kristian K. Du viser til en undersøkelse i reduksjon av seksuell overføring av HIV-smitte ved omskjæring. For det første er undersøkelsen meget omstridt og for det andre er det barn vi debatterer her, barn helt ned i 8 dager gamle. Voksne menn som av egen fri vilje velger omskjæring er en helt annen debatt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    K10 - juni 8, 2011 at 12:20 pm
  43. Dette er så tullete!!
    Det er ingen beviste helsemessige grunner til å kalle omskjæring av guttebarn kjønslemlestelse. Det er rett og slett ikke annet enn et hån mot mennesker som faktisk har blitt lemlestet. I Nord-Amerika er det helt normalt å omskjære guttebarn uten religiøs bakgrunn, men fordi de mener det gir helsemessige gevinster. Mindre følsomhet i penishodet gir større utholdenhet under samleie, som for de fleste er positivt. Jeg sier ikke at alle garantert har en positiv opplevelse med omskjæring, men å forby “kjønslemlestelsen” vil øke risikoen for at guttebarn faktisk blir kjønslemlestet. Ved hjelp av kjøkkenkniven. Det er på tide å debattere ting som faktisk er viktig her i samfunnet, og slutte med flisespikkeri rundt ting som er fremmed og “farlig”.
    cut the crap

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Karine - juni 8, 2011 at 12:20 pm
  44. du bør kanskje finne mer info angående omskjæring før du uttaler deg. Alle som ikke vet hvorfor muslimer omskjærer seg er ganske enig med deg, nettopp fordi de har like lite kunnskap som deg.
    Prøv heller å studere koranen og prøv først å forstå HVORFOR. så kan du heller skrive innlegg om dette.
    I islam er det kun gutter som skal omskjæres, ikke jenter. de som omskjærer jenter, har helt andre troskap enn en ekte muslim.
    Både min far,svoger,bror og mann er omskjært. Ikke en eneste gang har de opplevd de problemene du ramser opp.

    Liker ikke at vestlige mennesker kritiserer islam uten å kjenne til 1% av religionen.
    Takk for meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ikke-norsk - juni 8, 2011 at 12:21 pm
  45. Jeg elsker forhuden min <3

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Oddgeir - juni 8, 2011 at 12:23 pm
  46. Kunskapsløs og diskrimenerende. Overasket faktisk at dette kommer Spitznogle.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Surre - juni 8, 2011 at 12:34 pm
  47. Det er ni ukers ventetid på ullevål bare for å få tatt en kreftprøve (selv om du har en påvist kul) og så vurderer man å bruke medisinske ressurser på overgrep mot barn?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kåre - juni 8, 2011 at 12:35 pm
  48. Hei jeg har nettopp omskjært sønnen min på. Da var han kun 1 uke gammel. Omskjæring av jenter burde for all del ikke være lov!!! Men hos gutter er det hygenisk, jeg er omskjært selv å har ABSOLUTT ingen problem med følelsene under en hyggestund. Jeg er muslim, men dette er IKKE grunnen til at jeg valgte å dra til en lege å få omskjært sønnen min. Dere har missforstått! Det handler ikke om religion, det handler om å være renslig. Det er påvist at en som ikke har blitt omskjært har større sjans for å få infeksjoner etc enn dem som ER omskjært. Det blir helt feil å si at vi gjør dette av relgiøse grunner. Dere har missforstått som sagt. DET ER RENSLIG!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Liam - juni 8, 2011 at 12:40 pm
  49. jeg skjønner ikke at folk skal pirkke på hver eneste tingen en muslim gjør. kan ikke vi for en gang skyld la oss gjøre hva vi mener er det beste for våre barn. vi vil aldri skade dem uten at vi vet det beste. dette har gått i århundre og alle har hatt det bra, friske. så slutt å pirkke på noe som ikke har vist seg å være skadlig. ta opp heler teamer om folk som utnytter sine barn seksuelt og dem strenge straff til det. det er stakker disse barna som roper om hjelp. og folk skal liksom kalle seg psygologer osv. uten at det har eneste peiling på hva de snakker om. for en gang skyld la oss være et par uker i fred uten at det blir skrevet om noens relgiøse plikter.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    hayat - juni 8, 2011 at 12:45 pm
  50. I amerika trodde mange at dette ikke påførte babyer smerte da forhuden ble “klippet” av. ( de bruker sjeldent bedøvelse) Leger opplevde at de fleste babyer sovnet rett etter omskjæringen. Men det viser seg faktisk at de ikke sovner, men besvimer av smerten. Det er noe å tenke på, folkens!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Gangspro - juni 8, 2011 at 12:45 pm
  51. er selv omskjært, og har aldri angret på at jeg ble det, tvert imot.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ammar - juni 8, 2011 at 12:48 pm
  52. Til dere som mener at guttebarna kan vente med omskjæring til de er modne nok til å ta avgjørelsen selv:
    Om man skal forby foreldre å omskjære guttebarnet sitt av helsemessige grunner, skal man da også forby foreldre å vaksinere barna sine også? Noen mennesker reagerer kraftig på enkelte vaksinasjoner, men de fleste ikke. Alle medisinske inngrep kan medføre komplikasjoner. Dersom det ikke finnes klare tegn på at kirurgisk fjærning av forhud, syns jeg ikke at man skal nekte foreldre å gjøre det de selv tror er det beste for barnet sitt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Karine - juni 8, 2011 at 12:48 pm
  53. Om omskjæting av gutter tillates med etnisk og kulturel begrunnelse må omskjæring av jenter tillates med den samme begrunnelsen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjetil Simonsen - juni 8, 2011 at 12:49 pm
  54. Jeg er omskjært og kjenner meg ikke igjen i noen av dine beskrivelser. Blant annet:
    “Den har vært anerkjent som en kur mot masturbasjon, og en effektiv metode for å dempe seksuell lyst og nytelse.”

    Den “kuren” fungerte dårlig for meg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    petter - juni 8, 2011 at 12:53 pm
  55. Bra artikkel!
    1.Om omskjæring har noe medisinsk for seg har jeg sett påstått og tilbakebevist.
    2. At det blir mer renslig…? Hadde skikken vært å fjerne ørene hadde det også blitt mer renslig, dog er ikke renslighet eller kultur en avgjører for hva som er rett eller galt.
    3. Om jeg skulle starte en skikk i dag som gikk ut på å fjerne øreflippen på mitt spedbarn, et ingrep som er langt mindre, men av samme art, ville jeg trolig blitt fengslet og ungen plassert på fosterhjem straks myndigheten fant det ut.

    Det er helt klart at denne skikken må forbys med en gang. Feige stusselige politikere er i veien, når dette blir ulovlig blir det internasjonal oppstandelse og politikerne ansvarlig blir upoppulær hos enkelte samfunn. Her trenger man ledere som har baller til å ta tøffe valg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Andreas - juni 8, 2011 at 12:54 pm
  56. Tommy:

    På hvilken måte har det hjulpet deg der nede? Det er fint det ikke har skadet deg, det er kun 1 av 10 som har problemer som følge av operasjonen, bra at du var heldig!

    Arve:

    Det er jo helt klart en lemlestelse? Du kan godt argumentere for at den ikke er skadelig men å fornekte at det å kutte av en del av kroppen ikke er lemlestelse blir for dumt. Det er forøvrig veldig mye dokumentasjon rundt lidelser som følge av omskjæring av gutter. Det er sant som du sier; enkelte sykdommer må behandles med å fjærne forhuden, akkurat som enkelte kreftformer må behandles med å skjære ut det skye vevet. Betyr det at det er logisk for friske å fjerne vev som er spesielt utsatt for kreft? (Kreft er jo en mye større risiko enn disse sykdommene er).

    Karine:

    Omskjæring av gutter i USA begynte som en religøs kampanje startet av blant annet grunnleggeren av kellogs. Det varønsket å få gutter til å slutte å masturbere, og dermed ble det oset inn enorme pengesummer for å få dette til å bli normen. Det er så visst en religiøs / moralsk bakgrunn bak omskjæring i USA. Det har ingen ting med renslighet eller prevansjon av sykdom tiltross for at dette er propaganda som brukes i dag.

    ikke-norsk:

    Her i norge er det ikke greit å følge eventyr om de skader andre enn deg selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter H - juni 8, 2011 at 12:56 pm
  57. Hei, jeg er en omskjært, norsk ungdom, og jeg har aldri hatt noe problem med å være det, og har heller aldri hørt om noen som har hatt det. Så ta til vettet og slett dette innlegget, ikke fortell hva vi skal føle, det vet vi godt selv. Kjønnslemlestelse? Hold deg til det du har peiling på, vi trenger ikke deg til å fortelle oss hva vi skal føle om dette.

    -Paal

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Paal - juni 8, 2011 at 1:02 pm
  58. Tar man å skjærer bort 1 finger,1 øre etc..bare for at disse deler ikke helt passer til din kropp?Det står hverken i Koranen,bibelen eller i din far`s bok at lemlestning er ok!Slutt m/dette brutale,unødvendige inngrep.Samme sak gjelder barn og kvinner.Basta

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    merethe - juni 8, 2011 at 1:03 pm
  59. Det er et tankekors at Kristin Spitznogel er så opptatt av å hindre at guttebarn blir omskjært. Og det er hun fordi det ikke har noen”medisinsk nytteverdi”, slik hun uttrykker det.

    Hun henviser også til følgende uttalelse fra sentralt legehold: “Rådet for legeetikk mener at omskjæring av guttebarn ikke er i tråd med viktige legeetiske prinsipper nedfelt i de alminnelige bestemmelsene i §1 i Etiske regler for leger.”

    Det er ufattelig for meg at såvel Spitznogel som Rådet for legeetikk kan være så opptatt av problematikken rundt omskjæring av guttebarn når de uten videre godtar og (for legenes del) utfører abort på levedyktige fostre. Dette bryter åpenbart ikke med “viktige legeetiske prinsipper”!

    Forstå det den som kan!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan-Kristian Viumdal - juni 8, 2011 at 1:05 pm
  60. Jeg mistet akkurat all respekt for deg. Hold deg til det du har peiling på, eller gjør litt ordentlig research før du begynner å skrive i vei.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Paal - juni 8, 2011 at 1:07 pm
  61. Flott at du tar opp dette Kristin! Det er selvsagt bare en ting å si: Forby omskjæring av gutter! Det er en skam at dette ikke allerede er forbudt for lenge siden, gutter burde jo ha samme rettsvern som jenter har. Men den norske politiske korrektheten kjenner jo som kjent ingen grenser, spesielt på venstresiden i norsk politikk. Alt skal jo tilpasses våre mange nye landsmenn, og vi vet jo hvilken religion de fleste av dem har. Omskjæring er et overgrep, akkurat som å legalisere heroin er et overgrep i den forstand at det vil få mange til å tenke at er det ikke forbudt så det kan vel ikke være så ille å prøve det heller.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mikke - juni 8, 2011 at 1:08 pm
  62. omskjæring er bedre for sex..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sakhidad - juni 8, 2011 at 1:14 pm
  63. Jeg synes man kunne innføre 18 års grense for omskjæring av gutter. På den måten kan man velge selv, om man vil bli omskåret.
    Husker med gru hvordan den nydelige lille babyen til en muslimsk dame, illskrek i dager etter omskjæring da jeg lå på barselavdelingen , etter selv å ha fått baby.
    Det er meg en gåte at troende mennesker ikke synes at det de selv ville kalle sin Guds mesterverk, som en baby virkelig er, ikke er godt nok, slik at man føler trang til å “rette” opp i feilen fra naturens side.. Og hvordan mammaer orker å utsette den nyfødte babyen sin for slik kan jeg bare ikke forstå.
    Et overgrep, etter mitt skjønn.

    Marte

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marte - juni 8, 2011 at 1:19 pm
  64. Jeg er omkjært og er glad idag for det.Ingen sexolog kan kommer å fortelle meg at dette er menneske krenkelse bare for å promotere sin skjul agenda.Kona mi liker oralt pga dette.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Alexander - juni 8, 2011 at 1:29 pm
  65. Jeg er gift med en jøde som er omskjært og hva du skriver her er det største tullet jeg har lest. Han har absolutt ingen nedsatt følsomhet, tørrhet eller noe av de komplikasjonene du nevner. Jeg har vært sammen med gutter med forhud og der er ingen forskjell i sensitvitet etc bortsett fra at dem som er omskjært har mye lettere for å holde området rent og tørt. Jeg tror ikke du som kvinne kan uttale deg om dette temaet i det hele tatt. Hadde du spurt min mann ville du fått vite at han er glad for å være omskjært og det har absolutt ingen negativ effekt på seksualiteten. Dette er en ikke-debatt spør du meg! Tullete av en kvinne og komme å “forstå-seg- på” omskjæring av gutter!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cathrine - juni 8, 2011 at 1:29 pm
  66. Jeg er omskjært, men har ikke hatt problemer. Jeg har hørt om folk som har fått noen problemer, men ikke noe farlig. Det er ikke så farlig med å omskjære jenter heller, det er veldig overdrevet. Vi får vente å se hvem som kommer til paradis!

    Allahu Ackbar

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    W Abbas - juni 8, 2011 at 1:31 pm
  67. Herregud. Føler jeg blir kraftig irritert når folk får lov til å spre løgner på nettet slik. Spesielt siden VG velger å fremme denne usaklige kronikken på forsiden. Kan ikke du være snill og legge til kilder til dine ville påstander da? Hvordan kan du påstå noe som aldeles ikke er fakta, men løgn. Greit at folk har forkastelige meninger slik du har – de kan du dele hvordan du enn vil – men når du sprer løgn på denne måten synes jeg du kan holde dine løgner for deg selv. Jeg oppfordrer og utfordrer alle, spesielt denne bloggeren, å finne medisinsk bevis og allmenn fakta på at omskjæring av gutter/menn ikke har medisinell nytteverdi. Dessuten, hvorfor trekker du inn omskjæring av kvinner? Er det for å få oss til å tro at omskjæring av kvinner og menn er det samme? Hvorfor trekker du ikke inn andre inngrep som foretas i dag, og er mye mer risikofylte enn omskjæring? Silikon? Forresten, omskjæring av menn i vesten er mye mer vanlig i dag enn du tror frøken. Hva med kliniske studier som har bevist at sjansen for overførbare kjønnssykdommer halveres ved omskjæring. Hvorfor lager du ikke en nyansert og saklig kronikk, men velger å trekke løgnbasert fakta og ville personlige meninger? Du er uvirkelig. Blir flau over våre landsmenn noen ganger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    henrik - juni 8, 2011 at 1:31 pm
  68. [...] Spitznogle skriver i dagens VG om omskjæring av gutter. Hun mener omskjæring er en krenkelse og mangler enhver helsefaglig begrunnelse. Jeg har heller [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  69. Jan-Kristian Viumdal:
    Hva har abort med dette å gjøre? De fleste tenkende mennesker klarer vel også å forstå at det er forskjell på en klump med celler uten et sentralt nervesystem og et levende barn på 1 uke ville jeg tro.

    Paal:
    Det er vel lite trolig at de fleste ville fortelle deg om sine problemer med kjønnsorganene sine? Det er en naturlig ting å holde privat, eller i beste fall dele med lege? Hva har det å blitt omskjært hjulpet deg med?

    Sakhidad:
    Jeg går utifra at du kan vise til studier som viser dette?

    Det er et fåtall av mennesker som velger å utføre amputasjon av sin forhud når de er voksne (og de fleste som gjør det er av medisinsk årsak, de har fått en sykdom som krever dette), dersom det er ufarlig og viktig å gjøre dette vill jeg tro det var en mer vanlig operasjon?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter H - juni 8, 2011 at 1:48 pm
  70. Alma, jeg tror nok at du bør kunne se den gedigne forskjell på et barns dåp med en kjønnslemlestelse som omskårne må leve med til sin dødsdag.
    Du og en annen her inne sier at omskårne menn ikke klager. I spørsmålet om hvorfor de millioner av omskårne mennesker ikke klager ….er det vel mer riktig å si; hva skal de klage på. Skal de klage på noe som de overhodet ikke i stand til å vurdere. De har levd med denne kjønnslemlestelsen hele livet og vet ikke om noe annet. De tror også at deres foreldre bare ville dem godt da de lot dem omskjære.
    Hvis det var meningen at mennesker ikke skulle ha forhud, så hadde vi ikke hatt det.
    Hvis folk skulle argumentere for omskjæring som hygienisk fordel for å holde borte vond lukt og bakterier undervurder deres barns intelligens grovt. Bruk heller litt tid på å lære barna å vaske seg, noe som vil gagne dem resten av livet. For det lukter ikke av en kropp som er rein.
    Istedenfor går vel flertallet av omskårne menn rundt uvasket ettersom de er omskåret og trenger ikke tenke på hygiene, og heller la undertøyet ta seg av den biten.

    Hva folk selv velger å gjøre i voksen alder er jo en helt annen sak. Etter min mening kan de gjerne skjære av hele stasen. Men små barn skal beskyttes av samfunnet når det gjelder medisinsk inngripen siden de ikke har mulighet til å bestemme dette selv. At foreldre og familie med tiden likevel presser barna til omskjæring kan loven ikke gjøre så mye med. Men da vil nok problemet etter noen generasjoner løse seg selv, ettersom disse omskårne menneskene da faktisk har en mulighet til selv kunne å se en forskjell på å leve som omskåret eller ikke.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Oddvar Egeli - juni 8, 2011 at 1:48 pm
  71. For noe TULL!!!

    Min kjære er omskjært (halvt norsk og halvt bosnisk) og har aldri hatt et problem med dette, tvert imot! Han ville ikke hatt det anderledes om han kunne fått valget. Broren hans, som forsåvidt er 100% norsk er også omskjært og har heller aldri hatt problemer med dette. Er altså ikke bare muslimer og jøder som omskjærer seg.

    Det bør være opp til hver enkelt om de vil omskjære sønnen sin eller ikke. Det er mer hygienisk og det har ingen seksuelle eller vonde konsekvenser (bortsett fra når selve omskjæringen utføres, men det vil jeg neppe tro en nyfødt baby husker så alt for lenge..). Kjenner jeg blir provosert når folk uttaler seg om ting de ABSOLUTT ikke vet noen ting om! “Du skal ikke tro alt du leser” er det noe som heter, og i dette innlegget til Kristin Spitznogle er et GODT eksempel på dette. Gjør litt research før du uttaler deg neste gang. Takk!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Caroline - juni 8, 2011 at 1:49 pm
  72. Alma, jeg tror nok at du bør kunne se den gedigne forskjell på et barns dåp og dette med en kjønnslemlestelse som omskårne må leve med til sin dødsdag.
    Du og en annen her inne sier at omskårne menn ikke klager. I spørsmålet om hvorfor de millioner av omskårne mennesker ikke klager ….er det vel mer riktig å si; hva skal de klage på. Skal de klage på noe som de overhodet ikke i stand til å vurdere. De har levd med denne kjønnslemlestelsen hele livet og vet ikke om noe annet. De tror også at deres foreldre bare ville dem godt da de lot dem omskjære.
    Hvis det var meningen at mennesker ikke skulle ha forhud, så hadde vi ikke hatt det.
    Hvis folk skulle argumentere for omskjæring som hygienisk fordel for å holde borte vond lukt og bakterier undervurder deres barns intelligens grovt. Bruk heller litt tid på å lære barna å vaske seg, noe som vil gagne dem resten av livet. For det lukter ikke av en kropp som er rein.
    Istedenfor går vel flertallet av omskårne menn rundt uvasket ettersom de er omskåret og trenger ikke tenke på hygiene, og heller la undertøyet ta seg av den biten.

    Hva folk selv velger å gjøre i voksen alder er jo en helt annen sak. Etter min mening kan de gjerne skjære av hele stasen. Men små barn skal beskyttes av samfunnet når det gjelder medisinsk inngripen siden de ikke har mulighet til å bestemme dette selv. At foreldre og familie med tiden likevel presser barna til omskjæring kan loven ikke gjøre så mye med. Men da vil nok problemet etter noen generasjoner løse seg selv, ettersom disse omskårne menneskene da faktisk har en mulighet til selv kunne å se en forskjell på å leve som omskåret eller ikke.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Oddvar Egeli - juni 8, 2011 at 1:49 pm
  73. Det er ingen krenkelse bare fordi at du mener det.Også er du sexolog.Da har du virkelig ikke nytt en omskjært penis.Jeg brekker meg på tanken av en ikke omskjørt en.I flere tilfeller er sexen bedre for omskjærte gutter enn for ikke,og det er forskjell på opplevesle for mange jenter.Desuten er det mye mer hygienisk,og ja det har en plass i religioner,men ikke som et religions ofring,men som sunn fornuft,og helse forbedrende,ellers så hadde ikke to av de store religionen i verden(14-150 millioner jøder,og ca 1,5 milliard muslimer) utøvd dette.Så mange mennesker kan ikke være gale.Og for å ikke nevne mange tusen andre som gjør det av andre grunner.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Leila - juni 8, 2011 at 1:51 pm
  74. Min mann er muslim og omskåret. Vi venter barn og har snakket om dette med omskjæring om vi skulle få en sønn. Jeg er absolutt ikke imot det og kommer til å gjennomføre dette.
    Min mann ble omskåret da han var 5 år, som han selv sier så skulle han ønske det skjedde da han var nyfødt, da han husker alt det vonde. Men han har aldri hatt problemer seksuelt og penishodet hans er fortsatt veldig følsomt og han har ikke vært utsatt for verken sår eller tørrhet.

    Synes det skal være opptil hver enkelt om de ønsker å omskjære sine sønner. Når det er snakk om at slike ting blir gjort med tanke på religion så synes jeg det skal respekteres.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    mimi - juni 8, 2011 at 1:56 pm
  75. Hei,
    Jeg har nettopp i påske ferien omskjært sønnen min. Han er 10 år gammel. Omskjæring ble gjort med lokal narkose og gjikk hel bra. Selfølgelig er det noen smerter etterpå men då er det hodepine, øre infeksjon og lignende… Etter 3 uker, min sønn kom fra fotball trening og etter at han kom ut fra dusjen sa til meg: tusen takk pappa at du omskjærte meg, min penis er så mye bedre nå en før!
    Det finnes ikke ord som omskjæring av jentene. For jenter er det “Kjønnslemlestelse” og ikke omskæring og det bør forbys og er forbyt i Norge. Dette er stor forskjel! Og det samme er det me gutter, det fines ikke kjønnslemlestelse men omskæring!
    Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan tillate seg selv og skrive om noe de ikke har peiling på…?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tipi - juni 8, 2011 at 1:59 pm
  76. Jeg har forhuden på plass og har aldri opplevd noen problemer med hverken renslighet, bakterier, sopp, lukt eller tilsvarende, og det har ingen andre jeg kjenner heller. Så til dere omskjærte som kommer trekkende med slike tvilsomme argumenter, jeg skjønner at dere sannsynligvis sliter psykisk etter hva dere har opplevd, men vær så snill å ikke uttal dere om ting dere overhodet ikke har greie på.

    Det er forresten ikke rart at det aldri blir fred i Midtøsten når begge parter sliter med senskadene :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Eirik - juni 8, 2011 at 2:00 pm
  77. Du fremhever dette inngrepet som en barbarisk handling, og selvfølgelig de som ikke har peiling på inngrepet griper inn og støtter deg. De som støtter deg i denne saken er blinde,har null peiling eller har glemt for hvilken mening omskjæring var ment for.

    Det gjør meg veldig frustrert over enkelte “muslimske” jenter her som sier at de ikke kunne gjort noe sånt mot barna sine. For det første så er det et smertefritt inngrep, som på ingen måte traumatiserer eller skader barnet for noe som helst fremtidige grunner.

    Det er morsomt å se at ALLE som har blitt omskjært, inkludert meg selv skriver her at omskjæring ikke har plaget dem på noen av de “bi-effektene” du har nevnt..

    Mens de som ikke har peiling bryter inn og sier det er en barbarisk handling.. Halo? Er dere blinde? LES KOMMENTARENE

    Jeg leste minst 20 personer her inne som har blitt omskjært med null problemer og fantastisk sex-liv..

    Så dere som er “imot” omskjæring les hva andre skriver om sine opplevelser til omskjæring før dere begynner å støtte en sak som er basert på dårlig research og medie løgn.

    Jeg fikk helt sjokk når jeg leste denne saken. Jeg har egentlig aldri hatt noe spesielt respekt for deg, kanskje du hadde et par smarte ting og si om sex. Men å blande deg inn i en religiøs handling samt ++++ grunner til å omskjære seg, er HELT bak mål..

    Jeg ble faktisk forbanna av å lese denne artikkelen, og jeg håper du trekker den tilbake så snart som mulig. Før flere trangsynte, null erfarende, null peiling nordmenn, begynner å prate negativt om noe som ikke plager de menneskene denne saken handler om…

    Jeg er imot omskjæring som ikke skjer på et lege-kontor (med bedøvelse og de nødvendige redskapene som skal til)
    Og omskjæring av kvinner.

    Men jeg er ikke imot omskjæring av gutter, slik det har blitt skrevet i den muslimske tro.

    Jeg selv er en muslim og omskjært. Jeg har mange norske venner som har hatt flere sykdommer, problemer, irritasjon på deres penis- med forhud.
    Jeg selv som er omskjært, har ALDRI ALDRI hatt noen problemer med min penis.

    Fjern artikkelen, den er en provokasjon, basert på dårlig research og kun et moment for å provosere folk, og ikke minst få flere trangsynte nordmenn som tenker huff-a-meg-dette- må-det-bli-slutt-på-personer…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Shahin - juni 8, 2011 at 2:07 pm
  78. Ka i helvete er det du prater om ?

    Eg er omskåret og eg er gla, veldi gla for det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hammer - juni 8, 2011 at 2:08 pm
  79. Cathrine & W Abbas:

    Fint for dere, det ville vel heller vært skremmende om alle som ble omskjært hadde problemer.

    henrik:
    Her har du noen dokuementerte vitenskaplig utførte undersøkelser om komplikasjoner rundt omskjæring:
    http://mdm.sagepub.com/cgi/content/abstract/24/6/584
    http://dx.doi.org/10.1177%2F0272989X04271039

    ellers kan du jo ta en titt på wikipedia

    http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision#Complications

    Leila:
    Jeg tviler absolutt ikke på at du vet hvordan sex føles for omskjærte og ikke omskjærte menn. At du brekker deg ved tanken på forhud er vel noe du kanskje burde ta kontakt med en psykolog om dersom du noen sinne møter en snill mann som ikke har amputert forhuden sin. Det blir vel også et ganske artig argument å si at 1.5 millioner muslimer ikke kan ta feil, jeg regner med da du går med hijab også?

    mimi:
    Så det faktum at din man vet at det er vondt stopper deg ikke fra å amputere din sønns forhud? Er det ikke litt merkelig å synes det er greit å torturere en baby men ikke en voksen mann?

    Dersom folk vil amputere sin forhud, la dem vente til de blir 18 år og kan ta valget selv!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter H - juni 8, 2011 at 2:13 pm
  80. Jeg er veldig glad for at jeg ble omskjært som barn. Det er definitivt mer hygenisk og veldig anbefalt til ikke-jøder/muslimer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Antonio - juni 8, 2011 at 2:15 pm
  81. Noen som har blitt omskjært og anger på det? Noen som ikke har blitt omskjært og skulle ønske de ble det?

    Kan forstå det om man svarer ‘nei’ på begge spørsmålene. For hvis man har vært sånn man er helt fra da man ikke kunne huske, så vet man ikke hvordan der er å ikke være sånn.

    Jeg vet ikke hvordan det er å ha forhud, så jeg foretrekker uten. Har fått både musinnelser og gode tilbakemeldinger fra venner og elskere. Har ingen problemer med det og dermed skjønner ikke poenget med forhud.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MaxPower - juni 8, 2011 at 2:20 pm
  82. Legger inn min støtte til de som mener dette bare er tull…
    Er Norsk, og ble omskjært for 10 år siden (som 20 åring).
    Har aldri angret, aldri hatt noe problemer, og jenter er overraskende nok alltid utrolig positivt overrasket…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kim - juni 8, 2011 at 2:24 pm
  83. Til alle dere som synes omskjæring bør være greit: Det kan det vel forsåvidt, men kn for de som selv ønsker det. Få det gjort når du er voksen og bestemmer det selv. Da har du selv ansvar om det oppstår komplikasjoner, for da har du frivillig utsatt deg for det. Som regel går det bra, og de fleste som bli omskåret som barn er enig i at det var rett når de slv blir voksne. Men å tillate å omskjære barn strider med endel grunnleggende prinsipper.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingunn - juni 8, 2011 at 2:27 pm
  84. Hvis det var en naturlig årsak til at guttebarn ikke skulle hatt forhud, ville evolusjonen tatt seg av dette og de ville vært født uten.

    Det er hårreisende at dette fortsatt praktiseres i moderne samfunn. Og det religiøse aspektet? Religion er overtro.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Baluba - juni 8, 2011 at 2:30 pm
  85. For det første ser jeg at mange muslimer tar dette som en hets mot religionen sin som vanlig, og spyr ut svada mot spitznogle på grunn av dette. Men som det står i artikkelen gjelder dette jo også “erkefienden” deres Jødene.
    Så dette har ikke noe med religion å gjøre i det hele tatt!!

    Så er det mange omskjærte som svarer at de bare har positive ting å si om lemlestelsen. Ja det er faktisk en lemlestelse for de har jo fått lestet sitt lem, bokstavelig talt. Men uansett poenget er jo at dere ikke har kunne velge selv, og det er noen få som får problemer/komplikasjoner pga omskjæringen. Derfor tar hun dette opp. Er det så vanskelig å lese hva som faktisk står i artikkelen!?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    TenkSelv - juni 8, 2011 at 2:36 pm
  86. hvis Norge kommer til å forby omskjæring her i landet, så vil de fleste dra til utlandet og omskjære barnet sitt der. så dere kan like godt forby det

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    omskjæret fyr - juni 8, 2011 at 2:39 pm
  87. Synes det er helt forferdelig at dere mener at det er greit å kutte forhuden av barna deres.
    Og dere som sier dere aldri har hatt problemer med omskjæringen og at det var det beste som kunne skjedd. Vel, dere vet jo ikke hvordan det er å ha en forhud….
    Og til deg som har både bror, far , svoger og alle andre menn rundt deg som er omskåret, hvor mange ganger har du snakket med pappaen din ang. hans omkårede penis?
    Og om du har snakket med han ang. det, tror du han ville fortalt det til deg hvis han hadde hatt problemer . Nei for det ville bare skremt deg fra å omskjære dine gutter en dag.
    Dessuten synes jeg det er forkastelig at det dør mennesker i sykehuskø i Norge i 2011, og så mener dere det er helt greit å oppta plass og penger for å lemleste barna deres??? Helt utenfor min fatteevne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Minnie - juni 8, 2011 at 2:48 pm
  88. Du sier at men uten forhud vet ikke hva de gaar glipp av. Ehh..hvordan vet du, som kvinne, hva vi gaar glipp av eller ikke glipp av for den saks skyld? Jeg er selv omskjaert og omtrent samtlige i min vennekrets som bestaar av muslimer og ikke-muslimer, nordmenn, asiatere, afrikanere og amerikanere er omskjaert. INGEN, hverken jeg eller dem, kjenner oss igjen i denne saken. Torrhet, daarligere orgasme osv. som du nevner. Hvordan kan du vite at det er i sammenheng med omskjaeringen og ikke bare en tilfeldig tilstand hos en person uavhengig av omskjaering? Jeg har aldri hort en jente noen gang klage paa en omskjaert penis. Kanskje du snakker av egne erfaringer med merkelige menn fordi du bommer grovt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten - juni 8, 2011 at 2:57 pm
  89. tipi:

    Jeg regner med det ville vært katastrofe for familien din om dere ventet til barnet deres var myndig og kunne ta avgjørelsen selv?

    Shahin:

    Du har ingen rett til ikke å bli fornærmet i norge. Vi har ytringsfrihet. Jeg er klar over at du tror på et eventyr, og at det eventyret krever du ofrer sauer, forhud og en rekke andre ting til din perfekte gud som trenger offer for å vise hvor perfekt han er.

    Det har dog ingen ting med diskusjonen å gjøre ettersom din gud ikke eksisterer, og om han gjør det ber jeg deg bevise det. Dersom du kan komme med konkrete bevis på hans eksistens vil det være et gyldig argument. Dersom jeg forteller deg at jeg kan fly trenger ikke du å motbevise det for å avvise min ekspertise innen aerodynamikk.

    Antonio:
    Jeg regner med du kan vise til data som sier at lidelser forbundet med penis er større blant europeere enn amerikanere eller tyrkere?

    MaxPower:
    Jeg er for at fritt valg, akkurat som silikonpupper bør mennesker få velge hva de gjør med kroppen sin. Dersom en 18åring ønsker å amputere forhuden sin er det hans valg, akkurat som det er en 18årig jentes valg å få silikonpupper.

    Det som ikke er greit er når foreldre velger å amputere deres barns forhud, de fleste her er vel enig i at det er galt om foreldre begynner å gi jentebarna deres silikonpupper (eller kutter av puppene til jentene for å hindre brystkreft)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter H - juni 8, 2011 at 2:58 pm
  90. Dette er tortur!!! Dette er å karakteriseres som seksuell overgrep og MÅ forbys snarest.

    Og til de overgriperne som velger å dra til utlandet for å gjennomføre ritualet eller omskjæringen, er uønsket i Norge og MÅ få strenge straffer og kastet ut av landet så fort som mulig, miste alle oppsparte goder som pensjonsrettigheter, helse osv.

    Jeg synes det er svært skremmende at slike overgrep har fått fotfeste i Norge. Tenk å lemleste stakkarslige og forsvarsløse spedbarn. De som gjør dette (helt sikkert bare menn som får låv i den muslimske verden) skulle blitt kastrert på flekken.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jørgen Aasen - juni 8, 2011 at 3:02 pm
  91. Å si at det er bedre å omskjære guttespedbarn som et føre var er jo direkte forvrengt logikk. Det blir som å si at vi burde amputere beina til røykere, for da slipper de hvertfall å få røykebein. Det holder ikke.

    Det finnes ingen seriøse medisinske grunner til å gjennomføre omskjæring, og tenk om jeg skulle sittet her og sagt “åh, omskårne damer er så mye deiligere enn de som har alt inntakt – jeg brekker meg av tanken om ei dame som ikke er omskåret”. Argumentet om spredning av kjønnsykdommer er knust fordi uansett hvordan du vrir og vender på det så er kondom mer effektivt.

    Det handler i alle fulle fall om menneskers rett til å bestemme over egen kropp. Foreldrene dine har, i mine øyne, ingen rett til å fjerne en del av kroppen din uten ditt myndige samtykke. Hva en fyr gjør etter fylte 18 er for meg revnende likegyldig.

    Jeg foreslår å se denne.

    http://www.youtube.com/watch?v=hzBJoW-iJ6E&feature=related

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Glenno - juni 8, 2011 at 3:04 pm
  92. For det første: Dere som skriver at dere er omskjært uten å ha opplevd noen komplikasjoner, for så overføre dette til alle som er omskjært: Dere er helt på bærtur. Når forskning viser at en viss andel av omskjærte opplever komplikasjoner, så blir deres erfaringer relativt lite verdt. Om omskjæring gir bedre sex-liv eller ikke er dere også voldsomt dårlige til å bedømme, da dere ikke har noe sammenligningsgrunnlag.

    For det andre: Dette med omskjæring og redusert sjanse for HIV-smitte er bare tull. Påstanden baserer seg på at utbredelsen av HIV-smitte er mindre blant omskjærte menn i nord-afrika. Men, det de som fremmer denne påstanden unnlater å informere om, er at det ikke ble kontrollert for andre faktorer, som f.eks. at omskjærte menn i høyere grad er religiøse enn ikke-omskjærte, og dermed har færre sex-partnere. Undersøkelsen beviser altså ingenting.

    Det er riktig som det skrives, omskjæring har ingen medisinske fordeler. De som måtte hevde noe slikt er stort sett religiøse interesseorganisasjoner, som forsøker å rettferdiggjøre en barbarisk tradisjon, som bryter med menneskerettighetene, og dermed ikke hører hjemme i vårt samfunn.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tobb - juni 8, 2011 at 3:04 pm
  93. Artig å sammenligne med øyelokket. Selv jeg har aldri lært meg å blunke med forhuden, men Spitznogle har sikkert blitt blunket til.
    Opprinnelige grunn for omskjæring er helsemessige grunner – ikke religiøse – på samme måte som endel urgamle lover om hva man kan spise.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trond Myhre - juni 8, 2011 at 3:04 pm
  94. POENGET ER at ingen skal få utføre unødvendig kirurgiske inngrep på friske barnekropper.

    Det skal ikke være lov å skjære religionsmerker i barna, merker som aldri kan fjernes selv om barnet for eksempel velger å forkaste foreldrenes religion.

    RITUELL OMSKJÆRING av personer under 18 år bør derfor gjøres forbudt ved lov.

    Om de vil, kan de skjære så mye de vil i sine egne kropper etter at de har blitt 18 år (myndig).

    I unntakstilfeller, f.eks. ved kreft, kan det være nødvendig å fjerne deler av forhuden dersom det foreligger dokumentasjon fra sykehus på at det er nødvendig.

    Ved trang forhud foretar man ikke lengre omskjæring, da instruerer man bare ungdommen om hva man skal gjøre hjemme (med sine egne hender) og problemet er løst i løpet av noen uker. Det er også viktig å huske at for gutter vil forhuden være “klisret” til penishode, men slik skal det være inntil de blir ganske store.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    KN - juni 8, 2011 at 3:11 pm
  95. Flott innlegg. Merkelig med alle disse muslimene som flykter fra undertrykkelse. De kommer her og fortsetter sin undertrykking, både mot barn og kvinner.

    Som en her tidligere har skrevet, vi får se hvem som kommer til paradis….kanskje det ikke blir de som har påført barna sine smerter og gått mot skapelsesverket?

    Jeg har selv en mann som er omskåret og han ville aldri har påført våres barn det samme.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Irene - juni 8, 2011 at 3:11 pm
  96. Hei Spitznogle,

    Det er en interessant debatt du reiser her. Helt greit for å få innblikk i meningene til alminnelige folk i dette land. Men det er viktig å huske at ikke alle har de forutsetningene som kreves for å delta i en slik debatt dersom ønsket er en saklig og sunnhetsfremmende debatt. Dersom alle skal begynne å uttale seg vil det nok riktig nok vrimle av meninger her men veldig få vil reflektere saklighet. En av kommentatorene skriver: “Husker med gru hvordan den nydelige lille babyen til en muslimsk dame, illskrek i dager etter omskjæring da jeg lå på barselavdelingen , etter selv å ha fått baby”. Denne damens mening er grunnlagt kun på hennes subjektive opplevelse av situasjonen. Det så/hørtes/virket forferdelig. Greit nok. Fint at hun vil si fra om at det ser grusomt ut. Men i denne sammenheng vil jeg meddele om at det ser like grusomt ut for barnets mor. Kanskje enda mer faktisk. Det er tross alt hennes kjøtt og blod som gråter av smerte. Men nok om det.

    Det jeg ønsker å spørre trådstarter her er om det er guttebarns fysiske helse vi debatterer? Er det deres fremtidige seksuelle helse? Eller er det håpet om å kunne finne støttende eller salgbare argumenter i disse spørsmålene for å avskaffe denne skikken som vi bare ikke synes noe om.

    Du er kraftig i mot omskjæring av gutter og jeg kan love deg at om jeg også legger de samme forutsetningene til grunn som du gjør så hadde jeg også blitt sterkt i mot det. Men faktum er at det finnes ingen forskning som hardnakket kan tilbakevise den sunnhet som tilskrives omskjæringen. Det å sammenligne forhuden på penis med andre kroppsdeler som indre organer viser liten innsikt i både det anatomiske og generelt det tematiske.

    Det finnes god og solid forskning på omskjæringens gode effekt på den seksuelle helse. Omskjærte gutter har langt mindre sannsynlighet for å pådra seg kjønnssykdommer enn sine ikke-omskjærte brødre. Dette er et vitenskapelig faktum. Man har for eksempel omskjært menn i regioner med mye hiv som et tiltak for å beskjempe spredningen av sykdommmen. Dette har gitt gode resultater.

    Mange norske jenter som har vært sammen med muslimske gutter synes omskjærte peniser ser penere ut og de er renere. Altså er dette ikke bare vitenskapelig dokumentert men omskjærte peniser oppleves faktisk slikt også i praksis under elskovsakten.

    Det at penishodene blir herdet etc. har mer å gjøre med hva slags klær menn går i i dag. Omskjæringen er profeten Abrahams skikk. Jøder og muslimer følger den. Den dagen kristne begynner å ta sin religion seriøs vil også de måtte begynne å omskjære sine gutter. I østen der skikken kommer fra går menn i store luftige bukser – også spøkefult kalt posebukser av folk i vesten. Penishodene i den regionen blir aldri herdet. I tillegg blir det i et varmt klima ekstra hygienisk å ha omskjærte peniser.

    Så dukker naturligvis spørsmålet om at hvis Gud virkelig ville at gutter ikke skal ha forhud hvorfor skapte han forhuden da? Man havner her i villfarelse ganske enkelt fordi spørsmålet er stilt feil. Med et slikt spr som basis er det lett å forstå hvorfor enkelte tolker omskjæring som retting av feil (Guds feil). Det er for det første slik at omskjæringen er ikke en plikt men en prisverdig skikk. En oppfordret handling. Men oppfordret kun i tilfelle der den ikke er skadelig for gutten/mannen. Dette innebærer strenge kvalifikasjonskrav til den som skal utføre omskjæringen og til guttens penis. Det er en forutsetning i islam at omskjæringen ikke skal være skadelig for gutten. Debatten bør dermed kanskje dreie seg om hvordan man kan kvalitetssikre omskjæringsprosessen bedre og ikke om man skal kutte den ut helt eller alltid uansett forhold utføre den.

    Omskjæringens fordeles må veies opp mot de eventuelle ulempene som kan oppstå. Det at man har mye mindre risiko for å pådra seg alvorlige skjønnssykdommer og en bedre allsidig hygiene uansett hvor i verden man måtte befinne seg er en luksus. Om penisen muligens kan bli litt herdet over tid er ikke en ulempe som kan veie opp for fordelene. At penisen blir litt herdet er egentlig noe jenter setter pris på da mannen klarer å holde på mye lenger. Hvor mange jenter er det ikke som klager over menn som kommer for raskt?

    Altså:
    Omskjæring gir bedre hygiene og intim helse for gutten. Han kaster heller ikke bort livet sitt på for mye masturbasjon men går heller til “the real thing” (jenta). Både gutten og jenta opplever bedre nytelse under akten. Gutten holder ut mye lengre til glede for jenta.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jonas - juni 8, 2011 at 3:13 pm
  97. Ehm…Jeg er norsk og gift med en muslim, omskjært indoneser som har fått ingen som helst varige men av sin omskjæring.

    Sånn rent bortsett fra det seksuelle (jeg foretrekker en omskjært mann, og min mann har NULL problemer med sin egen penis og tilfredsstillelse!!!), så er det mye renere for menn å være omskjært. Og ingen guttebarn der hvor mannen min kommer fra, blir utsatt for noe som helst smerte da alt gjøres hos spesielist lege og de blir bedøvde. Faktisk så er det en lykkedag for disse guttene – det er rett og slett en fest der de får masse gaver og greier. Vår sønn, om vi får en sønn noen gang, kommer til å bli omskjært, og selv om jeg er norsk har jeg null problemer med det, ettersom jeg vet at det kommer til å skje i trygge omgivelser (omskjæring av jenter derimot er en HELT ANNEN STORY – dette er UAKTUELT)

    Jeg forstår at folk er skeptiske her i landet ettersom norsk kultur er så annerledes, men den der norske arrogansen irriterer meg litt. VI ER IKKE DET BESTE LANDET MED DEN BESTE LEVEMÅTEN I VERDEN, OG VI HAR IKKE ALLTID RETT I DET VI MENER!

    Forresten – så du aldri den der episoden av Sex og Singelliv om han der mannen som Charlotte hadde sex med som ikek var omskjært? Jentene var helt sjokkerte over å se en penis som IKKE var omskjært. Omskjæring er veldig vanlig i USA.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Norsk - juni 8, 2011 at 3:13 pm
  98. TenkSelv:

    Det du skrev nettopp viser til hvor ignorant person du er. Og det er sånne som deg som burde sette seg ned å forstå, før de kritiserer eller blander seg inn i tema de ikke har peiling på. Slutt å ri på den typiske “Muslimer” skal bare lage problemer bølgen.

    Å kalle noe som er skrevet i Koranen for lemlestelse er patetisk. Du vet det at mennesker blir født med kreft-gener som koder for kreft før eller senere? Men heldigvis har vi noe i kroppen som heter tumor-supressors, som skal hindre i at vi skal få kreft. Men selvfølgelig, pga diett,mosjon osv så kan det fremkalles kreft celler og hindre tumor-supressors å gjøre jobben sin.

    Hvorfor nevner jeg dette? Jo fordi menneskekroppen kan modifiseres til det bedre. Om noen blir født med en defekt(ikke at forhud er en defekt) eller noe liknende, så kan vi gripe inn og fikse det.

    Det har ikke vist til noen komplikasjoner til problemer ved å bli omskjært, det kan du lese flere titals innlegg på her av reelle personer.

    Jøder er ikke muslimenes erkefiende, så vennligst les litt om religion og begynn å skjønn noe, for det er sånne som deg som skaper denne konflikten.

    Og du skriver at de har blitt bokstavelig talt lemlestet sitt lem. Hva med bryst implanter, botox, hofte-erstattere, tattovering er litt i gråsonen. Men dette er alle irritasjon/operasjon utført på menneskekroppen “som vi ikke ble født med”

    Og du kommenterer med “Er det så vanskelig å lese hva som faktisk står i artikkelen!?”

    Hvis du selv også faktisk leser artikkelen, så skjønner du at dette er en provoserende artikkel basert på dårlig research og påstander dratt frem som en enkelt person føler om saken. Dette er ingen fakta-basert artikkel, ren og kun propaganda for å få andre eller slike som deg, til å begynne å se ned på folk som er omskjærte og ikke minst knytte den til Islam.

    PS. Eneste du skrev som jeg er halvt enig med er valget om å bli omskjært. Men da igjen, grunnen til at mann blir omskjært i ung alder er at man skal vende seg til omjusteringen som har blitt utført.

    Konklusjon. Du er en tosk

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Shahin - juni 8, 2011 at 3:15 pm
  99. I USA har omskjæring av guttebarn vært helt normalt siden slutten av 1800-tallet. Praksisen har ikke vært preget av religiøse eller overtroiske årsaker, men rent hygieniske årsaker. Den medisinske nytteverdien av omskjæring har vært omdiskutert i flere år, sannsynligvis lenge før Kristin Spitznogle fullførte sin tungtveiende utdannelse som sexolog. Det jeg reagerer på er at kronikken ovenfor utelukkende legger fokus på religiøs omskjæring av guttebarn og betrakter det som “rituell kjønnslemlestelse”. Hvis Spitznogle hadde tatt seg tid til å overvære en omskjæring ved en norsk helseinstitusjon hadde hun raskt registrert at det ikke er mye rituale ved legenes utføring av inngrepet. Jeg finner det også oppsiktsvekkende at sexologen Spitznogle finner sammenheng mellom omskjæring av kvinner og menn. Som utdannet ekspert på området føler jeg det som hennes plikt å skille mellom disse to. En siste ting er at hennes angrep på dette religiøse ritualet stempler mange som utfører inngrepet i voksen alder på grunn av fysiske komplikasjoner i samme bås som personer som har fått utført dette som barn. Kronikken viser tydelig at psykologer (eller sexologer) mangler medisinsk kompetanse til å kunne dra en slik drøfting ut på den kanten Spitznogle velger å gjøre.

    Jeg ønsker til slutt å henvise til to lenker, den første er statistikk av omskjæringstrenden i USA: http://www.cdc.gov/nchs/data/hestat/circumcisions/circumcisions.htm

    Den andre er et prosjekt for omskjæring for bekjempelse av AIDS i Zimbabwe: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10034820

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    xlavinho - juni 8, 2011 at 3:17 pm
  100. Tragedie og snakke om at det er noe upraktisk eller overgrep, er selv blitt omskjært som norsk barn uten grunn. Du er faktisk mer renere neden til og slipper det problemet som meste ungemenn sliter med i oppveksten.

    Ta den stakkars lille tanken din og hold den heller for deg selv :)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øivind - juni 8, 2011 at 3:18 pm
  101. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4112786.ece

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    HS - juni 8, 2011 at 3:21 pm
  102. Det er veldig bra at det blir satt søkelys på dette problemet.
    Inngrep uten medisinsk grunn burde ikke belaste et allerede overbelastet helsevesen. Dessuten er omskjæring av gutter et overgrep akkurat like mye som omskjæring av jenter, så lenge gutten selv ikke har gitt sitt samtykke til inngrepet. Innfør lov med 18-årsgrense! Bare fordi mange følger en gammel rituell praksis gjør ikke dette den mere riktig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Knut M - juni 8, 2011 at 3:27 pm
  103. Jeg enig med at skal ikke omskjæres utenom det medisinske problemer..jeg ble omskjørt når jeg var 5 år gammel og det plaget meg hele livet på grønn av domme tradisjoner som foreldrene mine bestemte over meg…de skulle aldri gjørt å ha lov til det..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    F Mahd - juni 8, 2011 at 3:28 pm
  104. Petter H:

    Jeg la ikke tyngde på mitt innlegg rettet mot religion. Så det at du tok mitt innlegg og vridde det over til at jeg er en “muslim” ekstremist som prøver å overbevise andre om å tro på det samme som jeg gjør, så tar du alvorlig feil.

    Du har din tro, jeg har min. Jeg nevnte kun at omskjæring har en religiøs betydning. Og som alle andre religiøse historier så har en årsak alltid en mening.

    I bibelen/koranen en liten blanding jeg skriver nedenfor Så står det:
    Du skal ikke drepe
    Du skal ikke drikke alkohol
    Du skal ikke spise grisekjøtt
    Du skal ikke lyve..

    Alle disse “budene” har sine årsaker/meninger. Så du en dag ikke skal si, wow jeg visste ikke at om jeg drakk alkohol så endte det med at jeg mista kontroll og: fyllekjørte og drepte en person, voldtok en person, stjal, gjorde vandalisme osv..

    Alle religiøse Bud har mening/årsak.

    Det at du nevner å ofre en sau eller forhud for “min” Gud er helt patetisk sagt. For det første min Gud, er den samme som den kristne Gud. Islam og Kristendommen har en og samme Gud, for det finnes bare en. Og det er Gud. I Islam så heter Gud, Allah. I england kalles Gud for God. Og i andre land har den andre navn. Allah og Gud er en og samme. Så lær deg litt om religion før du begynner å prate om den.

    Tilbake til det du sa, “Ofre en sau eller forhud”:

    Offer av en sau er ingen barbarisk handling. Da det skjer hverdag overalt blant blandt slakterhuset på gjøvik og X antall andre steder.

    Vi står ikke i sirkel og skjærer over en sau og ber til Gud. Og gjør diverse ritualer. Dette er ingen “offer” ritual som du ser på filmer, ok? Det er mere bak det enn som så.

    Om jeg tror på Gud, så er det mitt valg. Om du ikke tror på Gud så er det ditt valg. Jeg har ingenting imot din tro eller ikke tro.

    I mitt innlegg ville jeg kun og bare vise tilbake til at dette ikke er en barbarisk handling eller noe som skjer for moro skyld, eller for å skade vedkommende.

    Det er skrevet i den hellige bok.

    Konklusjon: La folk som har sin tro ha sin tro. Og om en handling er skrevet i hellige bøker, forsøk heller å forstå deg på de fremfor å kritisere utifra din egen ignorans.

    takk

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Shahin - juni 8, 2011 at 3:30 pm
  105. I stedet for å engasjere deg i omskjæringssaken synes jeg heller at du kan hjelpe din medblogger og “fotballfrue” Caroline Berg Eriksen med å oppnå et bedre kroppsideal. Det er dessverre mange unge jenter som ser opp til usikre jenter som Caroline og tror at menn ønsker kvinner som ser ut som henne. Jeg synes du skal overlate omskjæringstemaet til medisinske eksperter.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tipofine - juni 8, 2011 at 3:30 pm
  106. Hei, jeg er en 19 år gammel gutt med muslimske foreldre. I flere år så har dem maset på meg om å bli omkjært, og jeg har nektet. Fordi for noen år tilbake drev jeg research om ”disse” sykdommene man kan enklere få. Så viste det seg at det var to sykdommer som var ille! Den ene var Aids og den andre husker jeg ikke (har mistet lenke til artikkelen, men den kom fra ett sikkert forskningssenter) denne “andre” sykdommen kunne kureres ved hjelp av en sprøyte!.. Jeg personlig har ikke tenkt til å reise til afrika for å hoppe i høyet med noen afrikanske jenter ELLER hvertfall ikke gutter.. så hva er greia med renslighet da? jeg forstår det hvertfall ikke når jeg mener jeg har skittnere ører enn forhud… Unnskyld for at jeg uttrykker meg, men hadde gud villet at gutter skulle omkjæres hvorfor skapte han oss med forhud da :S? Håper på kommentarer fra noen som har blitt omskjært i en ganske sein alder og som tørr å påstå at ALT ble så mye rensligere etter omskjæringen – Long live the Forhud !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    TabbaSko - juni 8, 2011 at 3:32 pm
  107. Jeg enig med at skal ikke omskjæres utenom det medisinske problemer..jeg ble omskjært når jeg var 5 år gammel og det plaget meg hele livet på grønn av domme tradisjoner som foreldrene mine bestemte over meg…de skulle aldri gjørt å ha lov til det..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    F Mahd - juni 8, 2011 at 3:32 pm
  108. Det blir direkte dumt å bruke hygiene som begrunnelse, iallefall i Norge år 2011, der nesten alle har innlagt vann.
    Men ser helt klart at det trolig var en av grunnene til at de begynte med dette. Nemlig I ørkenen for ca 3000 år siden.
    Er lett å tenke seg at det fort kunne lukte helt for jævlig av en penis som skulle betjene 8 koner, mens de var flere dagers kamelritt unna vann til å vaske den. Da var det sikkert langt enklere skjære av forhuden.
    Kan også tenke meg til at det er vanskelig å runke en omskjært penis langt uti ørkenen uten vann eller glide-middel. Så hjalp sikkert til at en ikke spilte sæd over grøden.

    Jeg synes også det kan sammenlignes med å omskjære jenter, om en bare ikke tar for mye, kanskje bare skjære litt av de ytre kjønnsleppene som ikke har så mye følelse.
    Barnet er jo gjerne lite, forsvarsløs og skjønner ikke noe av det som skjer, blir mere hygienisk og det skulle ikke forundre meg om det hjelper til at det blir mindre masturbering også. Og når de vokser opp kan de legge ut på diverse fora at de angrer intet, er fornøyd og er faktisk veldig glad for at de ble omskjærte.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    TenkerForDeg - juni 8, 2011 at 3:35 pm

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00